Mærsk: Vi kan ikke gøre yderligere i Bangladesh-sag

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-koncernen ser ingen muligheder for at gøre krav mod køberen af FPSO'en 'North Sea Producer', som er ved at blive hugget op i Bangladesh - stik imod Mærsks egne retningslinjer.

Mærsk ser sig afskåret fra at gøre krav gældende mod køberen af den omstridte FPSO, 'North Sea Producer', som rederiet solgte i april 2016.

Det oplyser presseafdelingen i Mærsk-gruppens Energy Division til Søfart, efter en ny inspektion har fundet ulovlige mængder radioaktivitet i det tidligere Mærsk-skib. Ifølge flere medier har det fået Højesteret i Bangladesh til at standse arbejdet med ophugningen og kræve inspektionsrapporten udleveret.

- Det er efter intern juridisk undersøgelse konkluderet, at hverken A.P. Møller-Mærsk eller North Sea Production Company Limited, som er det joint venture firma, der ejede skibet, inden det 13. april 2016 blev solgt, kan forhindre ophugningen eller gennemtvinge et økonomisk krav ved domstolene mod køber, skriver Mærsk i en mail til Søfart.

Læs også: Radioaktivitet på skrottet Mærsk-skib

Ifølge Mærsk lå det juridiske ansvar for North Sea Producer – og dermed også for dets ophugning – i joint venture selskabet.

-Ved salget af North Sea Producer, overgik dette ansvar til køberen, som efterfølgende solgte skibet til dets nuværende ejer, værftet i Bangladesh. Vi har derfor ikke mulighed for at gøre yderligere i denne sag. Dette finder vi - som tidligere kommunikeret - meget beklageligt, skriver Mærsk og tilføjer, at man i lyset af sagen har valgt at afbryde alle kommercielle forbindelser med køber i sommeren 2016.

’North Sea Producer’ blev ifølge shippingmediet Tradewinds købt af Janata Steel Mill for 6,42 mio. dollars.

Ophugning skulle ske ifølge konvention

Miljømyndighederne har nu tre uger til at forklare Højesteret, hvorfor de i første omgang sagde god for ophugningen af skibet på en strand i Bangladesh.

Til Tradewinds fortæller Mærsk, at da rederiet solgte ’North Sea Producer’, var man af den opfattelse, at fartøjet fortsat skulle være i drift.

- Betingelsen i salgsaftalen var, at hvis køberen besluttede at ophugge fartøjet i stedet for at fortsætte driften af det, så skulle ophugningen ske ifølge Hong Kong-konventionen, oplyser Mærsk til shippingmediet.

Mærsk forklarer videre, at da man fandt ud af, at fartøjet var sendt til ophugning i Bangladesh, udbad Mærsk sig dokumentation fra køberen om, at ophugningsstedet levede op til Hong Kong-konventionen om sikker ophugning af skibe. Men en sådan dokumentation har Mærsk endnu ikke modtaget, fremgår det.

Fakta: 'North Sea Producer'

- North Sea Producer’ var en flydende olieplatform, der siden 1984 sejlede med olie i Nordsøen og var ejet og opereret af Mærsk under skiftende virksomhedskonstruktioner.
- Skibet blev oprindeligt bygget som et tankskib ved navn ’Dagmar Maersk’ i 1984 på Lindøværftet i Odense. I 1997 ændrede skibet navn til ’North Sea Producer’ og skiftede funktion til en såkaldt FPSO (Floating Production, Storage and Offloading), som er en flydende olieplatform.
- Det operative ansvar overgik i den forbindelse til et joint-venture kaldet North Sea Production Company Limited, som var ejet 50 procent af Mærsk og 50 procent af selskabet Odebrecht.
- Skibets længde er 233 meter med en kapacitet på 52.434 BT.
- I sin tid som flydende olieplatform kunne fartøjet producere op til 76.000 tønder olie hver dag og havde plads til samlet 560.000 tønder olie om bord.
- Skibet opererede på havet i en dybde på 147 meter. Ud over en helikopterlandingsplads, havde skibet plads til en besætning på 73 personer, en kantine og en biograf.
- North Sea Production Company Limited solgte ’North Sea Producer’ i april 2016. I august 2016 blev skibet solgt til skrot til Janata Steel-værftet i Bangladesh for næsten 45 millioner kroner via GMS, som er verdens største mellemhandler af skibe til skrot. I forbindelse med salget skiftede skibet navn til ’Producer’.
- Skibet blev solgt som et ‘dødt fartøj’ og trukket af en bugserbåd fra England til Bangladesh, hvor det nu ophugges.
Kilde: Danwatch m.fl.
.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Comeback for Maersk Line: Overskud på 339 mio. USD

Efter et rædselsfuldt 1. kvartal slår containergiganten Maersk Line tilbage i 2. kvartal med et overskud på 339 mio. dollars.

