23948sdkhjf

DFDS løfter option på yderligere to ro/ro-skibe til Nordsøen

Investeringen i de to nye skibe udgør i alt omkring 1 mia. kroner

- For at give vores fragtkunder mulighed for at vokse samt understøtte handel og vækst i Europa har DFDS i dag (16. juni 2017, red.) kontraheret yderligere to fragtnybygninger (ro-ro) til levering i begyndelsen af 2020, skriver rederiet i en børsmeddelelse.

Fra CEO Niels Smedegaard lyder det:

- Skibene er en del af vores nybygningsprogram, der skal sikre, at vi kan levere den kapacitet som vores fragtkunder har behov. Programmet er desuden en del af vores konstante jagt på effektivitetsforbedringer.

Begge skibe planlægges indsat i DFDS' rutenetværk på Nordsøen.

Identisk med tidligere kontraheringer
Skibene er identiske med de to skibe kontraheret i september 2016, til levering i begyndelsen af 2019, og ligeledes konstrueret til hver at transportere 6.700 lanemeter fragt svarende til omkring 450 trailere. Størrelsen af de nye skibe medfører en reduktion af omkostningen og miljøpåvirkningen pr. fragtenhed.

Læs mere: DFDS bestiller mega-skibe i Kina

De to skibe bygges ligeledes af Jinling Shipyard i Kina.

Skibene repræsenterer en ny generation af miljøvenlige fragtskibe (ro-ro), der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficency Design Index). Hertil kommer scrubbere for at fjerne svovl, systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.

Forventning til investeringer øget lidt
Investeringen i de to nye skibe udgør i alt omkring 1,0 mia. kroner, som betales i perioden fra kontrahering til levering i begyndelsen af 2020. Mere end halvdelen af betalingen sker ved levering.

DFDS' forventning til investeringer i 2017 øges til 1.8 mia. kroner fra tidligere 1.7 mia. kroner som en konsekvens af kontraheringen.

Kilde: DFDS

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22