Mærsk-ulykke afføder protester i Brasilien - ni savnes stadig

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Familierne til de formodet omkomne demonstrerer nu på gaden, og et retsligt efterspil er på vej efter en af de værste dødsulykker i Mærsk-historien

Redningsfolk leder stadig efter ni besætningsmedlemmer fra de pramme - anført af slæbebåden 'Bertolini CXX' - som Mærsk-ejede ’Mercosul Santos’ påsejlede på Amazonfloden den 2. august.

Årsagen til forliset er uvis, men vil blive genstand for et retsligt efterspil, mens håbet om at finde sømændene i live er meget lille.

Og det mudrede flodvand med lav sigtbarhed gør eftersøgningen efter de formodede lig svær, oplyser Mærsks pressetjeneste i en mail til Søfart.

Protester
Nu er familiemedlemmer til de savnede imidlertid gået på gaden for at protestere.

Se billeder fra demonstrationen

De efterladte er i sagens natur rystede over, at deres kæres mindre skibe blev påsejlet af et 210 meter langt fragtskib (med plads til 2.474 TEU).

Læs også: Mærsk-skib i stor ulykke i Amazonas

Og de demonstrerer desuden mod, at ligene ikke er blevet fundet - protesterne er dog rettet mod myndighederne, ikke direkte mod Mærsks datterselskab Mercosul. Det rapporterer den brasilianske avis Acritica, der - ligesom en række andre lokale aviser - følger sagen tæt.

Catarino Ferreira de Lima er 34 år og søster til en af de savnede. Hun var med i demonstrationen mandag d. 14. august i Santarém, den næststørste by i Amazon-delstaten Pará, hvor ulykken indtraf. Den brasilianske kvinde er rystet.

Læs også: Efterforskning fortsætter efter Mærsk-skibs ulykke

- Vi er i chok, for vi havde aldrig regnet med, at noget sådant kunne ske. Nu tænker vi kun på, at vores kære skal trækkes op fra bunden, siger hun ud fra den implicitte antagelse, at de ni må være omkommet.

To af de savnede fra rederiet Bertolini

Slæbebåd drev 15 kilometer
Slæbebåden 'Bertolini CXX' slæbte prammene og er fra det brasilianske rederi Bertolini, der specialiserer sig i sejlads på Amazonfloden. Skibet forliste og er ifølge en række brasilianske medier drevet 15 kilometer fra ulykkesstedet og ligger nu på 60 meters flodvand, ifølge flere brasilianske medier. Flere omkomne kan gemme sig i skibet; en plan for at bjærge slæbebåden er sat i værk og eksperter er fløjet ind for at håndtere sagen.

Læs mere på Acritica

Ifølge Fleetmoon.com sejlede det brasiliansk flagede 'Mercosul Santos' mod strømmen med kurs mod den isolerede millionby Manaus midt i Amazonas, da ulykken indtraf. Efter påsejlingen ankrede det Mærsk-ejede skib op tæt ved kollisionsstedet.


'Mercosul Santos'-ulykken kort
Det Mærsk-ejede skib, 'Mercosul Santos' med kapacitet på 2.474 TEU påsejlede den 2. august kl 04.40 lokal tid en række mindre pramme på Amazonfloden i det nordøstlige Brasilien, 78 mil fra Santarem

Brasiliansk flagede 'Mercosul Santos' sejlede mod strømmen med kurs mod den isolerede millionby Manaus midt i Amazonas, da ulykken skete

Der var angiveligt 11 mennesker om bord på bådene (de fleste på slæbebåden 'Bertolini CXX'), da ulykken skete. Kun to er reddet


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Maersk Line tager toget fra Kina

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Nyhedsbrev

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Online Avis Arkiv

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Medaljer til danske sømænd

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Horsens aflyser færge-køb

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Send til en kollega

0.22