Begmand til OW Bunker-kuratorer

| Af Lars Løcke, Nordjyske | Tip redaktionen om en historie

Storbank tvinger kuratorerne til at opgive en del af milliardstore erstatningskrav

Kuratorerne i fire konkursboer efter OW Bunker bliver i bedste fald tvunget til at kappe omkring en milliard kroner af det samlede erstatningskrav på 2,3 mia. kroner, som specialkurator Søren Halling-Overgaard ønsker at rette mod nøglepersoner fra OW Bunker, den tidligere ejer, kapitalfonden Altor, og revisionsfirmaet Deloitte.

Det er resultatet af et langt og dramatisk møde - en skiftesamling - onsdag eftermiddag i Skifteretten i Aalborg.

Her stemte den hollandske storbank ING, der står i spidsen for bankerne med krav mod OW Bunkers konkursbo, imod den aftale med kapitalfonden Lion Point Master Fund, som kuratorerne har indgået.

Med aftalen binder Lion Fund sig ellers til at finansiere OW Bunker-konkursboernes udgifter til at føre Søren Halling-Overgaards erstatningssager mod til gengæld at få en andel af en eventuel erstatning.

Bank afviste aftale
På den måde kommer konkursboet ud af den pengemangel, som har tvunget konkursboerne til at nøjes med at rejse et erstatningskrav på 400 mio. kroner.

Men det argument bed ikke på advokat Birgitte Frølund, som repræsenterede ING på skiftesamlingen.

- Vi kan ikke godkende en aftale, som vi kun har fået præsenteret i overskrifter, og som kurator ikke må fortælle detaljer om, sagde hun og ønskede skiftesamlingen udsat.

Beskyldt for inhabilitet
En stærkt irriteret kurator Pernille Bigaard lod skinne igennem, at hun mente, at der lå helt andre og usaglige hensyn bag ING Banks holdning end manglen på detaljerede informationer.

- Bag ING Bank står hedgefonde, som selv er interesseret i at lave en aftale som den, vi har indgået med Lion Point, og som i henhold til mine informationer allerede har opkøbt fordringer fra bankerne, sagde Pernille Bigaard.

Hun mente derfor, at Birgitte Frølund bevægede sig på kanten af inhabilitet, noget Birgitte Frølund indigneret afviste.

Læs også: OW Bunker: Ny aftale om erstatningssager

- Man er åbenbart ikke interesseret i muligheden for at få en større dividende, rasede Pernille Bigaard videre.

Mulighed for tilskæring af krav
Det var kun i to af de fire konkursboer efter OW Bunker, at ING som kreditor kunne blokere for aftalen med Lion Point.

Derfor kan to af konkursboerne, Wrist Marine Supplies og OW Bunker, fortsat indgå en aftale med Lion Point om økonomisk støtte til erstatningssager.

I disse to konkursboer ønsker Søren Halling-Overgaard at rejse et krav om tilbagebetaling af 871 mio. kroner, som Altor modtog som ekstraordinært udbytte i december 2013 forud for børsnoteringen.

Advokaten har allerede sidste år rejst et krav på 400 mio. kroner mod Altor, ledelsen i OW Bunker og revisionen.

Læs også: Bøde til advokat i OW Bunker-sag

Lægges de to krav sammen, når man til et samlet beløb på næsten 1,3 mia. kroner, altså omkring en mia. kroner mindre, end Søren Halling-Overgaard mener, der er juridisk basis for.

Kuratorerne ville efter onsdagens skiftesamling ikke kommentere, om det vil være muligt at indgå en således tilskåret aftale med Lion Point.

Det kom frem under skiftesamlingen, at Lion Point allerede har stillet en bankgaranti på 70 mio. kroner for betaling af omkostningerne i forbindelse med erstatningssagerne.

Mere om: OW Bunker


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

Nordic Shipholding i rødt

Gammelkendt ansigt i A.P. Møller - Mærsks ledelse

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Plus

Topchef: Maritime montører er livlinen til Asien

Skattefordele til de maritime montører skal sikre branchens vitale livline til de store værfter i Asien, lyder det fra CEO Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo

Nyhedsbrev

Maersk Line tager toget fra Kina

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Send til en kollega

0.849