Mærsk: Vi kan ikke gøre yderligere i Bangladesh-sag

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-koncernen ser ingen muligheder for at gøre krav mod køberen af FPSO'en 'North Sea Producer', som er ved at blive hugget op i Bangladesh - stik imod Mærsks egne retningslinjer.

Mærsk ser sig afskåret fra at gøre krav gældende mod køberen af den omstridte FPSO, 'North Sea Producer', som rederiet solgte i april 2016.

Det oplyser presseafdelingen i Mærsk-gruppens Energy Division til Søfart, efter en ny inspektion har fundet ulovlige mængder radioaktivitet i det tidligere Mærsk-skib. Ifølge flere medier har det fået Højesteret i Bangladesh til at standse arbejdet med ophugningen og kræve inspektionsrapporten udleveret.

- Det er efter intern juridisk undersøgelse konkluderet, at hverken A.P. Møller-Mærsk eller North Sea Production Company Limited, som er det joint venture firma, der ejede skibet, inden det 13. april 2016 blev solgt, kan forhindre ophugningen eller gennemtvinge et økonomisk krav ved domstolene mod køber, skriver Mærsk i en mail til Søfart.

Læs også: Radioaktivitet på skrottet Mærsk-skib

Ifølge Mærsk lå det juridiske ansvar for North Sea Producer – og dermed også for dets ophugning – i joint venture selskabet.

-Ved salget af North Sea Producer, overgik dette ansvar til køberen, som efterfølgende solgte skibet til dets nuværende ejer, værftet i Bangladesh. Vi har derfor ikke mulighed for at gøre yderligere i denne sag. Dette finder vi - som tidligere kommunikeret - meget beklageligt, skriver Mærsk og tilføjer, at man i lyset af sagen har valgt at afbryde alle kommercielle forbindelser med køber i sommeren 2016.

’North Sea Producer’ blev ifølge shippingmediet Tradewinds købt af Janata Steel Mill for 6,42 mio. dollars.

Ophugning skulle ske ifølge konvention

Miljømyndighederne har nu tre uger til at forklare Højesteret, hvorfor de i første omgang sagde god for ophugningen af skibet på en strand i Bangladesh.

Til Tradewinds fortæller Mærsk, at da rederiet solgte ’North Sea Producer’, var man af den opfattelse, at fartøjet fortsat skulle være i drift.

- Betingelsen i salgsaftalen var, at hvis køberen besluttede at ophugge fartøjet i stedet for at fortsætte driften af det, så skulle ophugningen ske ifølge Hong Kong-konventionen, oplyser Mærsk til shippingmediet.

Mærsk forklarer videre, at da man fandt ud af, at fartøjet var sendt til ophugning i Bangladesh, udbad Mærsk sig dokumentation fra køberen om, at ophugningsstedet levede op til Hong Kong-konventionen om sikker ophugning af skibe. Men en sådan dokumentation har Mærsk endnu ikke modtaget, fremgår det.

Fakta: 'North Sea Producer'

- North Sea Producer’ var en flydende olieplatform, der siden 1984 sejlede med olie i Nordsøen og var ejet og opereret af Mærsk under skiftende virksomhedskonstruktioner.
- Skibet blev oprindeligt bygget som et tankskib ved navn ’Dagmar Maersk’ i 1984 på Lindøværftet i Odense. I 1997 ændrede skibet navn til ’North Sea Producer’ og skiftede funktion til en såkaldt FPSO (Floating Production, Storage and Offloading), som er en flydende olieplatform.
- Det operative ansvar overgik i den forbindelse til et joint-venture kaldet North Sea Production Company Limited, som var ejet 50 procent af Mærsk og 50 procent af selskabet Odebrecht.
- Skibets længde er 233 meter med en kapacitet på 52.434 BT.
- I sin tid som flydende olieplatform kunne fartøjet producere op til 76.000 tønder olie hver dag og havde plads til samlet 560.000 tønder olie om bord.
- Skibet opererede på havet i en dybde på 147 meter. Ud over en helikopterlandingsplads, havde skibet plads til en besætning på 73 personer, en kantine og en biograf.
- North Sea Production Company Limited solgte ’North Sea Producer’ i april 2016. I august 2016 blev skibet solgt til skrot til Janata Steel-værftet i Bangladesh for næsten 45 millioner kroner via GMS, som er verdens største mellemhandler af skibe til skrot. I forbindelse med salget skiftede skibet navn til ’Producer’.
- Skibet blev solgt som et ‘dødt fartøj’ og trukket af en bugserbåd fra England til Bangladesh, hvor det nu ophugges.
Kilde: Danwatch m.fl.
.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Molslinjen vil ikke nøjes med at være et alternativ til Storebæltsbroen

FÆRGEFART: Efter en turnaround i ellevte time høster Molslinjen nu frugterne af et transportmarked på tværs af landsdelene i vækst med fokus på Aarhus-korridoren

Så er der igen skibe i Helsingør Skibsværft

Plus

Rederichef jager stordriftsfordele

FÆRGEFART: Med en flåde på syv færger i 2019 vil Molslinjen kunne flekse tonnage mellem Kattegat og Østersøen når behovet opstår

Transportminister: Danske havne handler uacceptabelt

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Gas på CMA CGMs nye kæmpeskibe

Grønlandshavnen: Strejke fortsætter

Online Avis Arkiv

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

To skrog på vej til Søby Værft

Mærsk på vej mod massefyring i Sverige

APM Terminals vil fyre mere end hver tredje ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier

Verdenshandlen til søs stiger

VIDEO: Madrid Mærsk slår ny rekord

1

Teknikken driller - indvielse af HH Ferries' batterifærge aflyst

Nyt rederi vil have fire gange så mange skibe

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg: Formand varsler erstatningskrav

Formanden for Aalborg Havn, Thomas Kastrup-Larsen, afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

Verdens tredje største containerrederi på vej

Maersk Resolve skal tilbage på Nordsøen

Plus

På containercruise med Den Gamle Skibsliste (del 4)

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Maritime opruster med erfaren økonom

Norden køber endnu et MR-produkttankskib

Maersk Line sælger rederi til CMA CGM

Maersk Oil udledte forbudte kemikalier

Maersk Training kaster sig over dronerne

Maersk Line-datter skifter toppen

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny planlov giver bedre forhold for havnevirksomheder

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Aalborg Universitet satser stort på den maritime sektor

Nye tilføjelser til Svitzers Marokko-flåde

Pengejagt og CEO-farvel hos insolvente Rickmers

Mærsks Qatar-plan skrider

Ingen ende på jagten efter Stellar Daisy

Knæk på container-kurven

Scandlines trækker rent vand ud af renseanlæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

GPS sporing af alle dine værdier

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Filterposer (Filterbags)

Send til en kollega

0.223