Brugte miljøskibe kan ende som millionregning

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Millioner af skattekroner kan være gået tabt i kølvandet på et mislykket udbud af to miljøovervågningsskibe til Miljøstyrelsen, skriver DR

Tilbage i 2013 tabte flere danske værfter kampen om at bygge skibene til Miljøstyrelsen til et engelsk værft. Men skibene blev aldrig bygget. 

Det skriver DR P4 Fyn.

Kort tid efter, at det engelske værft havde fået opgaven, krævede værftet ifølge Miljøstyrelsen en ekstra betaling på 20 procent for at bygge skibene. Det førte til, at forhandlingerne med værftet ophørte.

Læs også: "Søværnet uddanner til Søværnet"

I stedet valgte Miljøstyrelsen at købe to brugte fartøjer i England.

Den beslutning ser nu ud til at koste skatteborgerne et tocifret millionbeløb her i Danmark.

Læs også: Tysk nybygningskontrakt til Faaborg Værft

En ny opgørelse fra Miljøstyrelsen viser, at skibene, for at kunne opfylde Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens krav, skal ombygges for mere end 20 mio. kroner for at kunne sejle under danske regler.

Dermed ender den samlede pris - inklusiv advokat- og konsulenthonorarer - på det dobbelte af, hvad blandt andet de danske værfter kunne levere nye skibe til.

Læs artiklen på DR her: 

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/brugte-miljoeskibe-kan-ende-som-millionregning-hos-skatteborgerne

Læs også:

Naturstyrelsen køber to offshore vind-katamaraner i England

To tidligere offshore vind-katamaraner skal afløse fem mindre fartøjer hos Naturstyrelsen

Sagen kort:

I 2013 sender Miljøstyrelsen bygningen af to miljøovervågningsskibe i udbud. Et engelsk værft vinder opgaven, men kræver efterfølgende 20 procent mere end aftalt. Miljøstyrelsen vælger derfor at annullere udbuddet og køber i stedet to brugte fartøjer, som ankommer til Svendborg i efteråret 2015.

Efterfølgende viser det sig, at skibene bliver betydeligt dyrere at ombygge end først budgetteret.

Miljøstyrelsen har siden udarbejdet et nyt sæt specifikationer på en ombygning af skibene og afventer pt. en vurdering af, om det er økonomisk bedst at ombygge skibene, eller om der skal være et nyt udbud af helt nye skibe.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

Hvem køber Danske Færger?

FÆRGER: Staten er angiveligt ved at sælge sin halvpart af Danske Færger. Men til hvem? Og vil rederiet Clipper Group følge efter med sin halvdel

Svitzer klar med brasilianske nybygninger

Plus

Monjasa udvider ved Vestafrika

Nyhedsbrev

Plus

Tonnage: Ro/ro-baseret LNG-bunkring på fransk nybygning

Bunkringen af Brittany Ferries’ nye LNG-drevne ro/pax-færge er reelt en del af lastningen og er uafhængig af faste installationer i land

Online Avis Arkiv

Skoleskib er ét stort puslespil

Tuco sætter fjernstyrede både i søen

Brugte miljøskibe kan ende som millionregning

40 millioner til Ærøs hybridfærge

Plus

Færøerne med på bølgen af nye havforskningsskibe

CMA CGM gør alvor af LNG-planer

CONTAINER: Klimakonferencen COP23 i Bonn blev brugt som platform for den franske container-gigants endelige go for at bygge verdens første LNG-drevne store deepsea-containerskibe

Plus

Nyt vind-rederi tredobler flåden

OFFHORE VIND: To charterskibe og en nybygning til ny kontrakt med Orsted på britisk sokkel. Yderligere en nybygning på vej

Tysk nybygningskontrakt til Faaborg Værft

Hafnia Tankers sælger LR1-tankskib

Tuco skal bygge nye både til forsvaret

Esvagt sender ordre til norsk leverandør

Plus

Danske Færger sælger ro/pax-færge til Stena

FÆRGER: Rønne – Køge-færgen fortsætter i samme bareboat-setup som den øvrige afhændede tonnage fra Danske Færger

Celsius på vej til 600 millioners ultramax-køb

Plus

Handysize-bulkere noteret solgt fra Clipper

TØRLAST: Ikke-bekræftet exit af fire skibe fra Clipper Bulk til europæisk køber

Seaintel: Mega-skibe er fremtiden på Asien-Europa ruterne

Plus

Yderligere tonnage på vej ind i havvind

OFFSHORE VIND: Fredericia-rederi tilbage i second hand-markedet efter nyere offshore-tonnage

Plus

Verdens største ro/ro-skib indsat

SHORTSEA: Cobelfrets rekordskib er nu indsat mellem Benelux og Irland som frontløber i ny shortsea-trend

Thorco-fartøj til Congo

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.339