23948sdkhjf

MSS’ skibsskrotning vækker undren

Maersk Supply Service (MSS) besluttede at skrotte ’Mærsk Battler’ uden at have tilladelse fra Miljøstyrelsen. Det skriver ShippingWatch med henvisning til en korrespondance mellem Miljøstyrelsen og MSS.

Skibet havde ’Mærsk Shipper’ og ’Mærsk Searcher’ på slæb mod ophug i Tyrkiet, da de to sidstnævnte sank ud for den franske kyst den 22. december sidste år. ’Mærks Battler’ fortsatte derefter til destinationen, hvor skibet var solgt til ophug.

'Mærsk Shipper' og 'Mærsk Searcher's forlis
192.000 liter olie og olierester i Maersk-vrag

Maersk Supply Service skal holde øje med sunkne skibe i flere år

Maersk Supply Service inspicerer sunkne skibe

Mærsk afleverer forlis-dokumenter, mens retssag truer

Fransk krav om hævning af forliste Mærsk-skibe

Et skæbnesvangert parløb

MSS havde dog kun dansk godkendelse til at skrotte de to skibe på slæb. Ifølge en mail fra Miljøstyrelsen var ’Mærsk Battler’ slet ikke en del af MSS’ ansøgning, hvorfor selskabet ikke havde styrelsens tilladelse til at eksportere skibet til Tyrkiet. 

Ifølge MSS er der intet ulovligt i sagen. De tre skibe forlod Fredericia den 12. december, og beslutningen om også at sende ’Mærks Battler’ til ophug blev først truffet den 21. december, da skibet befandt sig i internationalt farvand. Dermed var der ikke behov for dansk godkendelse til at eksportere skibet til ophugning. Det har MSS tidligere oplyst til Miljøstyrelsen, og bekræfter det overfor ShippingWatch.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125