Scandlines sagsøger Femern A/S i sag om brætspil

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Færgerederi slæber Femern A/S i retten i vrede over bl.a. brætspil til børn, hvori spilleren bliver straffet med forsinkelse, hvis han eller hun lander på færgefeltet

En række udsagn om Scandlines i en brochure, samt et brætspil for børn, har forårsaget et juridisk slagsmål mellem færgerederiet Scandlines og Femern A/S.

Nu tyder alt på, at tvisten vil blive afgjort i en retssal.

Det ene stridspunkt er et brætspil udviklet af Femern A/S som en humoristisk markedsføringsgimmick, der skal lære børn om tunnelprojektet. Spilleren slår med en terning og bevæger sig fremad på en række felter.

Den hurtigste vej til sejr går selvsagt via den faste forbindelse.

Til gengæld er det nitten at lande på feltet med enten Rødby eller Puttgarden.

Færgerne udløser nemlig en straf: Lander du på Rødby skal du "stå over tre omgange på grund af omstigning fra færgen" og det samme med Puttgarden.

Med andre ord: Færgen er langsom og den faste forbindelse er hurtig og effektiv - en transportform for vindere.

Protest
Et andet element i striden strammer fra en anden brochure, hvor Femern-selskabet spørger: "Hvorfor Femern-forbindelsen?" og efterfølgende selv kommer med svaret: "Åben hele døgnet, året rundt - Med en fast forbindelse er det ikke nødvendigt at bestille billet på forhånd, og tunnelen er altid åben - uanset vind og vejr".

- Her antydes det jo direkte, at Scandlines-færgerne ikke har åbent døgnet rundt og året rundt, at man skal bestille billet på forhånd, og at vores drift er ustabil og sårbar over for vind og vejr. Det vil vi da ikke have siddende på os. Scandlines har åbent døgnet og året rundt. Man behøver ikke at bestille billet på forhånd, hvilket hovedparten af vores kunder heller ikke gør. Og hvad angår vind og vejr, er det et fænomen, der kun påvirker Rødby-Puttgarden med års mellemrum, siger Søren Poulsgaard Jensen. Han fortsætter:

Læs også: Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

- Jeg synes ikke, at det er i orden at behandle sin konkurrent på en så nedladende og perfid måde. En ting er, at Femern og Scandlines er benhårde konkurrenter, men ved at gå så vidt som at gøre grin med os og bringe usande påstande i markedsføringsmaterialet går man altså over grænsen, forklarer Søren Poulsgaard.

Han understreger, at færgerederiet har forsøgt at bilægge striden under et møde med Femern A/S, hvor man henstillede til at trække spillet, samt udvalgte udsagn, tilbage.

- Vi fik ikke noget direkte svar, men blev efterfølgende via selskabets advokat orienteret om, at Femern A/S finder det helt i orden at lancere et sådan spil, da vi jo ikke er konkurrenter endnu. Så det fik vi ikke noget ud af, og derfor har vi nu sagsøgt Femern A/S for brud på markedsføringsloven, siger Søren Poulsgaard.

Ærgrelse
- Skulle en domstol konkludere, at der er tale om lovbrud, vil Femern A/S jo blive pålagt at trække tingene tilbage. Hvis det rent faktisk er lovligt at tale negativt om sine kommende konkurrenter på denne måde, vil vi forbeholde os ret til at replicere.

Læs også: Forsøg med AIS-bøjer

Søren Poulsgaard ærgrer sig over, at sagen nu skal afgøres i en retssal.

- Det vil jo utvivlsomt blive vendt og drejet derhen, at Scandlines endnu engang opfører sig aggressivt og ikke skyr nogen midler for at gøre livet surt for Femern. Men vi beder blot om, at vi taler pænt til og om hinanden. Og det er altså ikke hverdagskost at se offentlige midler i dette omfang blive brugt til at latterliggøre og nedværdige private aktører, slutter Poulsgaard.

Søfart har været i kontakt med Femern A/S for at bede om en kommentar.

Selskabets presseafdeling bekræfter, at man "er blevet stævnet for et spil, der i flere år har indgået i vores børnemateriale. Det synes vi, taler lidt for sig selv," lyder det i en skriftlig kommentar til Søfart. Herudover ønsker selskabet ikke at kommentere sagen.
Mere om: Femern A/S | Scandlines


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

Nordic Shipholding i rødt

Gammelkendt ansigt i A.P. Møller - Mærsks ledelse

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Plus

Topchef: Maritime montører er livlinen til Asien

Skattefordele til de maritime montører skal sikre branchens vitale livline til de store værfter i Asien, lyder det fra CEO Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo

Nyhedsbrev

Maersk Line tager toget fra Kina

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Send til en kollega

0.261