3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Sømænd og fiskere kan dø i internationalt farvand, uden at arbejdsulykkerne bliver strafferetligt efterforsket

Danske skibe og fartøjer er underlagt dansk lov og danske arbejdsmiljøregler. Men bliver de sejlet ned i internationalt farvand af skibe fra andre lande, bliver den danske lovgivning skyllet overbord til fordel for internationale regler. Det skriver Fagbladet 3F.

En sag fra juli 2010, hvor fisker Teddy Bak Nielsen omkom til søs, viser med al tydelighed, at internationalt farvand er det rene vilde Vesten strafferetligt set.

Teddy Bak Nielsen omkom under en fisketur, hvor han - på sin lille, dansk indregistrerede fiskekutter "Inger Marie" - kolliderede med det over 3.000 tons tunge maltesiske fragtskib “Rig”, som havde en vagthavende styrmand fra Estland på broen.

Dødsulykken er aldrig blevet strafferetligt efterforsket, og ingen er blevet stillet til ansvar for den, skriver Fagbladet 3F.

Birgit Feldtmann er lektor ved Aalborg Universitet og ekspert i strafferetlige forhold til søs og samspillet mellem international ret og national strafferet.

- Det er en meget alvorlig sag, hvor en dansk fisker dør. Jeg kan godt forstå, hvis det krænker de efterladte og andres retsfølelse, at der intet er sket, siger hun.

Ulykken, der kostede Teddy Bak Nielsen livet, skete i Kattegat uden for både Danmark og Sveriges territoriale farvande. 

Læs også: Søfartsstyrelsen møder kritik i Folketinget

- Når der sker en kollision i internationalt farvand, er det ifølge havretskonventionen kun flagstaten for det skib, som har påsejlet et andet skib, der kan føre en straffesag. Samt det land, hvor “gerningsmanden” er statsborger, siger hun. 

Det har hverken Malta eller Estland gjort, men fra dansk side burde man have presset på for, at det skete, mener Birgit Feldtmann. 

- Det er selvfølgelig muligt, at en efterforskning ville have vist, at der ikke var grundlag for at rejse tiltale og føre en straffesag ved domstolene. Men så var sagen blevet ordentlig efterforsket, siger hun. 

Det er den internationalt anerkendte søretsjurist og professor ved SDU, Kristina Siig, enig i. 

- Den eneste mulighed, Danmark har i denne sag, er at lægge et diplomatisk pres på de andre flagstater, siger Kristina Siig. 

- Normalt betragter man danske skibe som et lille stykke sejlende Danmark. Også i juridisk forstand. Men selvom både offeret og kutteren her er dansk, bliver dansk lov i den konkrete sag overtrumfet af de internationale regler, siger hun og forklarer, at den danske straffelov har en bestemmelse, der giver mulighed for at strafforfølge udenlandske statsborgere efter en ulykke som denne. 

- Principielt er der en forventning om, at alle arbejdsulykker med dødelig udgang bliver ordentlig undersøgt, og at de ansvarlige stilles til ansvar. Og for de efterladte er det selvfølgelig utilfredsstillende, at deres far eller ægtefælle i denne sag ikke kommer hjem i live, og at ingen bliver stillet til ansvar for ulykken, forklarer hun. 

Læs også: Søfartsstyrelse om dødsulykker: Vi har ikke gjort det godt nok

Det fremgår af Fagbladet 3F’s aktindsigt, at Søfartsstyrelsen blandt andet har orienteret de maltesiske myndigheder om, at der ifølge Den Maritime Havarikommission var indikationer på manglende udkig fra den vagthavende styrmand på fragtskibet, manglende brug af radar til anti-kollision og overtrædelse af søvejsreglerne. 

- Der burde have kørt en straffesag, når en person er død, siger Lars G. Nielsen, men understreger dog, at Søfartsstyrelsen ikke har taget stilling til, hvem der har ansvar for ulykken. 

Malta har ikke svaret på Søfartsstyrelsens henvendelse, og Søfartsstyrelsen har ikke fulgt op på sagen over for de maltesiske myndigheder. 

Fagbladet 3F har spurgt Lars G. Nielsen, om han mener, at der fra dansk side er blevet presset nok på for at sikre en strafferetlig efterforskning. Det afviser han at svare på.

I stedet henviser han til, erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) onsdag 11. oktober er kaldt i samråd om dødsulykker til søs, hvor sagen ifølge Søfartsstyrelsen indgår.

Læs også: Minister i samråd om dødsulykker på skibe



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

’Ellen’ sejler fra budgettet

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Nyhedsbrev

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Online Avis Arkiv
Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Maersk Drilling og Wärtsilä planlægger vedligeholdelses-sølvbryllup

'Næssie' som kirkeskib

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

Plus

To nye aframax-tankere til Torm

TANK: Input af nyt tonnage til Torms LR2-flåde. Yderligere to skibe i serien følger i det kommende halvår

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Esvagts næste ERRV søsat

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Havnebus skal sejle uden kaptajn

Bradal´s Produkthandel vælger Fredericia

Genvindingsvirksomheden flytter oplagringen og udskibningen af genbrugsjern til Fredericia Havn

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Rival nedsabler Mærsks strategi

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.983