23948sdkhjf

Molslinjens ro/pax-færge tager form i Finland

NYBYGNING: Den kommende nybygning til Bornholms Køge- og Sassnitz-ruter vel undervejs, nu også med finsk interiørarkitekt med om bord
Molslinjen melder om en byggeproces, der følger planen – ja, som p.t. faktisk er en smule foran, for rederiets nye ro/pax-færge, der skal leveres fra finske Rauma Marine Constructions juni næste år.

Nybygningen er til Molslinjens nye kontrakt på færgebetjeningen af Bornholm fra september 2018. Her skal færgen dels udfylde den kontraktlige bestemte trailerkapacitet mellem Køge og Rønne, og dels betjene den rent kommercielle rute mellem Rønne og Sassnitz i Tyskland.

En rute, Molslinjen med entreen på Bornholm vælger at udbygge til en helårsrute samtidigt med, at den nye ro/pax-færge efter kontraheringen er blevet om-specificeret til yderligere 350 passagerer oven i de 400, der er minimumsgrænsen på Køge-ruten i kontrakten med staten. Noget, der er blevet positivt modtaget ikke mindst i Bornholms turistindustri.

Finsk arkitekt

Molslinjen har også publiceret det første billede af, hvordan færgens interiør kommer til at se ud. Designet er udført af det finske arkitektfirma Approcos, som senest bl.a. har været involveret i Tallinks omfattende opgradering af cruisefærgen ’Silja Symphony’, der sejler mellem Stockholm og Helsinki.

Nybygningen, der repræsenterer Molslinjens tilbagevenden til ro/pax-segmentet, har allerede tiltrukket sig en del opmærksomhed i den tekniske fagpresse nedefra maskinrummet. Her får motor- og teknologikoncernen Wärtsilä nemlig verdenspremiere i færge-segmentet på deres nye energioptimerede Wärtsilä 31-firetaksmotorserie.

Molslinjen trak sig fra ro/pax-segmentet med salget af trailer- og passagerruten mellem Aarhus og Kalundborg til tyske FRS i 2011. Siden er rederiet, med den nye kontrakt på færgebetjeningen af Bornholm, blevet verdens største operatør af hurtigfærger, målt på kapacitet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11