23948sdkhjf

Fra el til diesel i Svendborg

El og hybrid-motorer vinder frem flere steder i Danmark. Men i Svendborg er det anderledes.

Museums-fartøjet ’Kaja’ fra Svendborg har installeret en dieselmotor, en luftkølet ti hestes Lister fra 1960, som erstatning for en nyere elmotor. Det skriver fyens.dk.

- Elmotoren, som vi havde fået doneret i forbindelse med bådens renovering, viste sig for lille til vores formål. Rækkevidden var kort, og den havde svært ved at stå op imod strømmen i Svendborgsund, siger museets ansvarlige for ’Kaja’, Morten Berg Nielsen, til fyens.dk.

Fra natfærge til museumsfartøj
Natfærgen ’Kaja’ blev bygget i 1923 af bådebygger Hans Peder Jensen i Lundby til brug for færgeriet i Vindeby.

Oprindeligt var færgen udstyret med ni HK Thornycraft motor. I 1960 blev den oprindelige motor udskiftet med en luftkølet Lister dieselmotor.

Frem til 1948 sejlede ’Kaja’ som natfærger mellem Vindeby og Svendborg. Efter 1948 var ’Kaja’ i en årrække arbejdsbåd for Svendborg Havn.

Fakta
Længde: 8,28 m

Bredde: 2,95 m

Dybgang: 0,88 m.

BRT: 5,7

Kilde: Svendborg Museum

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297