Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Plus

Salg af endnu en Herning-tanker til Sydkorea

TANK: Herning Shippings skibe forsvinder drypvist ud af Nordic Tankers flåde. Senest med endnu et frasalg til sydkoreanske interesser

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Den 1. juli bliver Søfartens Ledere en del af Lederne

Femern tygger stadig på Scandlines' spil-klage

Nyhedsbrev

FSG-værftet fortsætter succeskurs

VÆRFTER: Australsk færgerederi vil også have ro/pax-tonnage fra det succesfulde Flensborg-værft

Online Avis Arkiv

Tyrkiet vil lave alternativ til Bosporusstrædet

Nu føler Norden sig sikker på plus

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

Lauritzen indflager to skibe til Dannebrog

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

APM Terminals i 600 millioners terminalprojekt

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Søværnet overtager NATO-kommando

Ubådssagen: Peter Madsen kræves idømt fængsel på livstid

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Plus

Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Evergreen køber containerskibe for 10 milliarder

Wanted: 200 offshore-folk

Turismeboom skaber vækst hos Bornholmerfærgen

Redningstjenesten til undsætning 261 gange

Færgerederierne fejrer 50 år

Endofa-ansatte hentet til nyt bunkerselskab

Raterne kravler en anelse op

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Det koster penge at spare penge i Thorsminde

Muligvis ekstra Bornholm-afgang

Clipper-selskaber i sag om tonnageskat

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

"Eksperter hjælper mig med at dømme"

Eksplosionsramt tanker driver til japansk farvand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringskældre

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Formstøbte dele fra Willbrandt Gummiteknik

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Electro Care ApS - Afbalancering

Pressemeddelelse

Partnerskabsaftale mellem GTS-institutterne og KU

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Nyt plasmaskærpningssystem

Send til en kollega

0.221