Plus

Torm-boss klar til flere kontraheringer

Bølgen af kontraheringer fra Torm får ikke topchef Jacob Meldgaard til at træde på bremsen: ”Får vi det rigtige tilbud, slår vi til igen”, siger topchefen til Søfart

Plus

Søren Skou: ”Bedste containermarked siden 2010”

Stigende containerrater løfter omsætningen med 1 mia. dollars i Maersk Line – Topchef Søren Skou vil nu fokusere mere på bundlinje og mindre på at stjæle markedsandele fra konkurrenterne

Plus

Analytiker: Maersk Line skal passe på med at smide markedsandele

Maersk Lines gode regnskab kommer på bekostning af mistede markedsandele - en farlig strategi på sigt, mener analytiker

Mærsks supplyskibe sejler med underskud

Maersk Supply Service kom ud af 2. kvartal med underskud på 28 mio. dollars

Torm holder lille overskud i første halvår

CEO Jacob Meldgaard er tilfreds med halvårsregnskabet trods et lille underskud i andet kvartal af 2017 - og et pænt overskud på driften

Søren Skou: Maersk Line vil blive ramt igen

Et stort hackerangreb i juni har kostet A.P. Møller - Mærsk mellem 1,3 og 1,9 mia. kroner. Og det vil ske igen, siger Søren Skou

Online Avis Arkiv

APMT ændrer fortegn på bundlinjen - og lidt til

Terminaloperatøren tabte kunder og penge i 2. kvartal

Svitzer holder niveauet

Ny administrerende direktør for Arctic Group

Ti ledige rigge tynger Maersk Drilling

Med ti helt eller delvist arbejdsløse borerigge i 2. kvartal har Mærsks boreforretning for alvor ryggen mod muren - alligevel formår selskabet at opretholde et beskedent overskud

Danske Rederier vil se effekten af EU-ophugningsordning

Stort tab for Maersk Tankers

Færgen skærer i billetpriserne

Danske rederier har nået bunden

Havnedirektør skruer forventningerne ned trods fremgang

Plus

"Vi risikerer at blive den sidste generation til søs"

Jeppe Carstensen, rektor for Marstal Navigationsskole, er bekymret over danske unges manglende interesse for de maritime uddannelser. Erhvervet skal arbejde hårdt på at gøre sig mere synlig, mener han

Maersk Oil tjener godt

’Nautilus’ tæt på kollision med fragtskib

Efter tekniske undersøgelser vurderer politiet, at ’Nautilus’ blev sænket forsætligt – samtidig beretter vidner, at ubåden var tæt på kollision med fragtskib natten mellem torsdag og fredag

Plus

Forelsket i sømandslivet

Tre elever fra 2. semester af skibsføreruddannelsen på Marstal Navigationsskole fortæller, hvorfor de har valgt en maritim karriere

Hafnia-boss: Produkttank holder stadig sommerferie

Kendelse ændret: Raket-Madsen fængslet efter spritparagraf

Mærsks nye holdingselskab vil drive gruppens udvikling

Analytikere: Maersk Line trækker konglomeratet op

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

209 nye maritime studerende dystede på Martec

Ny konkurrent til Molslinjens bus-projekt

Markedsmuligheder trækker Scanel over Nordsøen

Ny nedtur for containerraterne

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

Klage koster Færgen 75.000

VIDEO: Video: Kystvagt på redningsaktion

Drukskandale koster ikke eksminister Stena-job

Nyt havnekontor i Thyborøn

Mærsk slæber Hollywood-filmstudie i retten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi giver billetten til vandflyveren!

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye typer

Koblinger med ATEX

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

20 års jubilæum hos CENTA Transmissioner A/S

Vindmøller, toiletsæder & et olie-dæmpet hængsel fra Japan

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Electro Care ApS - Besøg vores nye Webshop

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Impulse

Fremtiden i bevægelse

Spidex kobling

Electro Care ApS - Energioptimering

Send til en kollega

0.196