Mærsk-ulykke afføder protester i Brasilien - ni savnes stadig

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Familierne til de formodet omkomne demonstrerer nu på gaden, og et retsligt efterspil er på vej efter en af de værste dødsulykker i Mærsk-historien

Redningsfolk leder stadig efter ni besætningsmedlemmer fra de pramme - anført af slæbebåden 'Bertolini CXX' - som Mærsk-ejede ’Mercosul Santos’ påsejlede på Amazonfloden den 2. august.

Årsagen til forliset er uvis, men vil blive genstand for et retsligt efterspil, mens håbet om at finde sømændene i live er meget lille.

Og det mudrede flodvand med lav sigtbarhed gør eftersøgningen efter de formodede lig svær, oplyser Mærsks pressetjeneste i en mail til Søfart.

Protester
Nu er familiemedlemmer til de savnede imidlertid gået på gaden for at protestere.

Se billeder fra demonstrationen

De efterladte er i sagens natur rystede over, at deres kæres mindre skibe blev påsejlet af et 210 meter langt fragtskib (med plads til 2.474 TEU).

Læs også: Efterforskning fortsætter efter Mærsk-skibs ulykke

Og de demonstrerer desuden mod, at ligene ikke er blevet fundet - protesterne er dog rettet mod myndighederne, ikke direkte mod Mærsks datterselskab Mercosul. Det rapporterer den brasilianske avis Acritica, der - ligesom en række andre lokale aviser - følger sagen tæt.

Catarino Ferreira de Lima er 34 år og søster til en af de savnede. Hun var med i demonstrationen mandag d. 14. august i Santarém, den næststørste by i Amazon-delstaten Pará, hvor ulykken indtraf. Den brasilianske kvinde er rystet.

Læs også: Maersk Line sælger brasiliansk rederi efter Hamburg-handel

- Vi er i chok, for vi havde aldrig regnet med, at noget sådant kunne ske. Nu tænker vi kun på, at vores kære skal trækkes op fra bunden, siger hun ud fra den implicitte antagelse, at de ni må være omkommet.

To af de savnede fra rederiet Bertolini

Slæbebåd drev 15 kilometer
Slæbebåden 'Bertolini CXX' slæbte prammene og er fra det brasilianske rederi Bertolini, der specialiserer sig i sejlads på Amazonfloden. Skibet forliste og er ifølge en række brasilianske medier drevet 15 kilometer fra ulykkesstedet og ligger nu på 60 meters flodvand, ifølge flere brasilianske medier. Flere omkomne kan gemme sig i skibet; en plan for at bjærge slæbebåden er sat i værk og eksperter er fløjet ind for at håndtere sagen.

Læs mere på Acritica

Ifølge Fleetmoon.com sejlede det brasiliansk flagede 'Mercosul Santos' mod strømmen med kurs mod den isolerede millionby Manaus midt i Amazonas, da ulykken indtraf. Efter påsejlingen ankrede det Mærsk-ejede skib op tæt ved kollisionsstedet.


'Mercosul Santos'-ulykken kort
Det Mærsk-ejede skib, 'Mercosul Santos' med kapacitet på 2.474 TEU påsejlede den 2. august kl 04.40 lokal tid en række mindre pramme på Amazonfloden i det nordøstlige Brasilien, 78 mil fra Santarem

Brasiliansk flagede 'Mercosul Santos' sejlede mod strømmen med kurs mod den isolerede millionby Manaus midt i Amazonas, da ulykken skete

Der var angiveligt 11 mennesker om bord på bådene (de fleste på slæbebåden 'Bertolini CXX'), da ulykken skete. Kun to er reddet


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Massefyring på BornholmerFærgen

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Nyhedsbrev

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Online Avis Arkiv

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Brand på russisk destroyer er slået ned

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Risikerer fængsel for skibssalg til beaching-værfter

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nordmændene er vilde med danske værfter

Mærsk retter investeringsblikket mod teknologi-iværksættere

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Dansk opbakning til maritim forskeralliance

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

Kalundborg misser krydstogtskib

FanøFærgen udvider kapaciteten

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

8.000 underskrifter - lokale vil have færge tilbage

Ny LR2-nybygning til Torm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

TAG-Pipe rørbehandling.

Send til en kollega

0.236