Rederier ruster sig mod orkaner

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske rederivirksomheder søger ly fra orkanerne, der nu hærger Atlanten og Caribien for at sikre deres skibe bedst muligt mod de voldsomme ødelæggelser

De danske redere, der sejler skibe i Orkanerne Irma og Joses rute, har haft travlt med at forberede deres besætninger og få omdirigeret skibene, så de er sikret mod ødelæggelserne, som i disse dage har ramt Florida og efterladt massive ødelæggelser i flere caribiske lande.

Det skriver Danske Rederier på sin hjemmeside.

Rederiet H. Folmer & co. har permanent to skibe i området. De har nøje holdt øje med situationen og sørget for, at besætningerne hurtigst muligt fik afsluttet deres opgaver i havnene omkring Florida, så de kunne  få skibene ud på åbent hav for at ride orkanen af. Det lykkedes kun for det ene skib – det andet måtte blive i Miami, idet lystbåde havde spærret vejen ud af havnen, fortæller skibsreder Jørgen Folmer: 

Læs også: Profilen: "Coastershipping uddør med os"

- I forbindelse med de store orkaner får vores skibe ofte et varsel i forvejen. Ekstreme vejrfænomener som den aktuelle orkan Irma skal tages meget alvorligt. Derfor er det vigtigt at udnytte tiden om bord bedst muligt til at forberede skibet, ind til uvejret rammet. Det indebærer, at man skal få afsluttet havneoperationer hurtigere end planlagt, så skibet kan sejle ud på åbent vand, siger Jørgen Folmer. 

Orkanen var for hurtig
Det kræver dog en vis fart at skulle sejle fra en orkan. Den fart har rederiets to skibe ikke. I stedet kan man forsøge at omsejle orkanen, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, kan man forberede skibet ved at bl.a. fastspænde alting ekstra grundigt på skibet, så der ikke er noget som river sig løs, når stormen rammer.

- Vi har heldigvis nogle erfarne kaptajner om bord, som kender deres skib, og hvordan det bevæger sig i søen. Så jeg er tryg ved, at de kan ride uvejret af på sikker vis. I øjeblikket har vi yderligere en orkan ved navn Jose. Vi har et andet skib i Atlanten, som er på vej til USA. Dette skib skal eventuelt omdirigeres for at passere så langt forbi denne orkan som muligt. Orkanvarsler der udsendes er derfor uhyre vigtige for vores rederi, siger Jørgen Folmer.

Tag de fornødne forholdsregler
Hos Danske Rederier anbefaler man rederierne at sikre deres skibe og tage deres forholdsregler, lige som man har gjort hos H. Folmer & co.

Underdirektør i Danske Rederier Maria Bruun Skipper anbefaler desuden, at man tager vejrvarslingerne i området alvorligt og søge ly fra orkanen.

- Det er aldrig sjovt at være ude i rigtig dårligt vejr, men det er heller ikke noget man er helt uvant med, når man er til søs. Hvis der er mulighed for det, kan man prøve at finde læ for bølgerne og vinden, men det er selvfølgelig umuligt, hvis man er på åbent vand eller ved fladt land som Florida, siger Maria Bruun Skipper.

Mere om: H. Folmer & Co


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Maersk Line tager toget fra Kina

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Nyhedsbrev

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Online Avis Arkiv

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Medaljer til danske sømænd

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.213