DFDS løfter option på yderligere to ro/ro-skibe til Nordsøen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Investeringen i de to nye skibe udgør i alt omkring 1 mia. kroner

- For at give vores fragtkunder mulighed for at vokse samt understøtte handel og vækst i Europa har DFDS i dag (16. juni 2017, red.) kontraheret yderligere to fragtnybygninger (ro-ro) til levering i begyndelsen af 2020, skriver rederiet i en børsmeddelelse.

Læs også: Rederier en del af regeringens nye hacker-plan

Fra CEO Niels Smedegaard lyder det:

- Skibene er en del af vores nybygningsprogram, der skal sikre, at vi kan levere den kapacitet som vores fragtkunder har behov. Programmet er desuden en del af vores konstante jagt på effektivitetsforbedringer.

Begge skibe planlægges indsat i DFDS' rutenetværk på Nordsøen.

Identisk med tidligere kontraheringer
Skibene er identiske med de to skibe kontraheret i september 2016, til levering i begyndelsen af 2019, og ligeledes konstrueret til hver at transportere 6.700 lanemeter fragt svarende til omkring 450 trailere. Størrelsen af de nye skibe medfører en reduktion af omkostningen og miljøpåvirkningen pr. fragtenhed.

Læs mere: DFDS bestiller mega-skibe i Kina

De to skibe bygges ligeledes af Jinling Shipyard i Kina.

Skibene repræsenterer en ny generation af miljøvenlige fragtskibe (ro-ro), der overholder miljøreglerne fra den nye IMO-standard EEDI (Energy Efficency Design Index). Hertil kommer scrubbere for at fjerne svovl, systemer til behandling af ballastvand og en række energibesparende tiltag.

Forventning til investeringer øget lidt
Investeringen i de to nye skibe udgør i alt omkring 1,0 mia. kroner, som betales i perioden fra kontrahering til levering i begyndelsen af 2020. Mere end halvdelen af betalingen sker ved levering.

DFDS' forventning til investeringer i 2017 øges til 1.8 mia. kroner fra tidligere 1.7 mia. kroner som en konsekvens af kontraheringen.

Kilde: DFDS

Mere om: DFDS


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

Grimaldi indsætter mega-ro/ro skibe i Nordeuropa

Grimaldi vil indsætte tre af seks nye hybrid-drevne mega-ro/ro-skibe i Nordeuropa hos datterselskabet Finnlines

Nyhedsbrev

Medie: Celsius køber fire skibe af Kirk-familien

Fire produkttankere har skiftet hænder fra Kirk Kapital til Celsius Shipping, som dermed gør sin entre i produkttank, skriver Tradewinds.

Online Avis Arkiv
Plus

Svitzer sælger bugserbåd til Hanstholm

BUGSERING: Stor havneudvidelse giver arbejde til et tredje skib hos Hanstholm Bugserservice

Ny Ærøfærge er nu kontraheret i Hvide Sande

Plus

Alderspræsident forlader Maersk Supply Service

OFFSHORE: Fjerde og sidste af de norske PSV’ere fra halvfemserne er solgt som led i Maersk Supply Services flådefornyelse

Plus

Polsk rederi køber tidligere Herning-tanker

TANK: Christiania Shipping afhænder 16 år gammelt produkt- og kemikalietankskib til Unibaltic

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Historisk tilslutning til at sejle under Dannebrog

Brian Mikkelsen: Fremgangen viser, at Danmark er en attraktiv flagstat

Flensborg-værft får hidtil største ordre

Seks nye LR2-tankskibe på vej til Maersk Tankers

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Medie: Norden køber to af Lego-familiens skibe

Norden har købt to skibe af Kirk Kapital, som efter et stort tab trækker sig ud af shipping.

Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der stod pengestærke personligheder bag rederiet Knud I. Larsen. Det var bl.a. Herman og Peter Zobel (Codan) og familierne bag Frellsen Kaffe og Ørskov Skibsværft samt naturligvis Knud I. Larsen selv

Plus

Comeback til gammelt design hos nye Mærsk-feedere

Med lodret stævn og indbygget bulb på syv nye Østersø-feedere vender Maersk Line tilbage til et klassisk designprincip, som blev skrottet for mere end 50 år siden

Plus

4 spørgsmål til skibsdesigneren

Salgsdirektør Thomas Eefsen fra Odense Maritime Technology svarer på spørgsmål om Maersk Lines syv nye Østersø-feedere

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.29