Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Ny samarbejdsaftale mellem de maritime industrier i Kina og Danmark blev indgået mandag. 

Det skete på en dansk-kinesisk workshop om energieffektivt skibsdesign og maritimt udstyr, som blev afholdt i Søfartsstyrelsen mandag den 6. november 2017. Administrerende direktør Jenny N. Braat underskrev på vegne af Danske Maritime. Fra kinesisk side skete undertegnelsen ved Jing Wang, Director of International Affairs, SIIC. 

Aftalen skaber de overordnede rammer for et styrket samarbejde mellem den kinesiske og den danske maritime industri. Aftalen dækker foruden grøn skibsbygning, grønne maritime teknologier også maritim sikkerhed.

- Vi ser betydelige perspektiver i samarbejdsaftalen ikke kun i form af informationsudveksling og lignende, men også fordi aftalen lægger op til konkrete samarbejdsprojekter, hvor ikke mindst skibsværfter under det store kinesiske skibsbygningskonglomerat CSIC forventes involveret, siger Jenny N. Braat, Danske Maritime.

Tættere industrisamarbejder om grøn skibsbygning
Shipbuilding Information Center of China (SICC) har af det kinesiske ministerium for industri og informationsteknologi fået til opgave at fremme et tættere dansk-kinesisk industrisamarbejde inden for skibsbygning, maritimt udstyr og offshore. 

Samarbejdet skal supplere de aktiviteter, der er iværksat i medfør af den samarbejdsaftale om grøn skibsbygning, grønne maritime teknologier og offshore udstyr, som den danske regering den 24. februar 2017 underskrev sammen med den kinesiske regering. 

Det tættere industrisamarbejde skal bl.a. føre til øget informationsudveksling om relevante aktiviteter om grøn skibsbygning, maritime teknologier og offshore udstyr. Samarbejdet skal endvidere styrkes via igangsættelse af en række konkret fælles projekter. 

Workshops på vej
Som opfølgning på samarbejdsaftalen og i dialog med myndighederne tilstræbes at arrangere en til to workshops pr. år. 

En workshop vil vedrøre ballastvandsteknologier og -løsninger og forventes afholdt i løbet af første halvår 2018 i Kina. Andre emner, der forventes taget op under samarbejdsaftalen er videreudvikling og brug af scrubbers; autonome skibe, Big Data problemstillinger i forbindelse med rapportering af skibsemissioner. Der forventes også indledt et styrket samarbejde inden for standardisering af krav.

Danske Maritime indgik ballastvandaftale i Kina i september
Dansk Maritime og SICC undertegnede ved afslutningen af International Forum on BWM Technologies and Standards den 13. september i Qingdao et MoU om samarbejde inden for området ballastvandsrensning, og denne aftale skal ses som en type delaftale til den DM-SICC-aftale, der blev underskrevet den 6. oktober.

SIIC-DM MoU om ballastvand lægger mere specifikt op til samarbejde bl.a. om videreudvikling af ballastvandsteknologier, -systemer og -løsninger, samt industrisamarbejde om efterlevelse af ballastvandskonventionens krav.

Kilde: Danske Maritime 

 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Nyhedsbrev

Plus

Tonnage: Ro/ro-baseret LNG-bunkring på fransk nybygning

Bunkringen af Brittany Ferries’ nye LNG-drevne ro/pax-færge er reelt en del af lastningen og er uafhængig af faste installationer i land

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk: Autonome skibe bliver bemandede

Svitzer-topchef Henriette Thygesen understreger på en konference om autonome skibe i København, at den danske gigant ser en fremtid med (mere) samarbejde mellem mand og maskine på de store oceaner. IMO efterlyser dialog

SØFART TEMA: Automation
Dansk fokus på udviklingen af autonom skibsfart

Skoleskib er ét stort puslespil

Tuco sætter fjernstyrede både i søen

Plus

Debat: Brug dog udbud af skibe til dansk innovation

Danske værfter og maritime leverandører er internationalt konkurrencedygtige og ønsker nyudvikling til gavn for landet, miljø og sikkerhed. Det er urimeligt, at det offentlige begrænser sig til noget mindre

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Endnu en offshore-ordre til NKT

Kabelproducenten er valgt som foretrukken leverandør til havvindmølleprojektet Moray East

Plus

Nye LNG-motorer skal bremse metanudslip

For 800 millioner fiskefabrik, tak

Carsoe vinder kæmpe ordre i Rusland – flere er undervejs.

EU presser IMO på udledninger

40 millioner til Ærøs hybridfærge

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

CMA CGM gør alvor af LNG-planer

CONTAINER: Klimakonferencen COP23 i Bonn blev brugt som platform for den franske container-gigants endelige go for at bygge verdens første LNG-drevne store deepsea-containerskibe

VMS Group udvider i Skagen

Plus

To nye vandprocesanlæg fra Alfa Laval

UNDERLEVERANDØRER: Både ballastvandsanlæg og ferskvandsgenerator klar i nye optimerede versioner med fokus på kompakthed og energireduktion

Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

Plus

Seatruck valgte ’selvbygger-løsning’ til ballastvand

Færgerederiet Seatruck valgte selv at påtage sig ansvaret for installationen af de nødvendige ballastvandssystemer på deres flåde af ro/ro-færger - med modulære ballastvandssystemer behøver rederne ikke at tage deres skibe ud af drift

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

Danmark bruger næstmindst på søfartsforskning

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Plus

Magelige maritime leverandører

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Plus

El-fremdrevne færgers emissionsforhold

Plus

Danish Maritime Days fortsætter uden topmøde

Produktivitetsvækst i top hos udstyrsindustrien

Dansk aftale med Kina om ballastvand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Send til en kollega

0.229