Nabotjek bekræfter forskelsbehandling af danske fartøjer

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Ifølge Skatteministeriet bør de danske regler ændres, så der ikke overimplementeres i forhold til vores nabolande

”Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den forventede implementering i sammenlignelige EU-lande”.

Sådan lyder et af regeringens principper for at implementere erhvervsrettet EU-regulering. Derfor tog Danske Rederier i marts sagen om de danske brændstofregler for sandsugere op i regeringens Implementeringsråd.

Det skriver Danske Rederier på sin hjemmeside. 

Sagen drejer sig om, at flere nabolande har fritaget sandsugere for mineralolieafgift, når skibene sejler. Det gjorde de med afsæt i EU’s energibeskatningsdirektiv. Danmark har dog, i modsætning til disse lande, fortolket EU-direktivet anderledes og har derfor pålagt danske virksomheder med sandsugere at betale afgift af den del af brændstoffet, som går til at suge sandet.

Regeringens Implementeringsudvalg offentliggjorde mandag konklusionen på regeringens nabotjek af området. Her viser gennemgangen af de danske regler, at de afviger fra reglerne i Tyskland og Sverige, da ”virksomheder i disse lande, indrømmes fuld afgiftsfritagelse for brændstof anvendt til sandsugeraktiviteter el.lign., hvis udstyret drives af fartøjets fremdriftsmotor”, som Skatteministeriet formulerer det i konklusionen fra nabotjekket.

Det glæder Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier. For selv om EU-Kommissionen netop er i gang med at udforme en ny anbefaling, så er der på sigt ikke belæg for, at Danmark skal have en særlig restriktiv tolkning, når EU's ramme skal føres ud i livet. 

- Jeg er glad for den krystalklare konklusion fra regeringens nabotjek. Det er danske overimplementering, når Tyskland og Sveriges tolkning af reglerne er, at man kan bruge afgiftsfrit brændstof indenfor ralsugning, mens SKAT’s restriktive tolkning af en EU-dom gør, at det ikke er tilfældet i Danmark. Her er regeringens holdning heldigvis klar - danske virksomheder skal ikke stilles ringere af dansk overimplementering. Derfor forventer jeg også, at man politisk finder en vej til at håndtere den udfordring, siger Jakob Ullegård.

Fakta om overimplementering

- De danske myndigheder har de seneste måneder gransket reglerne for brug af brændstof for sandsugere, som en udløber af at Danske Rederier før jul rejste sagen i regeringens Implementeringsråd. 

- Danske Rederier mener, at der er tale om en klar dansk overimplementering, da sandsugere fra f.eks. Tyskland, Sverige, Holland, Belgien og England er fritaget for energiafgifter. 

- Sandsugeres forbrug af brændstof er i en række andre EU-lande er fritaget for afgifter, mens Danmark har fortolket en EU-dom anderledes end konkurrerende EU-lande og dermed fastholdt afgifter på brændstoffer for sandsugere. 

- Sagen vedrører fortolkningen af EU’s energibeskatningsdirektiv, som i disse måneder bliver kigget igennem af EU-Kommissionen for blandt andet at sikre klarhed om reglerne



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Eksperter hjælper mig med at dømme"

Plus

DEBAT: Mærsk-officer: Her er min lønseddel

DEBAT: I et debatindlæg til Søfart vurderer en seniorofficer i Maersk Line, at rederibranchen overdriver lønforskellene mellem danske og udenlandske skibsofficerer - derfor fremlægger han nu beløbene på sin lønseddel.

1

DFDS-chef efterlyser grønt lederskab

Plus

DEBAT: Danske Rederier har høje forventninger til 2018

Digitalisering, miljøregulering og fokus på omkostninger ved at sejle med dansk flag er tre indsatsområder, som står særlig centralt for rederierne i 2018

DEBAT: Hvor bliver shipping-kvinderne af?

I sin nytårshilsen til Søfarts læsere undrer Lotte Lundberg sig over, at kvinderne ikke for længst er flyttet ind i hjørnekontorerne i den maritime industri

Nyhedsbrev

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
DEBAT: Godt sømandskab i maritime uddannelser

Det Blå Danmarks behov for uddannet arbejdskraft er de maritime uddannelsesinstitutioners eksistensgrundlag

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
DEBAT: Der er muligheder nok i Det Blå Danmark

Faktum er, at vi har en international styrkeposition med masser af muligheder. Det skal vi vedholdende fortælle de unge om

Danske Rederier i kamp mod korruption

Plus

Debat: Liberalisering af havnelodsninger ’gone wrong’

Med havnelodsningerne har man liberaliseret et område, hvor markedet i løbet af 11 år har udpeget Limfjorden som det eneste attraktive område sammen med en håndfuld havne, der betjenes af Danish Pilot Service

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Minister: Sandsynligt at nordkoreanske arbejdere byggede dansk krigsskib

Plus

Maritimt Synspunkt: Hvad vil de maritime producenter fortælle?

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringskældre

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Formstøbte dele fra Willbrandt Gummiteknik

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Electro Care ApS - Afbalancering

Pressemeddelelse

Partnerskabsaftale mellem GTS-institutterne og KU

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Nyt plasmaskærpningssystem

Send til en kollega

0.519