Esvagt vil kun have høje kvinder

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

10 nyuddannede elever fra skoleskibet George Stage søgte i august 2017 job som ubefarne skibsassistenter ved Esvagt. Med undtagelse af én, som ikke havde en ren straffeattest, kom alle drengene til samtale. De to kvindelige elever, Ida Scheelhase Langenskov og Sally Drachmann, hørte intet fra rederiet. Det skriver fagforeningen Søfartens Ledere.

Esvagt mangler ellers 20 ubefarne skibsassistenter og forventer at få behov for i alt 200 ubefarne i 2018. Det fortalte Tina Halkjær Nielsen, rederiets chef for rekruttering og træning, til Søfart tidligere på måneden.

Læs også: Esvagt vil have mere ud af SOV-koncept

Ida og Sally fik ingen begrundelser fra Esvagt, og først efter at have gravet i sagen kom det frem, at afslaget kan hænge samme med rederiets - ikke officielt kendte – højdekrav. Det er på minimum 170 cm – cirka tre cm over kvinders gennemsnitlige højde.

Ekspert: Svært at anvende højdekrav på alle job
Højdekravet kan dog være ulovligt diskriminerende trods den neutrale udformning, vurderer cand.jur. Kirsten Precht, der er specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder og ekspert i bl.a. kønsdiskrimination på arbejdsmarkedet og ligestillingslovgivning i Danmark og EU.

- Når rederiet argumenterer ud fra forhold i relation til redningsaktioner, forudsætter jeg, at højdekravet muligvis kan være sagligt i forhold til visse job som skibsassistent i Esvagt. Men bruges højde som et krav, der stilles, hver eneste gang, man skal ansætte en skibsassistent, så vil det formentlig ikke være rimeligt, siger hun til Søfartens Ledere.

Læs også: Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

Kirsten Precht tvivler på, at rederiet kan komme med en tilstrækkelig god grund for at anvende højdekravet på hvert eneste job.

Esvagt: Højdekrav er en del af de fysiske krav
Esvagt ønsker ellers ikke at kommentere de to konkrete sager – og afslag – men bekræfter overfor Søfartens Ledere højdekravet.

- Det er rigtigt, at vi i Esvagt stiller en række fysiske krav til vores kandidater, herunder et krav om en minimumshøjde på min. 170 cm. Disse krav gælder uanset køn og bunder alene i sikkerhedshensyn. Vores ansatte skal have en vis fysik, når de med få minutters varsel sendes ud på det åbne hav i forbindelse med redningsaktioner. De skal kunne løfte en våd og tung person op i redningsbåden. Derudover skal de have en vis højde for at kunne montere redningsbåden på vores hejseværk. Det er helt afgørende for sikkerheden, at disse krav kan opfyldes. Det er klart, at mænd generelt har en stærkere fysik end kvinder, men vi mener ikke, at kravene udelukker kvinder fra at blive ansat i Esvagt, skriver Nick Vejlgaard Ørskov, til fagforeningen. 

Åben for dialog
I en pressemeddelelse understreger Nick Vejlgaard Ørskov også, at rederiet siden 2015 har stillet et fysisk krav til kandidater, der ansøger om at blive skibsassistent. Kravet blev indført efter en episode, hvor "manglende højde og fysik kunne havde medført en alvorlig hændelse".

- Vi indgår gerne i en dialog om, hvorledes vi fastholder et højt sikkerhedsniveau, samtidig med at vi giver et bredere felt af kandidater mulighed for at blive skibsassistent hos Esvagt. I den forbindelse skal det understreges, at kvindelige kandidater er meget velkomne i Esvagt, og at vi i dag har kvindelige søfarende ansat. Men helt generelt er der få kvinder til søs i Danmark, og vi bidrager gerne til at øge antallet, skriver Esvagt i meddelelsen.

Esvagt har i øjeblikket 165 ubefarne skibsassistenter ansat, hvoraf 3 er kvinder. Af de i alt 830 søfarende ansat, er 11 kvinder.

Mere om: diskrimination | Esvagt


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Nyhedsbrev

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
"Søfolk skal ikke frygte de autonome skibe"

Direktør i fagforeningen Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, ser ikke nogen stor trussel i de førerløse skibe

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tidligere Mærsk-topchef i spidsen for Unifeeder

Netværksdag for maritime lærlinge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Debat: Skibsassistenten - en vigtig del af fødekæden til Det Blå Danmark

Med den grundlæggende maritime uddannelse på land udbyder Martec nu alle de maritime uddannelser. Skibsassistentuddannelsens succes og evne til at tiltrække og fastholde de unge afhænger af, at branchen står sammen

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Plus

Profilen: "Coastershipping uddør med os"

I gamle dage var der et rederi i hver en dansk by, mens hundredvis af danske coastere lå i Østersøen. Og når de kom i havn, ville kaptajnen drikke snaps med mægleren. Det beretter Jens Elkjær, som gik på pension sidste uge efter 41 år hos H. Folmer og Co.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Bred enighed om at styrke de maritime uddannelser

Indsatsen for at tiltrække flere unge til søfarten skal skærpes. Det er der bred enighed om blandt redere, fagforbund, uddannelsesinstitutioner og politikere. Spørgsmålet er, hvordan det skal ske

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
"Vi uddanner verdens bedste specialskibs-skippere"

VIDEO: Skagen Skipperskole blev i juli slået sammen med Martec i Frederikshavn og udvidet, så man nu kan tilbyde hele paletten af sømandsuddannelser i det nordjyske. Og skipperne, eller navigatørerne, skal fortsat uddannes i Danmarks nordligste by. Mød forstander og elever

Maritime advokater sætter dansker på toppen

Mærsk-division skal have ny topchef

Amerikaner bliver administrerende direktør for Maersk Container Industry

Virksomheder på jagt efter maritime studerende

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
K-ordfører: "Vi skal overveje, hvordan vi taler om det maritime erhverv"

3 spørgsmål til Anders Johansson, erhvervsordfører, de Konservative

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier: "Vi tager masser af ansvar"

Fremtidstjek af maritime uddannelser er i gang

De indledende øvelser til et fremtidstjek af de maritime uddannelser startede d. 2. november i Fredericia, hvor maritime aktører var sat stævne af Uddannelses- og Forskningsministeriet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

ShipServ ryster ledelsesposten

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
120 unge møder maritime virksomheder i Hanstholm

Monjasa-sag for Landsretten

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fremtidens sømand trues af ensomhed

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordstor interesse for Simac

Ny partner i T.K.B. Shipping i Hellerup

Maersk Supply Service på rov i Welltec

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.205