Kalundborg Havn skyder tvivl ned

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Kalundborg Havn, Ny Vesthavn, hviler på en gennemarbejdet og realistisk business case, lyder det fra havnen.

Kalundborg Havn tager kraftig afstand fra Børsens artikel ”Lånegaranti til havn bygger på vild vækstplan”, som Søfart refererede torsdag. Det skriver Kalundborg Havn i en pressemeddelelse.

Kalundborg Havn har understreget gentagne gange, at den business plan, som er grundlaget for Kalundborg Kommunes beslutning om at garantere for havnens låneoptag, ikke er afhængig af en fremtidig containerforretning på 50 procent af markedet. På trods af dette, fremgår det i artiklen, at målet på 50 procent er en forudsætning for business casen.

Havnen har ambitioner om at få containerforretningen til at vokse, men er ikke afhængig af at øge containermængderne.

- I forbindelse med, at vi tog beslutningen om at igangsætte byggeriet af Ny Vesthavn, har Kalundborg Havn regnet på, hvordan økonomien i projektet ville blive påvirket, hvis Kalundborg Havns andel af det sjællandske containermarked er 5 procent, 10 procent, 15 procent, 20 procent, 25 procent, 30 procent og helt op til 50 procent. Disse beregninger har revisionsfirmaet Ernst & Young samt kommunalbestyrelsen også fået inden beslutningen om havnens låneoptag i Kommunekredit. Selv hvis Kalundborg Havn kun har en markedsandel på 5 procent af det sjællandske containermarked (hvilket svarer til vores nuværende andel), kan økonomien i Ny Vesthavn hænge sammen. Ved en markedsandel på 5 procent, vil den samlede havn, dvs. den nuværende Kalundborg Havn og Ny Vesthavn, have overskud før afskrivninger, uddyber Kalundborg Havn i pressemeddelelsen.

Hele baggrunden for artiklen baserer sig dermed på en urigtig præmis, lyder det fra havnen.

Kommunens eksterne revision Ernst & Young fastslår desuden, at ”Business Casen har grundlæggende en god opbygning, der på et overordnet niveau forholder sig til de relevante forhold for investeringen i Ny Vesthavn” og videre at der ”vurderes at være sammenhæng i Business Casens forudsætninger” og dermed på ingen måde slår tvivl om det samlede projekt.

Ny Vesthavn
Kalundborg Havn opfører 330.000 kvadratmeter multi-havneterminal med 500 meter løbende kaj og 15 meters vanddybde ved kaj og indsejling.

Kalundborg Havn får en vanddybde på 15 meter og med direkte adgang til T-ruten, hvor vi bl.a. får mulighed for at færdiglaste skibe til bl.a. korneksport helt op til 80.000-100.000 tons.

Mere om: Kalundborg Havn


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

’Ellen’ sejler fra budgettet

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Maersk Drilling og Wärtsilä planlægger vedligeholdelses-sølvbryllup

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Plus

To nye aframax-tankere til Torm

TANK: Input af nyt tonnage til Torms LR2-flåde. Yderligere to skibe i serien følger i det kommende halvår

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

'Næssie' som kirkeskib

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Esvagts næste ERRV søsat

Bradal´s Produkthandel vælger Fredericia

Genvindingsvirksomheden flytter oplagringen og udskibningen af genbrugsjern til Fredericia Havn

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Rival nedsabler Mærsks strategi

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef

Havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.256