Esvagt vil kun have høje kvinder

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

10 nyuddannede elever fra skoleskibet George Stage søgte i august 2017 job som ubefarne skibsassistenter ved Esvagt. Med undtagelse af én, som ikke havde en ren straffeattest, kom alle drengene til samtale. De to kvindelige elever, Ida Scheelhase Langenskov og Sally Drachmann, hørte intet fra rederiet. Det skriver fagforeningen Søfartens Ledere.

Esvagt mangler ellers 20 ubefarne skibsassistenter og forventer at få behov for i alt 200 ubefarne i 2018. Det fortalte Tina Halkjær Nielsen, rederiets chef for rekruttering og træning, til Søfart tidligere på måneden.

Læs også: Nordkoreanske tvangsarbejdere byggede skrog til dansk skib

Ida og Sally fik ingen begrundelser fra Esvagt, og først efter at have gravet i sagen kom det frem, at afslaget kan hænge samme med rederiets - ikke officielt kendte – højdekrav. Det er på minimum 170 cm – cirka tre cm over kvinders gennemsnitlige højde.

Ekspert: Svært at anvende højdekrav på alle job
Højdekravet kan dog være ulovligt diskriminerende trods den neutrale udformning, vurderer cand.jur. Kirsten Precht, der er specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder og ekspert i bl.a. kønsdiskrimination på arbejdsmarkedet og ligestillingslovgivning i Danmark og EU.

- Når rederiet argumenterer ud fra forhold i relation til redningsaktioner, forudsætter jeg, at højdekravet muligvis kan være sagligt i forhold til visse job som skibsassistent i Esvagt. Men bruges højde som et krav, der stilles, hver eneste gang, man skal ansætte en skibsassistent, så vil det formentlig ikke være rimeligt, siger hun til Søfartens Ledere.

Læs også: Esvagt reagerer på Korea-sag: Whistleblower-ordning indføres straks

Kirsten Precht tvivler på, at rederiet kan komme med en tilstrækkelig god grund for at anvende højdekravet på hvert eneste job.

Esvagt: Højdekrav er en del af de fysiske krav
Esvagt ønsker ellers ikke at kommentere de to konkrete sager – og afslag – men bekræfter overfor Søfartens Ledere højdekravet.

- Det er rigtigt, at vi i Esvagt stiller en række fysiske krav til vores kandidater, herunder et krav om en minimumshøjde på min. 170 cm. Disse krav gælder uanset køn og bunder alene i sikkerhedshensyn. Vores ansatte skal have en vis fysik, når de med få minutters varsel sendes ud på det åbne hav i forbindelse med redningsaktioner. De skal kunne løfte en våd og tung person op i redningsbåden. Derudover skal de have en vis højde for at kunne montere redningsbåden på vores hejseværk. Det er helt afgørende for sikkerheden, at disse krav kan opfyldes. Det er klart, at mænd generelt har en stærkere fysik end kvinder, men vi mener ikke, at kravene udelukker kvinder fra at blive ansat i Esvagt, skriver Nick Vejlgaard Ørskov, til fagforeningen. 

Åben for dialog
I en pressemeddelelse understreger Nick Vejlgaard Ørskov også, at rederiet siden 2015 har stillet et fysisk krav til kandidater, der ansøger om at blive skibsassistent. Kravet blev indført efter en episode, hvor "manglende højde og fysik kunne havde medført en alvorlig hændelse".

- Vi indgår gerne i en dialog om, hvorledes vi fastholder et højt sikkerhedsniveau, samtidig med at vi giver et bredere felt af kandidater mulighed for at blive skibsassistent hos Esvagt. I den forbindelse skal det understreges, at kvindelige kandidater er meget velkomne i Esvagt, og at vi i dag har kvindelige søfarende ansat. Men helt generelt er der få kvinder til søs i Danmark, og vi bidrager gerne til at øge antallet, skriver Esvagt i meddelelsen.

Esvagt har i øjeblikket 165 ubefarne skibsassistenter ansat, hvoraf 3 er kvinder. Af de i alt 830 søfarende ansat, er 11 kvinder.

Mere om: diskrimination | Esvagt


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Midlertidig løsning bliver permanent chef for offshore-rederi

Swire Blue Ocean har fundet en langsigtet afløser for Lars Blicher

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Skibsmekanikeren skal genoplives

Næsten ingen søger ind på uddannelsen til skibsmekaniker. Nu vil Danske Rederier garantere 10 praktikpladser

Maskinmesterforening ekskluderer afsat formand

Plus

Instagram-kaptajn til tops i Mærsk

Triple E kaptajn, Thomas Lindegaard Madsen, har brugt sociale medier effektivt til at udbrede kendskabet til det moderne sømandsliv - Nu har Mærsk-medarbejderne valgt ham ind i bestyrelsen for Rederiet A.P. Møller

Plus

Endnu en chef forlader APM Terminals

Nyhedsbrev

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Maritime uddannelser får et løft i blå vækstplan

Regeringen imødekommer et længe næret ønske i branchen om et fremtidstjek af de maritime uddannelser. Samtidig skal der arbejdes for at tiltrække flere unge til søfarten

Online Avis Arkiv

Undersøgelse skal afdække sexchikane til søs

Søfartens Ledere inviterer branchen til at deltage i undersøgelse, som skal afdække omfanget af seksuel chikane til søs

Plus

Fagboss: "Vi har været ekstremt sårbare"

Søfartens Ledere opgiver sin absolutte uafhængighed mod at få flere muskler til at servicere medlemmerne - direktør Fritz Ganzhorn skal nu vænne sig til at koordinere sine udspil med organisationen Lederne

Rederierne gør klar til praktikkontor

#MeToo-kampagnen stopper ved dansk søfart

Den verdensomspændende kampagne mod sexchikane har - i modsætning til Danmark - spredt sig til den maritime branche i blandt andet Norge og Sverige

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Næste generation træder ind i Bunker Holding

HØJDEPUNKTER FRA 2017: Esvagts topchef skiftede til Blue Water

I et opsigtsvækkende skifte forlod Søren Nørgaard Thomsen Esvagt til fordel for Kurt Skous shippinggigant i september. Nu skal to stærke personligheder samarbejde om kursen

Plus

DEBAT: Mærsk-officer: Her er min lønseddel

DEBAT: I et debatindlæg til Søfart vurderer en seniorofficer i Maersk Line, at rederibranchen overdriver lønforskellene mellem danske og udenlandske skibsofficerer - derfor fremlægger han nu beløbene på sin lønseddel.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

15 nye maskinister dimitterer fra Martec

Regeringen: Bryd tabuet omkring seksuel chikane

Plus

Shipping-rigmand scorer jackpot på kæmpevindmøller

To år efter at have stiftet United Heavy Lift i Hamborg har danske Lars Rolner scoret en lukrativ kontrakt med MHI Vestas om transport af havvindmøller

Plus

Fakta: United Heavy Lift

55 nye maskinmestre fra Martec

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Anders Boyer skifter skibsmaling ud med smykker

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Det Blå Danmark møder fremtiden på DM i Skills

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rederiernes direktører vil have flere digitale kompetencer

Årets første maskinmester fra Aarhus Maskinmesterskole

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

TAG-Pipe rørbehandling.

Send til en kollega

0.271