Forsvundet ubåd er sunket

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET: Den hjemmebyggede ubåd 'UC3 Nautilus' er sunket - ejer i god behold

Den privatbyggede ubåd 'UC3 Nautilus', som fredag formiddag er fundet efter en omfattende eftersøgning, er sunket. Det oplyser Forsvaret til Ritzau. 

Ejeren af ubåden "UC3 Nautilus", Peter Madsen, er kommet i land i havnen i Dragør på Amager og er i god behold. 

Der har været meldinger om, at en svensk journalist også var om bord på ubåden. 

Det er uvist, hvor journalisten befinder sig. Men Peter Madsen har ifølge Forsvarets Operationscenter fortalt, at hun gik i land torsdag aften i København.

Problem med en ballasttank 
Peter Madsen fortæller i et interview med TV2 på havnen i Dragør, at det var problemer med en såkaldt ballasttank, der fik ubåden til at synke. 

- Jeg var på en prøvetur, hvor jeg legede med nogle ting på ubåden. Så kom der en fejl på en ballasttank. Det var ikke særligt alvorligt, før jeg begyndte at reparere på det, og så blev det meget alvorligt.

- Så tog det cirka 30 sekunder for "Nautilus" at synke, siger han til TV2.

Han fortæller selv, at han har det godt, men at han er ked af det. 

Blev spottet fra land
Ubåden blev meldt savnet klokken 02.30 natten til fredag. Efterfølgende blev en stor eftersøgning med redningshelikoptere og skibe sat ind for at lede efter det forsvundne fartøj.

Omkring klokken 10.34 fredag kunne Forsvarets Operationscenter oplyse, at en af Forsvarets udkigsposter på land havde set ubåden sejle ved Køge Bugt. 

Læs også: Svensk kvinde forsvundet i forbindelse med forlist ubåd

En helikopter blev sendt ud til stedet og kom i kontakt med Peter Madsen over radioen. Han fortalte, at der havde været tekniske problemer.

Kort tid efter sank ubåden.

Både redningshelikoptere, et patruljefartøj fra søværnet, en båd fra Airport Rescue og et skib fra Marinehjemmeværnet har deltaget i eftersøgningen.

Læs også: Helikoptere søger efter privatbygget ubåd ved København

Også private lystfartøjer bidrog til at lede efter ubåden. Der blev blandt andet brugt såkaldt sonar, som kan identificere objekter under vandet. 

Fakta: Den privatbyggede ubåd UC3 Nautilus 

- Ubåden UC3 Nautilus blev bygget som et hobbyprojekt af en gruppe ubådsentusiaster med Peter Madsen i spidsen. Det tog tre år at færdiggøre fartøjet. 

- 3. maj 2008 blev Nautilus søsat i Københavns Havn.  

- Ubåden er en af verdens største hjemmebyggede eksemplarer og er den tredje ubåd, som Peter Madsen har designet. 

- Nautilus er næsten halv størrelse af den danske flådes ubåde af Tumleren-klassen. Den drives dieselelektrisk.  

- Ubåden kan i teorien dykke til en dybde på 470 meter. Det er den dybde, hvor skroget ifølge beregninger kan forventes at bryde sammen på grund af vandtrykket. 

- I 2010 skete der en batterieksplosion i maskinrummet. Flere batterier blev beskadiget. I 2011 blev ubåden taget på land og har gennemgået en omfattende renovering. 

Kilder: uc3nautilus.dk

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Nyhedsbrev

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Online Avis Arkiv
Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Regeringen vil ikke favorisere danske værfter

Hedgefonde øger investeringer i shipping

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.217