23948sdkhjf

Nordens Supramax-skibe skal fragte chilensk salt i 10 år

Rederiet skal fragte op mod 5 mio. tons vejsalt fra Chile til USA

Norden har indgået en 10-årig kontrakt om transport af vejsalt fra Chile. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Kontrakten løber i årene 2020-2029 og omfatter transport af i alt 4-5 mio. tons vejsalt, der skal lastes i Caleta Patillos 1.400 km nord for den chilenske hovedstad Santiago og losses primært på den amerikanske østkyst i havne mellem Boston og Baltimore.

Vejsaltet – eller stensalt, som er det formelle navn – skal sejles på Supramax-skibe. Det bliver til 8-10 rejser om året, hver på 50.000 tons. En rejse ventes at tage cirka 30 dage, og turen fra Sydamerikas vestkyst til USA’s østkyst kommer til at gå gennem Panamakanalen.

Aftale med gammelkendt tyskejet chilener
Kontrakten er indgået med det chilenske selskab Empremar, som er et datterselskab af verdens førende saltproducent K+S, der er et børsnoteret tysk selskab. K+S ejer og opererer saltminer i Nord- og Sydamerika – herunder i Chile – og i Europa. Selskabet har distributionscentre i det meste af Nordamerika og afsætning i hele Nord- og Sydamerika.

Siden 2000 har Norden transporteret over 15 mio. tons for Empremar fra Chile til USA. Den nye kontrakt sikrer det langsigtede partnerskab med Empremar, når den nuværende 10-årige kontrakt med Empremar udløber i 2022.

- Vi er stolte over at udvide vores partnerskab med Empremar med endnu 10 år. Hermed opfylder vi ikke alene vores ambition om at styrke båndene til højt respekterede partnere. Kontrakten optimerer samtidig Nordens eksisterende forretning. Kontrakten gør det nemlig muligt for Norden at positionere skibe på USAs østkyst, hvor de kan bruges i forbindelse med langtidskontrakter om transport af træpiller til Europa, siger Michael Boetius, chef for Period Tonnage & Industrial Bulk hos Norden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109