Ingen ende på jagten efter Stellar Daisy

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Nu, 11 uger efter den sydkoreanske VLOC ’Stellar Daisy’s forlist ud for Uruguays kyst, går eftersøgningen efter besætningsmedlemmer – levende og døde – ind i en ny fase. Det skriver TradeWinds.

Polaris Shipping, det sydkoreanske rederi bag 266,141-dwt ‘Stellar Daisy’, har sendt et redningsfartøj til forlisområdet. Blandt andet på grund af pres fra familie til besætningen.

'Stellar Daisy's forlis

Tørlastforlis: 22 frygtes druknet

Genoptager jagten på forlist tørlastskib

Selskab bag forlist tørlastskib under beskydning

Kompensation til 'Stellar Daisy'-efterladte

Endnu et dramatisk forlis - med lang forhistorie

Til dato er kun to af ’Stellar Daisy’s 24 mand store besætning fundet i live. Og chancerne for at finde flere søfolk i live er tæt på ikke-eksisterende, hvis man skal tro en rapport om forliset, som Polaris Shipping har fået udarbejdet.

Flere faktorer bliver ifølge Tradewinds fremhævet i rapporten. Dels er den af skibes redningsflåder, som ikke fundet endnu, sandsynligvis stadig fastgjort til ’Stallar Daisy’, lyder det. Dels er chancerne for at overleve efter 60 dages til havn minimale, hvis besætningsmedlemmer skulle være kommet ombord på redningsflåden og være kommet væk fra skibet.

Tidligere redningsoperationer har varet væsentlig kortere tid. Syv dage vare operationen efter ro/ro-skibet ’El Faro’ sank ud for Floridaas kyst i oktober 2015.

'El Faro's forlis og efterspillet
Historien om 'El Faro' ved vejs ende

Kaptajnens sidste ordre

Fornyet søgning efter 'El Faro's voyage data recorder

500.000 dollars i kompensation for omkomne 'El Faro'-besætningsmedlemmer

'El Faro's søsterskib eftersøges for svar på amerikansk skibskatastrofe

Ingen danske skibe i farezonen for hurricane Joaquin

Kilde: Tradewinds.

Mere om: Stellar Daisy


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

Positionsbillede

Danmarks største skibsladning tang på vej til Læsø

M/S Samka har æren af at fragte 35 tons tang fra Stege Havn til Læsø, hvor det skal bruges på huse.

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv

Gammel koldkriger på kurophold i Søby

MUSEER: ’Peder Skram’ har forladt Holmen for en tiltrængt overhaling og genforening med sine gasturbine

Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der stod pengestærke personligheder bag rederiet Knud I. Larsen. Det var bl.a. Herman og Peter Zobel (Codan) og familierne bag Frellsen Kaffe og Ørskov Skibsværft samt naturligvis Knud I. Larsen selv

Plus

Bewa Line døde i 1978 - Næsten alt gik galt

Folk med ondt i skatten gav fødselshjælp til Rederiet Bewa Line, som blev stiftet af finansmanden Bent Waagensen i 1970 - måske derfor levede det atypiske rederi kun i otte år. Undervejs gik næsten alting galt

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Positionsbillede

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Fuld russisk kaptajn anholdt i Storebælt

1

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

Kollision med olierig gav opgave til Søby Værft

Positionsbillede: Kollision med olierig i Nordsøen nytårsnat sendte tankskib en tur forbi Ærø

Positionsbillede

1

Tvind-stifters skibsprojekt strandede på DDRs Østersø-kyst

’Stinne’ af Hadsund, som blev lagt op og sat til salg den 7. september 1964 blev købt af en meget særlig herre - Skibet blev Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt og er i dag hotel og restaurant i Tyskland

Plus

Thyborøn Havn i fokus på maritimt vinderfoto

FOTOKONKURRENCE: Motiver fra Thyborøn, Fredericia og Aarhus løb med de tre topplaceringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.239