Skoleskib er ét stort puslespil

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

George Stage, et vaskeægte stykke kulturhistorie, ligger spredt som et kæmpe skibs-puslespil på Assens Skibsværft

Masterne er taget ned. Vinduer, trapper, håndtag, skabe og al anden indmad er taget ud, præcist markeret, mærket og sorteret. Alt sammen som led i en omfattende og ti måneder lang renovering af det stolte skoleskib 'George Stage'.

Assens Skibsværft har været i gang med den omfattende opgave i godt to måneder. Det skriver fyens.dk.

En for en bliver de mange dele manuelt renset for maling og lak. Alt det slidte stål skal også skiftes. Indtil nu er 175 kvadratmeter skiftet. 

Læs mere: Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

- Den største udfordring er at få det hele til at passe sammen igen. Der er ingen detaljerede tegninger, som hvis det havde været et Ikea-skab. De tegninger, der er, er ikke ret præcise, så vi har taget rigtig mange billeder af alt, inden vi afmonterede det, og hvis det nye stål ikke passer med det gamle træ, så kan vi altså ikke bare opfinde noget nyt. Men vi er gode til at være kreative, og det er også nødvendigt, smiler Benny Uglevig Madsen, der står i spidsen for sjakket med ansvar for stålarbejdet, til fyens.dk.

Læs også: Assens Værft holder på de ansatte

I værftets tørdok skruer, hugger og svejser 10-15 mand nu på skroget. Samlet er der cirka 30 medarbejdere fast på George Stage-opgaven. Underleverandører kommer oveni.

Læs også: Fynske værfter vokser - men kæmper om ordrerne

Fakta: Renoveringen af skoleskibet ’George Stage’

I foråret 1935 sejlede det nybyggede Georg Stage II ud med sit første hold elever. Nu skal en renovering gør det så godt som nyt. 

Efter et EU-udbud og efterfølgende forhandlinger blev ’Georg Stage’ sendt til den store omgang på Assens Værft. Over 10 måneder bliver skibet sat i stand, så det kan holde i mange år endnu. 

Det er den største omgang skibet nogensinde har fået. Der skal nyt dæk på. Al aptering tages ud og opdateres. Al stål bliver sandblæst og om nødvendigt skiftet. 

Renoveringen er blandt andet finansieret af donationer fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, som har doneret 10 mio. kroner, Aktieselskabet Dampskibsselskabet Orient´s Fond 10 mio. kroner, og Augustinus Fonden kr. 1,5 mio. kroner. Dertil kommer, at Stiftelsen selv over de sidste mange år har lagt penge til side af arv og gaver. Projektet er endvidere støttet af:  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Hempel Fonden, Knud Højgaards Fond, Henning G. Kruses Fond og en lang række mindre donorer.

 

 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv
Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Plus

Til søs: Danmark ventede 23 år på nye fregatter

Fra 1988 og 23 år frem havde søfartsnationen Danmark ingen fregatter - men i slutningen af 1990’erne erkendte politikerne, at korvetterne ikke var store nok og med fregatterne af Ivar Huitfeldt-klassen råder nationen over tre velbevæbnede krigsmaskiner

Jubel over montørordning

Skoleskib er ét stort puslespil

Plus

Profilen: "Coastershipping uddør med os"

I gamle dage var der et rederi i hver en dansk by, mens hundredvis af danske coastere lå i Østersøen. Og når de kom i havn, ville kaptajnen drikke snaps med mægleren. Det beretter Jens Elkjær, som gik på pension sidste uge efter 41 år hos H. Folmer og Co.

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Dronningen fejrede 150 år med danske sømandskirker

Plus

Debat: Tilbydes: Narrativer Ønskes: lærings- og forebyggelsespotentiale

Den Maritime Havarikommission bør have maritime kompetencer tilknyttet i stil med Sø- og Handelsretten

Plus

Den danske flåde - fra Østersøen og til det åbne hav - og tilbage igen

I 1989 bestod den danske flåde af 50 orlogsfartøjer - sådan er det ikke længere! Søren Nørby fra Forsvarsakademiet gennemgår de gigantiske omvæltninger, som den danske flåde har gennemgået i de seneste årtier

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Færgerederier slår på den grønne tromme

Dansk bidrag til antipirateri styrkes

Plus

Den første tur med ’Selandia’

Den 12. februar 1912 afsejlede 'Selandia' fra København med kurs mod Bangkok på sin første tur. Det markerede en ny tid i den danske og internationale søfart. En tid hvor motorskibene kom til at dominere. En tid som vi i dag - mere end 100 år senere - fortsat lever i

Kaptajn på Norgesfærgen ’trak nødbremsen’

Tørlastskib trukket fri i Nordsøen

Migranter på DFDS-skib sendt hjem med fly

Pirater kidnapper seks fra containerskib

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Det blev en dreng!

Grundstødning udløser bøde

Færre piratangreb på verdenshavene

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.229