23948sdkhjf

Mere gods med HH Ferries

Færre personbiler tog turen med Scandlines mellem Helsingør og Helsingborg i tredje kvartal 2017. Til gengæld voksede godstrafikken på ruten så meget, at det betød en øget kapacitetsudnyttelse på overfartens færger.

- Den fortsatte stigning i godstrafikken er et godt udtryk for, hvilken rolle vores flydende bro spiller for samhandelen i regionen, siger Johan Röstin, administrerende direktør i HH Ferries, og fortsætter:

- Samtidig har den øgede lastbilstrafik kompenseret for den let afdæmpede personbils- og bustrafik, som sommermånederne bød på.

Rederiets ledelse besluttede derfor at øge kapaciteten ved at udvide færgen 'Hamlets' sejlplan med fem timer per døgn fra den 1. december. Udvidelsen vil gøre det muligt at overføre yderligere 40.000 lastbiler årligt. 

- Vi har i oktober fået de sidste myndighedsgodkendelser til 'Tycho Brahe's ladestationer, og færgen sejler derfor allerede nu både i batteri- og hybrid-drift, mens der foretages tilpasninger af ladeprocedurerne, siger Johan Röstin og tilføjer, at planen fortsat er at 'Aurora' indsættes i batteridrift inden årets udgang.

  • Antallet af afgange udgjorde 12.800 som i 3. kvartal 2016. Præcisionen var uændret høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket fortsatte med at stige.
  • Antallet af overførte lastbiler steg med knap 5% til godt 102.600 (2016: 98.000), ligesom godsmængden voksede tilsvarende til 1.186.000 tons (2016: 1.132.000 tons).
  • Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte 457.000 personbiler i 3. kvartal 2017 (2016: 473.000) svarende til et fald på godt 3%. Bustrafikken på ruten udgjorde 6.900 overførte enheder i 3. kvartal 2017 (2016: 7.400). Det samlede antal passagerer faldt derfor med ca. 3% til knap 2,54 mio. i 3. kvartal 2017 (2016: 2,5 mio.). 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109