23948sdkhjf

Nu må vi have en montørordning på finansloven

Ugens to debattører er opsatte på, at en maritim montørordning efter flere års kamp endelig kommer på finansloven
Af Hans Kristian Skibby, erhvervspolitisk ordfører (DF) og Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

13 danske kommuner fordelt på hele landet, og som repræsenterer mere end en million borgere, har henvendt sig til Folketinget for at understrege væsentligheden af at få indført en maritim montørordning til gavn for erhvervslivet i deres kommuner.

Det må være et krav, at det i denne finanslov lykkes at få en maritim montørordning, der kan sikre arbejdspladser, skabe øget vækst og hindre udflytning.

Det er muligt, og nu bør vi tænke smart, så vi styrker et af Danmarks store eksporterhverv i den intensiverede konkurrence, som erhvervet oplever ude i den store verden. Det er synd og skam, hvis ikke montørordningen bliver en realitet denne gang, for danske maritime arbejdspladser står for skud i hele landet.

De maritime montører, der har deres daglige virke på land og ind imellem rejser ud til verdens skibe, har brug for en skatteordning, der ligestiller dem med deres udenlandske konkurrenter.

Der er 100.000 beskæftigede i Det Blå Danmark, heraf omkring 40.000 i den maritime industri. Værfterne trækker i sig selv mange tusinde arbejdspladser, og små og store maritime produktions- og servicevirksomheder, som har hovedparten af deres omsætning ude i verden, bidrager med endnu flere blå jobs.

Omkring 3.000 danske maritime montørjobs er reelt i fare for at blive sluset ud af landet, hvis ikke regeringen denne gang gør alvor af at indføre den maritime montørordning, som det vækstteam, regeringen selv nedsatte, foreslog i foråret.

Montørordningen skal sikre, at montørarbejde ved vedligeholdelses- og installationsarbejder på skibe, der er i fart i udlandet, bliver i Danmark, så den viden og erfaring, der genereres, kan bruges til fortsat udvikling af danske virksomheders produkter og løsninger.

Ved at indføre den foreslåede ordning vil virksomheden få reduceret omkostninger svarende til det beløb, som virksomhedens montører normalt selv skal betale i A-skat i den periode, de udfører montøropgaver om bord på skibe i international fart. Montøren mærker ikke noget, blot at hans job ikke flytter ud af landet.

Uden en maritim montørordning vil dette vigtige arbejde fortsætte med at sive ud af landet, og arbejdspladser, der er afhængige af den knowhow og ekspertise, vil gå tabt.

Det er vigtigt at minde regeringen om de maritime montører, nu når forhandlingerne om finansloven samt vækst- og skatteudspil er i gang.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109