3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Sømænd og fiskere kan dø i internationalt farvand, uden at arbejdsulykkerne bliver strafferetligt efterforsket

Danske skibe og fartøjer er underlagt dansk lov og danske arbejdsmiljøregler. Men bliver de sejlet ned i internationalt farvand af skibe fra andre lande, bliver den danske lovgivning skyllet overbord til fordel for internationale regler. Det skriver Fagbladet 3F.

En sag fra juli 2010, hvor fisker Teddy Bak Nielsen omkom til søs, viser med al tydelighed, at internationalt farvand er det rene vilde Vesten strafferetligt set.

Teddy Bak Nielsen omkom under en fisketur, hvor han - på sin lille, dansk indregistrerede fiskekutter "Inger Marie" - kolliderede med det over 3.000 tons tunge maltesiske fragtskib “Rig”, som havde en vagthavende styrmand fra Estland på broen.

Dødsulykken er aldrig blevet strafferetligt efterforsket, og ingen er blevet stillet til ansvar for den, skriver Fagbladet 3F.

Birgit Feldtmann er lektor ved Aalborg Universitet og ekspert i strafferetlige forhold til søs og samspillet mellem international ret og national strafferet.

- Det er en meget alvorlig sag, hvor en dansk fisker dør. Jeg kan godt forstå, hvis det krænker de efterladte og andres retsfølelse, at der intet er sket, siger hun.

Ulykken, der kostede Teddy Bak Nielsen livet, skete i Kattegat uden for både Danmark og Sveriges territoriale farvande. 

Læs også: Søfartsstyrelsen møder kritik i Folketinget

- Når der sker en kollision i internationalt farvand, er det ifølge havretskonventionen kun flagstaten for det skib, som har påsejlet et andet skib, der kan føre en straffesag. Samt det land, hvor “gerningsmanden” er statsborger, siger hun. 

Det har hverken Malta eller Estland gjort, men fra dansk side burde man have presset på for, at det skete, mener Birgit Feldtmann. 

- Det er selvfølgelig muligt, at en efterforskning ville have vist, at der ikke var grundlag for at rejse tiltale og føre en straffesag ved domstolene. Men så var sagen blevet ordentlig efterforsket, siger hun. 

Det er den internationalt anerkendte søretsjurist og professor ved SDU, Kristina Siig, enig i. 

- Den eneste mulighed, Danmark har i denne sag, er at lægge et diplomatisk pres på de andre flagstater, siger Kristina Siig. 

- Normalt betragter man danske skibe som et lille stykke sejlende Danmark. Også i juridisk forstand. Men selvom både offeret og kutteren her er dansk, bliver dansk lov i den konkrete sag overtrumfet af de internationale regler, siger hun og forklarer, at den danske straffelov har en bestemmelse, der giver mulighed for at strafforfølge udenlandske statsborgere efter en ulykke som denne. 

- Principielt er der en forventning om, at alle arbejdsulykker med dødelig udgang bliver ordentlig undersøgt, og at de ansvarlige stilles til ansvar. Og for de efterladte er det selvfølgelig utilfredsstillende, at deres far eller ægtefælle i denne sag ikke kommer hjem i live, og at ingen bliver stillet til ansvar for ulykken, forklarer hun. 

Læs også: Søfartsstyrelse om dødsulykker: Vi har ikke gjort det godt nok

Det fremgår af Fagbladet 3F’s aktindsigt, at Søfartsstyrelsen blandt andet har orienteret de maltesiske myndigheder om, at der ifølge Den Maritime Havarikommission var indikationer på manglende udkig fra den vagthavende styrmand på fragtskibet, manglende brug af radar til anti-kollision og overtrædelse af søvejsreglerne. 

- Der burde have kørt en straffesag, når en person er død, siger Lars G. Nielsen, men understreger dog, at Søfartsstyrelsen ikke har taget stilling til, hvem der har ansvar for ulykken. 

Malta har ikke svaret på Søfartsstyrelsens henvendelse, og Søfartsstyrelsen har ikke fulgt op på sagen over for de maltesiske myndigheder. 

Fagbladet 3F har spurgt Lars G. Nielsen, om han mener, at der fra dansk side er blevet presset nok på for at sikre en strafferetlig efterforskning. Det afviser han at svare på.

I stedet henviser han til, erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) onsdag 11. oktober er kaldt i samråd om dødsulykker til søs, hvor sagen ifølge Søfartsstyrelsen indgår.

Læs også: Minister i samråd om dødsulykker på skibe



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Gammelkendt ansigt i A.P. Møller - Mærsks ledelse

Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

Nordic Shipholding i rødt

Plus

Topchef: Maritime montører er livlinen til Asien

Skattefordele til de maritime montører skal sikre branchens vitale livline til de store værfter i Asien, lyder det fra CEO Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Nyhedsbrev

Maersk Line tager toget fra Kina

Online Avis Arkiv

Dansk søfart skal være på digital forkant

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Send til en kollega

0.947