Gang i søfartens eksport til Iran

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Efter en årrække med sanktioner åbnede verdenssamfundet op for handel til og fra Iran igen i januar 2016. Efter et lavpunkt i 2014 og 2015 mærkes det nu.

Rederierenes omsætning til og fra Iran udgjorde i 2016 115 mio. kroner, og der er potentiale for mere. Det potentiale er en af grundene til et dansk besøg i Iran de kommende dage.

Den såkaldte atomaftale fra januar 2016 løftede en række sanktioner i forhold til at handle med Iran. Efter et lavpunkt i 2014 og 2015 mærkes det nu.

Læs også: Danske Rederier ryster posen

Rederierenes omsætning til og fra Iran udgjorde i 2016 115 mio. kroner, og der er potentiale for mere. Det potentiale er en af grundene til et dansk besøg i Iran de kommende dage.

Et af dem, som ser stort potentiale i Iran, er J. Lauritzen. Før sanktionerne blev for omfattende havde rederiet en stor forretning med at fragte især gassen ethylene fra Iran. Den arbejdes der ihærdigt på at få i gang igen.

Læs også: Dansk søfart skal være på digital forkant

- Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019, siger Thomas Wøidemann, operativ direktør i J. Lauritzen til Berlingske Business fredag. 

Danske Rederier er en del af den delegation, som i de kommende dage følger erhvervsminister Brian Mikkelsen under et besøg i Teheran. Målet er at styrke de diplomatiske relationer og knytte nye forbindelser, så det fulde potentiale på det iranske marked kan blive indfriet.

Allerede i januar 2016 var en stor erhvervsdelegation med daværende udenrigsminister Kristian Jensen i Iran. Her deltog flere rederier, og efterfølgende er det lykkedes at skabe forretning til og fra Iran. 

Tager man et gennemsnit af årene fra 2008 til 2011, så fyldte Iran i snit over 250 mio. kr. årligt. Det tal styrtdykkede til kun 25 mio. i snit i årene 2012 til 2014, da sanktionerne for alvor fik effekt. Først nu er der gang i forretningen igen, og den danske eksport af søtransport udgjorde som nævnt 115 mio. kr. i 2016 baseret på indberetninger fra rederierne. Den pil peger tilmed opad, mener man i Danske Rederier.

Mere om: Danske Rederier | Iran


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Gammelkendt ansigt i A.P. Møller - Mærsks ledelse

Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

Nordic Shipholding i rødt

Plus

Topchef: Maritime montører er livlinen til Asien

Skattefordele til de maritime montører skal sikre branchens vitale livline til de store værfter i Asien, lyder det fra CEO Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Nyhedsbrev

Maersk Line tager toget fra Kina

Online Avis Arkiv

Dansk søfart skal være på digital forkant

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Send til en kollega

0.218