Forsvundet ubåd er sunket

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET: Den hjemmebyggede ubåd 'UC3 Nautilus' er sunket - ejer i god behold

Den privatbyggede ubåd 'UC3 Nautilus', som fredag formiddag er fundet efter en omfattende eftersøgning, er sunket. Det oplyser Forsvaret til Ritzau. 

Ejeren af ubåden "UC3 Nautilus", Peter Madsen, er kommet i land i havnen i Dragør på Amager og er i god behold. 

Der har været meldinger om, at en svensk journalist også var om bord på ubåden. 

Det er uvist, hvor journalisten befinder sig. Men Peter Madsen har ifølge Forsvarets Operationscenter fortalt, at hun gik i land torsdag aften i København.

Problem med en ballasttank 
Peter Madsen fortæller i et interview med TV2 på havnen i Dragør, at det var problemer med en såkaldt ballasttank, der fik ubåden til at synke. 

- Jeg var på en prøvetur, hvor jeg legede med nogle ting på ubåden. Så kom der en fejl på en ballasttank. Det var ikke særligt alvorligt, før jeg begyndte at reparere på det, og så blev det meget alvorligt.

- Så tog det cirka 30 sekunder for "Nautilus" at synke, siger han til TV2.

Han fortæller selv, at han har det godt, men at han er ked af det. 

Blev spottet fra land
Ubåden blev meldt savnet klokken 02.30 natten til fredag. Efterfølgende blev en stor eftersøgning med redningshelikoptere og skibe sat ind for at lede efter det forsvundne fartøj.

Omkring klokken 10.34 fredag kunne Forsvarets Operationscenter oplyse, at en af Forsvarets udkigsposter på land havde set ubåden sejle ved Køge Bugt. 

Læs også: Svensk kvinde forsvundet i forbindelse med forlist ubåd

En helikopter blev sendt ud til stedet og kom i kontakt med Peter Madsen over radioen. Han fortalte, at der havde været tekniske problemer.

Kort tid efter sank ubåden.

Både redningshelikoptere, et patruljefartøj fra søværnet, en båd fra Airport Rescue og et skib fra Marinehjemmeværnet har deltaget i eftersøgningen.

Læs også: Helikoptere søger efter privatbygget ubåd ved København

Også private lystfartøjer bidrog til at lede efter ubåden. Der blev blandt andet brugt såkaldt sonar, som kan identificere objekter under vandet. 

Fakta: Den privatbyggede ubåd UC3 Nautilus 

- Ubåden UC3 Nautilus blev bygget som et hobbyprojekt af en gruppe ubådsentusiaster med Peter Madsen i spidsen. Det tog tre år at færdiggøre fartøjet. 

- 3. maj 2008 blev Nautilus søsat i Københavns Havn.  

- Ubåden er en af verdens største hjemmebyggede eksemplarer og er den tredje ubåd, som Peter Madsen har designet. 

- Nautilus er næsten halv størrelse af den danske flådes ubåde af Tumleren-klassen. Den drives dieselelektrisk.  

- Ubåden kan i teorien dykke til en dybde på 470 meter. Det er den dybde, hvor skroget ifølge beregninger kan forventes at bryde sammen på grund af vandtrykket. 

- I 2010 skete der en batterieksplosion i maskinrummet. Flere batterier blev beskadiget. I 2011 blev ubåden taget på land og har gennemgået en omfattende renovering. 

Kilder: uc3nautilus.dk

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Første Stingray leveret til Maersk Supply Service

Det første af Maersk Supply Servuces nye subsea support-skibe får navnet ’Maersk Intestellar’

Plus

Fra Maersk Supply til simulationer

Efter 17 år i Maersk Supply Service landede Torben Solmer hos Force Technology i april. Her mødes den dybe teoretiske indsigt med det virkelige liv fra søen i virksomhedens simulatorer

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Plus

Maersk Drilling lander nye kontrakter til lave rater i svagt marked

I et svært marked har Maersk Drilling fundet arbejde til flere rigge, men det er ikke på guldrandede kontrakter, påpeger analytiker

Pon Power og Stena sammen om digitalisering og Big Data

Mærsk vil spare milliarder på digitalt kæmpeprojekt

Online Avis Arkiv

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Scandlines udvider kapaciteten over Øresund

Plus

"Alle unge skulle sejle med skoleskib"

Stiftelsen Georg Stages Minde drømmer om at fordoble antallet af elever på skoleskibet

Prøver igen: Lindø klar med udbud til 300-400 mio. kr.

Hanjin-formand eftersøgt af politiet

Byrådspolitikere vil kæmpe for Flådestation Frederikshavn

Plus

Lauritzens farvel til konglomeratet

Shippingveteran og fondsdirektør Bent Østergaard afvikler snart de sidste rester fra epoken, hvor rederierne J. Lauritzen og DFDS var midtpunkterne i et magtfuldt shipping- og industrikonglomerat

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Plus

Matrosen skal være et forbillede

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Nyt cyberangreb i shipping

Plus

Ny opblomstring efter tre årtier med hurtigfærger

ANALYSE: Udenlandske kontraheringer på hurtigfærger i kølvandet på danske ordrer giver indtryk af en opblomstring af det snart 30 år gamle tonnagesegment

Nok en rig til Grenaa Havn

Endnu en kæmpe er netop ankommet til havnen i Grenaa, hvor tre nye ben nu tårner sig nu op fra havnebassinet

Inspektion sikrede tanker-besætning flere måneders løn

Plus

Finske værfter råber på danske leverandører

Esvagt blandt de største i Storbritannien

Maersk Line trækker Hamburg Süd-job til København

Man Diesel med i italiensk flådefornyelse

NAVAL-MARKEDET: High speed-motorer fra Man Diesel & Turbo godkendt til militært brug efter ordre til det italienske søværn

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

1

Borgmestre: Forsvarsforliget tager nye arbejdspladser fra os

Aftale styrker maritimt samarbejde mellem Danmark og Japan

Ny partner i T.K.B. Shipping i Hellerup

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Damco udvider i Cambodia

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar d. 26/10

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompatibel med Arduino

Flere medarbejdere ved Process Engineering Aarhus

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

WILLBRANDT Gummitechnik kan i år fejre 125 års jubilæum

Flere typer Tromler og Tønder fra DENIOS!

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og ...

Så går det løs!

Glycom, Esbjerg valgte Geopal gasalarmer

Send til en kollega

0.211