23948sdkhjf

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Danske Rederier efterlyser klare krav til, hvordan nye regler for svovlkrav skal håndhæves.

I januar 2020 træder de internationale krav for skibes udledning af svovl i kraft.

I praksis betyder det, at svovlindholdet i skibenes brændstof højst må udgøre 0,5 procent i modsætning til de 3,5 procent, der gælder i dag.

Derfor haster det med at få fastlagt, hvordan man vil håndhæve kravene. Det mener i hvert fald Danske Rederier.

I en pressemeddelelse udtrykker brancheorganisationen glæde over, at FN’s søfartsorganisation, IMO, nu officielt har sat håndhævelse af kravene på dagsordenen.

Med den store prisforskel på det nuværende brændstof, tung olie, og marinediesel med lavt indhold af svovl kan de nye regler nemlig blive dyre for rederierne. 

Derfor er det ifølge Danske Rederier vigtigt at sikre, at rederierne ikke tyer til billigere og dermed ulovlige løsninger, ligesom organisationen længe har presset på for, at man i IMO sikrer fælles regler for håndhævelse globalt, så svovlsyndere ikke har fordele i visse dele af verden frem for andre.

- Det er en meget stor omvæltning, når alle skibe verden over på én gang skal til at anvende en anden type brændstof. Med dette følger en masse spørgsmål omkring tilgængelighed af brændstof med det korrekte indhold af svovl, nye brændstofstyper samt motorernes evt. reaktion på andre brændstofstyper.

- Danske Rederier ser dog håndhævelse som den største udfordring. Hvordan sikrer vi, at skibene overholder kravene for eksempel midt ude på Stillehavet? Det grundlæggende problem er, at vi i dag ikke har en juridisk ramme for at håndhæve reglerne på åbent hav, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Læs også: Mærsk vil presse olieindustri til at omlægge produktion

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112