Rederierne ønsker internationale regler for autonome skibe

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Udviklingen inden for autonome skibe går hurtigere end først antaget. Det konkluderer en rapport fra Lloyd’s Register, som blev præsenteret ved London Shipping Week i denne uge. Allerede inden for de næste par år kan de første skibe være sat til søs, skriver Danske Rederier. 

Inden det når så vidt, anbefaler rapporten, at der bliver reguleret på området for autonome skibe internationalt, så man dermed undgår selvstændige nationale regler, der kan være svære at håndhæve internationalt, hvis de ikke er ens udformet.

Læs også: Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

"Det er vigtigt at forstå, at det formentligt kan være mere risikabelt, at lade national regulering udvikle sig i de enkelte lande for senere at forsøge at samle disse, end der er der ved at udvikle en bred international standard baseret på regulering," skriver man i rapporten.

Danske Rederier vil have reglerne på plads
Den bekymring deler man hos Danske Rederier, hvor underdirektør Maria Bruun Skipper presser på for, at man i den internationale søfartsorganisation IMO hurtigst muligt får rammerne på plads for autonome skibe.

- Det er vigtigt, vi ikke sidder på hænderne nu og afventer. Politisk er der stor opbakning på området i Danmark, hvor man gerne ser, at man tester autonome skibe på dansk farvand. Men skibsfarten er jo international, og derfor er det vigtigt, at de mange gode nationale pilotprojekter kan spilles ind i en international sammenhæng. Vi skal undgå at ende op med en masse forskellige nationale regler og standarder rundt om i verdenen, siger Maria Bruun Skipper. 

Læs også: Regulering skal tilpasses autonome skibe

I IMO har man fokus på problemet, hvor Danmark og en række andre lande har presset på for at få lavet en analyse af den eksisterende regulering.

- Fremtidig regulering skal  tage højde for den hastige udvikling, der sker i øjeblikket, og  vi må også se på, hvilke nuværende regler der blokerer for denne udvikling. Rapporten her viser jo, at det går hurtigere, end man først forventede, og derfor må vi også få sat fart på denne proces, siger Maria Bruun Skipper.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Nyhedsbrev

Plus

Maersk Supply Service anerkendt for nybygninger

Prisen for årets nybygning til olie offshoreindustrien gik for anden gang til Danmark

Online Avis Arkiv
Plus

Viking godt positioneret til det nye polar-marked

SIKKERHED: Gamle kunder i Nordatlanten har givet Viking et forspring i det nye marked omkring polerne, der er reguleret af den et år gamle målbaserede polarkode

Ugens positionsbillede

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Sundbussen 'Pernille' får topmoderne udstyr

Sundbussen ’Pernille’ får monteret en ammoniakbaseret katalysator i motorrummet

Plus

GALLERI: Se eksperterne håndtere de helt store turboladere

I Fredericia arbejder ABB’s håndværkere på at få skibsfartens havarerede turboladere på ret køl igen. Søfart har været på besøg

Plus

Erhvervsminister vil undersøge mulig protektionisme mod danske værfter

På baggrund af Orskov Yards problemer med at vinde ordrer i Norge, vil erhvervsminister Brian Mikkelsen se på, om danske værfter udsættes for protektionisme fra andre europæiske lande

Plus

Rapport om brandsikkerhed og el-drift tager et menneskeligt afsæt

EL-DRIFT: Både risikoscenarier i forhold til brand og den faktiske oplevelse af at arbejde om bord på helt eller delvist el-drevne færger behandles i ny rapport

Plus

Afgørende måneder forude for fælles standardfærge

FÆRGER: Med en standard-afløserfærge listet i Vækstplanen for Det Blå Danmark er forårets program lagt for Færgesekretariatet

Plus

Folkeaktier gav 7 mio. til ÆrøXpressen

ÆrøXpresssens aktieemission indbragte mere end 7 mio. kr. fra ca. 1250 aktionærer fra nær og fjern - selskabet mangler nu 5 mio. for at være i hus med de nødvendige 55 mio. kr. til nybygningsprojektet

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier

BRÆNDSELSCELLER: Mens metanol allerede anvendes som alternativ bunker i mekaniske maskinerier, driver metanol også Serenergys brændselsceller, der er på vej ud i fremtidens krydstogtskibe

MAN Diesels servicedivision tilnærmer sig stort tyrkisk rederi

Halvandet år med neo-panamax

LNG i fortsat fremmarch

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Selvstændige brændselscelle-units skal placeres i hver brandzone

BRÆNDSELSCELLER: Serenergy med i Meyer Werfts Pa-X-ell-projekt, som ikke alene anvender brændselsceller i strømproduktionen om bord på krydstogtskibe, men også som en sidegevinst i forhold til Safe-Return-to-Port-reglerne

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Yara reducerer problemet med modtryk i scrubbere

RØGRENSNING: Både modtryksproblematikken og risikoen ved kaustisk soda adresseres i produktudviklingen hos norsk scrubberproducent

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Strategisk planlægning afløser teknisk fokus frem mod 2020-svovlgrænser

SCRUBBERE: Den kommende, globale 0,5 pct. svovlgrænse giver ekstra rejsedage hos Pureteq i Svendborg. Nu vil deepsea-rederierne og den japanske regering høre mere om dansk scrubberteknologi

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Størrelsesminimering og energieffektivitet driver udviklingen af scrubbere

RØGRENSNING: Pureteq blev presset både på vægt og størrelse, da de skulle levere den første kommercielle scrubber til et skib

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Digitalisering skal sikre nye forretninger i søfarten

Danfoss åbner nyt innovationscenter

Desmi vinder kontrakt til en hel flåde

DNV GL klar med digitaliseret håndtering af certifikater

Maersk Tankers og J. Lauritzen vil 3D-printe på skibene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.288