Rolls-Royce gør klar førerløse flådefartøjer

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rolls-Royce Marine har afsløret planer for et autonomt flådefartøj på 60 meters længde og en fart på 25 knob, der kan operere 100 dage med en rækkevidde på 3.500 sømil.

Det oplyser selskabet på sin hjemmeside.

Flådefartøjet er tiltænkt opgaver som kystbevogtning og overvågning, logistisk støtte og til at indgå i beskyttelse af andre, bemandede fartøjer.

- Rolls-Royce melder, at store flåder udviser interesse i autonome frem for fjernstyrede skibe. Denne slags skibe giver flåder mulighed for at øge den operationel kapacitet, reducere risikoen for personale og samtidig skære i drifts- og byggeomkostninger, siger Benjamin Thorp, Rolls-Royce, General Manager Naval Electrics, Automation & Control.

Læs også: Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

De tiltænkte opgaver og profilen betyder, at flådefartøjerne skal være mere avancerede end andre autonome skibe.

Læs også: "Søfolk skal ikke frygte de autonome skibe"

Fraværet af mandskab øger eksempelvis behovet for meget pålidelige kraft- og fremdriftssystemer, og Rolls-Royce påtænker at udvikle og anvende en række autonome support værktøjer. 

Ifølge Benjamin Thorp forventer Rolls-Royce at indgå i samarbejde med selskaber, der kan bidrage med autonome kontrol- og navigationssystemer.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Nyhedsbrev

Plus

Tonnage: Ro/ro-baseret LNG-bunkring på fransk nybygning

Bunkringen af Brittany Ferries’ nye LNG-drevne ro/pax-færge er reelt en del af lastningen og er uafhængig af faste installationer i land

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk: Autonome skibe bliver bemandede

Svitzer-topchef Henriette Thygesen understreger på en konference om autonome skibe i København, at den danske gigant ser en fremtid med (mere) samarbejde mellem mand og maskine på de store oceaner. IMO efterlyser dialog

SØFART TEMA: Automation
Dansk fokus på udviklingen af autonom skibsfart

Tuco sætter fjernstyrede både i søen

Skoleskib er ét stort puslespil

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Endnu en offshore-ordre til NKT

Kabelproducenten er valgt som foretrukken leverandør til havvindmølleprojektet Moray East

Plus

Debat: Brug dog udbud af skibe til dansk innovation

Danske værfter og maritime leverandører er internationalt konkurrencedygtige og ønsker nyudvikling til gavn for landet, miljø og sikkerhed. Det er urimeligt, at det offentlige begrænser sig til noget mindre

Plus

Nye LNG-motorer skal bremse metanudslip

For 800 millioner fiskefabrik, tak

Carsoe vinder kæmpe ordre i Rusland – flere er undervejs.

EU presser IMO på udledninger

40 millioner til Ærøs hybridfærge

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

CMA CGM gør alvor af LNG-planer

CONTAINER: Klimakonferencen COP23 i Bonn blev brugt som platform for den franske container-gigants endelige go for at bygge verdens første LNG-drevne store deepsea-containerskibe

VMS Group udvider i Skagen

Plus

To nye vandprocesanlæg fra Alfa Laval

UNDERLEVERANDØRER: Både ballastvandsanlæg og ferskvandsgenerator klar i nye optimerede versioner med fokus på kompakthed og energireduktion

Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

Plus

Seatruck valgte ’selvbygger-løsning’ til ballastvand

Færgerederiet Seatruck valgte selv at påtage sig ansvaret for installationen af de nødvendige ballastvandssystemer på deres flåde af ro/ro-færger - med modulære ballastvandssystemer behøver rederne ikke at tage deres skibe ud af drift

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

Danmark bruger næstmindst på søfartsforskning

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Plus

Magelige maritime leverandører

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Plus

El-fremdrevne færgers emissionsforhold

Plus

Danish Maritime Days fortsætter uden topmøde

Produktivitetsvækst i top hos udstyrsindustrien

Dansk aftale med Kina om ballastvand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.196