23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Politikere: Giv maritime uddannelser et servicetjek

Christiansborg bakker op om Danske Rederiers forslag om at underkaste de maritime uddannelser et omfattende servicetjek - hos erhvervsuddannelserne står det maritime område for den største relative nedgang i antallet af optagne








Læs også:"Vi risikerer at blive den sidste generation til søs"























De gode historier









Skal passe til behov









Mangelfuld vejledning













Med et fald i optaget på intet mindre end 12 pct. står de maritime uddannelser pludselig med ryggen mod muren. I alt 685 studerende er i år blevet optaget på de maritime uddannelser og det er et fald på 91 personer siden 2016, viser den årlige opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Og den udvikling bør give stof til eftertanke til både brancheaktører og uddannelsesinstitutioner i Det Blå Danmark, lyder vurderingen fra Anders Buch, der er professor ved Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet. - Det vil være en uklog strategi fra branchen, hvis man vælger at tro, at den positive udvikling vender tilbage til næste år, siger Anders Buch. - Med sådan en tilbagegang er der brug for, at branchen rykker endnu tættere sammen end man måske har gjort hidtil for at opruste indsatsen og vende udviklingen. Hos Danske Rederier advarer direktør Anne Windfeldt Trolle mod at tro, at årets tilbagegang blot er et midlertidigt udsving i statistikken. - Det skulle nødig være en trend, der fortsætter. Derfor skal vi se på, hvilke behov de unge har, og om uddannelserne er tilpasset dem. Er indholdet godt nok? Giver uddannelserne de muligheder de gerne skulle, eller bliver de set som en stopklods? Vi skal sikre, at uddannelserne er klar til fremtiden, siger hun. Det Blå Danmark lancerede i 2006 en kampagne, der skulle styrke kendskabet til job- og uddannelsesmuligheder i branchen. Selv om kampagnen har øget kendskabsgraden fra 4 til 49 pct. blandt de 14-28-årige, så ligger der fortsat et stykke markedsføringsarbejde for branchen, erkender Anne Windfeldt Trolle. - Vi har selv et ansvar for at gøre os attraktive over for de unge. Vi skal ud og fortælle de gode historier fra branchen. Men vi skal samtidig sikre os, at vi har nogle relevante uddannelser, der er tilstrækkeligt moderne. Digitalisering og robotteknologi bliver mere udbredt og vi skal sørge for, at det indgår tilstrækkeligt i uddannelserne, siger hun. På Christiansborg bakker Dansk Folkepartis uddannelses- og forskningsordfører Jens Henrik Thulesen Dahl op om et grundigt serviceeftersyn af uddannelserne: Der skal kigges på indholdet af de maritime uddannelser. - Den maritime branche fylder meget i Danmark, men kæmper med manglende udvikling. Det skal uddannelserne blandt andet være med til at sikre. Derfor skal vi - sammen med branchen - kigge på om uddannelserne passer til behovet i virksomhederne, siger han. Hos Socialdemokratiet ærgrer uddannelses- og forskningsordfører Mette Reissmann sig over, at årets optag har vist en tilbagegang for de maritime uddannelser. - Jeg er selv datter af en skibsfører, og derfor synes jeg, det er ærgerligt, at det ikke er gået op for flere unge, at der er fantastiske karrieremuligheder i de maritime erhverv. Nu må vi sætte ind på flere platforme, mener hun. Et af de steder ordføreren vil sætte ind er allerede i grundskolen, hvor vejledningen skal være bedre. - Mange vejledere er folkeskolelærere og kan ikke vejlede tilstrækkelig, så de unge vælger de maritime erhverv. Vi bør vi fra politisk hold styrke vejledningen. Men branchen har også selv et ansvar for at lave kampagner, der møder de unge hvor de er - for eksempel på tv og Youtube. Det nytter ikke kun med kampagner og pamfletter, siger Mette Reissmann.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.203