Første Stingray leveret i Kina
OFFSHORE: ’Mærsk Installer’ baner vejen for Maersk Supply Services skærpede fokus på undersøiske opgaver på store dybder
’Mærsk Installer’ befandt sig ved deadline i sidste uge fortsat ved byggeværftet Cosco Dalian Shipyard i Kina. Maersk Supply Service oplyser til Søfart, at der i ”stilleperioden” frem til fremlæggelsen af tredjekvartals-rapporten 7. november ikke kan kommenteres på den aktuelle beskæftigelsesstatus til pressen.
Maersk Supply Service sikrede sig juli i år en langtidsaftale med mexicanske Subtec S.A., en del af Blue Marine Group, om beskæftigelse af mindst en af de nye Stingray-enheder. Den første del af kontrakten starter dog ikke før i efteråret 2018 og løber som minimum frem til juni 2020, hvorfor denne i princippet lige så godt kan involvere ’Mærsk Involver’.
Første DP3-skib
Stingray-serien baserer sig på designplatformen MT6027 fra norske Marin Teknikk. Et design, der ud over Mærsk-serien, foreløbigt har været oplæg til én anden nybygning, Singapore-rederiet Ultra Deep Solutions’ ’Deep Installer’ til levering fra et andet kinesisk værft i slutningen af 2018.
’Mærsk Installer’ og de øvrige enheder i serien udrustes til et bredt spekter af undersøiske support-opgaver, der er et af de fokusområder, Maersk Supply Service har i offshore-markedet fremadrettet. Serien, der bliver de første DP3-skibe i Maersk Supply Services flåde, har bl.a. moonpool og en 400 tons bevægelseskompenseret kran til at håndtere skibenes to ROV’s på vanddybder ned til 3.000 meter.
Serien er ydermere designet til at kunne indkvartere op til 120 personer i apteringen i enkeltkamre. Ligesom Maersk Supply Service har specificeret et meget energieffektivt dieselelektrisk maskineri. Søfart planlægger at lave en større omtale af skibsserien inden for de kommende måneder.
Maersk Supply Services' to seneste nybygningsprojekter:
Hybrid og fleksibel Starfish
'Maersk Connector' nødvendig for DeepOceans fokus på undersøisk interconnecting