Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske Maritime og DFDS er med i et unikt miljøsamarbejde mellem forskningsinstitutter og den maritime branche i Østersøen. Projektet, som er døbt Ecoprodigi, har som mål at skabe digitale løsninger, som øger skibes øko-effektivitet i hele deres levetid.

- Det er et ambitiøst og spændende samarbejde, der skal hjælpe med at positionere Østersøregionen som en frontløber i digitaliseringen af søfartserhvervet til fordel for regionen og miljøet, siger Project Manager i Technical Organisation, Mads Bentzen Billesø, som repræsenterer DFDS i projektet.

Ecoprodigi fokuserer på at skabe og teste digitale løsninger for overvågning af skibes ydelser, forbedring af lastning og stuvning samt værftsprocesser. Desuden vil projektet lave guides og anbefalinger for digitalisering i branchen, anbefale politikker for myndigheder, udforme træningsprogrammer til værftsøkosystemer og arrangere events for offentligheden.

- Vi ser frem til – sammen med projektorganisationen og medlemsvirksomheder – at deltage i dette spændende projekt, som kan få stor betydning for såvel landene omkring Østersøen generelt samt specifikt for den maritime industri, der skal udvikle og levere løsningerne. Vi glæder os til at byde ind med kompetencer samt at drage nytte af projektets resultater, siger teknisk chef Valdemar Ehlers, Danske Maritime.

Læs også: J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Ecoprodigi-projektet har modtaget over tre mio. euro fra EUs Interreg Baltic Sea Region. Med partnernes egne bidrag er det samlede budget på 4,2 mio. euro. Projektet ledes af universitetet i Turku i Finland og skal køre i tre år.

DFDS har et budget på 75.000 euro, medfinansieret af EU Interreg BSR.

Læs også: Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

De danske partnere i projektet er foruden Danske Maritime og DFDS: Aalborg Universitet, J. Lauritzen, Vessel Performance Solutions, Syddansk Universitet, Færgesekretariatet, Kockumation, Logimatic, SIMAC og OSK-ShipTech. 

Kilde: Danske Maritime og DFDS



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Nyhedsbrev

Plus

Tonnage: Ro/ro-baseret LNG-bunkring på fransk nybygning

Bunkringen af Brittany Ferries’ nye LNG-drevne ro/pax-færge er reelt en del af lastningen og er uafhængig af faste installationer i land

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk: Autonome skibe bliver bemandede

Svitzer-topchef Henriette Thygesen understreger på en konference om autonome skibe i København, at den danske gigant ser en fremtid med (mere) samarbejde mellem mand og maskine på de store oceaner. IMO efterlyser dialog

SØFART TEMA: Automation
Dansk fokus på udviklingen af autonom skibsfart

Skoleskib er ét stort puslespil

Tuco sætter fjernstyrede både i søen

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Endnu en offshore-ordre til NKT

Kabelproducenten er valgt som foretrukken leverandør til havvindmølleprojektet Moray East

Plus

Debat: Brug dog udbud af skibe til dansk innovation

Danske værfter og maritime leverandører er internationalt konkurrencedygtige og ønsker nyudvikling til gavn for landet, miljø og sikkerhed. Det er urimeligt, at det offentlige begrænser sig til noget mindre

Plus

Nye LNG-motorer skal bremse metanudslip

For 800 millioner fiskefabrik, tak

Carsoe vinder kæmpe ordre i Rusland – flere er undervejs.

EU presser IMO på udledninger

40 millioner til Ærøs hybridfærge

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

CMA CGM gør alvor af LNG-planer

CONTAINER: Klimakonferencen COP23 i Bonn blev brugt som platform for den franske container-gigants endelige go for at bygge verdens første LNG-drevne store deepsea-containerskibe

VMS Group udvider i Skagen

Plus

To nye vandprocesanlæg fra Alfa Laval

UNDERLEVERANDØRER: Både ballastvandsanlæg og ferskvandsgenerator klar i nye optimerede versioner med fokus på kompakthed og energireduktion

Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

Plus

Seatruck valgte ’selvbygger-løsning’ til ballastvand

Færgerederiet Seatruck valgte selv at påtage sig ansvaret for installationen af de nødvendige ballastvandssystemer på deres flåde af ro/ro-færger - med modulære ballastvandssystemer behøver rederne ikke at tage deres skibe ud af drift

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

Danmark bruger næstmindst på søfartsforskning

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Plus

Magelige maritime leverandører

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Plus

El-fremdrevne færgers emissionsforhold

Plus

Danish Maritime Days fortsætter uden topmøde

Produktivitetsvækst i top hos udstyrsindustrien

Dansk aftale med Kina om ballastvand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.721