23948sdkhjf

Molslinjen: Lavere takster på Storebælt skævvrider landet

En regional skævvridning og et tilbageslag for sammenhængskraften i Danmark. Sådan lyder Molslinjens reaktion på vedtagelsen af lavere takster på Storebælt
Regeringen og Dansk Folkeparti sænker taksterne på Storebælt med 25 procent. Den billigere tur over broen har dog nogle alvorlige konsekvenser, mener Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

- Lavere priser på Storebælt vil have negative konsekvenser for sammenhængskraften i Danmark. Hvis vi bliver nødt til at skære i afgangene over Kattegat, vil det betyde en regional skævvridning. Uden Molslinjens høje sejlfrekvens har trafikanter på strækningen mellem Jylland nord for Aarhus og Sjælland langt ringere muligheder. Det vil skabe ulighed mellem landets store og små kommuner, og dermed biddrage til en skævvridning af hele Danmark, siger Carsten Jensen.

Regeringen anslår, at mellem 3000 og 4500 ekstra biler i døgnet vil køre over Storebælt.

- Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele. Det vil vi blive nødt til at tilpasse vores forretning efter, fortsætter Carsten Jensen.

Molslinjen har ikke været hørt i processen:

- Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag. Alternativet til kommerciel færgedrift over Kattegat vil ikke være ønskeligt – hverken for vores næsten tre millioner årlige gæster eller for et Danmark i balance,” slutter Carsten Jensen.

Kilde: Molslinjen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111