Mærsk: Vi kan ikke gøre yderligere i Bangladesh-sag

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-koncernen ser ingen muligheder for at gøre krav mod køberen af FPSO'en 'North Sea Producer', som er ved at blive hugget op i Bangladesh - stik imod Mærsks egne retningslinjer.

Mærsk ser sig afskåret fra at gøre krav gældende mod køberen af den omstridte FPSO, 'North Sea Producer', som rederiet solgte i april 2016.

Det oplyser presseafdelingen i Mærsk-gruppens Energy Division til Søfart, efter en ny inspektion har fundet ulovlige mængder radioaktivitet i det tidligere Mærsk-skib. Ifølge flere medier har det fået Højesteret i Bangladesh til at standse arbejdet med ophugningen og kræve inspektionsrapporten udleveret.

- Det er efter intern juridisk undersøgelse konkluderet, at hverken A.P. Møller-Mærsk eller North Sea Production Company Limited, som er det joint venture firma, der ejede skibet, inden det 13. april 2016 blev solgt, kan forhindre ophugningen eller gennemtvinge et økonomisk krav ved domstolene mod køber, skriver Mærsk i en mail til Søfart.

Læs også: Radioaktivitet på skrottet Mærsk-skib

Ifølge Mærsk lå det juridiske ansvar for North Sea Producer – og dermed også for dets ophugning – i joint venture selskabet.

-Ved salget af North Sea Producer, overgik dette ansvar til køberen, som efterfølgende solgte skibet til dets nuværende ejer, værftet i Bangladesh. Vi har derfor ikke mulighed for at gøre yderligere i denne sag. Dette finder vi - som tidligere kommunikeret - meget beklageligt, skriver Mærsk og tilføjer, at man i lyset af sagen har valgt at afbryde alle kommercielle forbindelser med køber i sommeren 2016.

’North Sea Producer’ blev ifølge shippingmediet Tradewinds købt af Janata Steel Mill for 6,42 mio. dollars.

Ophugning skulle ske ifølge konvention

Miljømyndighederne har nu tre uger til at forklare Højesteret, hvorfor de i første omgang sagde god for ophugningen af skibet på en strand i Bangladesh.

Til Tradewinds fortæller Mærsk, at da rederiet solgte ’North Sea Producer’, var man af den opfattelse, at fartøjet fortsat skulle være i drift.

- Betingelsen i salgsaftalen var, at hvis køberen besluttede at ophugge fartøjet i stedet for at fortsætte driften af det, så skulle ophugningen ske ifølge Hong Kong-konventionen, oplyser Mærsk til shippingmediet.

Mærsk forklarer videre, at da man fandt ud af, at fartøjet var sendt til ophugning i Bangladesh, udbad Mærsk sig dokumentation fra køberen om, at ophugningsstedet levede op til Hong Kong-konventionen om sikker ophugning af skibe. Men en sådan dokumentation har Mærsk endnu ikke modtaget, fremgår det.

Fakta: 'North Sea Producer'

- North Sea Producer’ var en flydende olieplatform, der siden 1984 sejlede med olie i Nordsøen og var ejet og opereret af Mærsk under skiftende virksomhedskonstruktioner.
- Skibet blev oprindeligt bygget som et tankskib ved navn ’Dagmar Maersk’ i 1984 på Lindøværftet i Odense. I 1997 ændrede skibet navn til ’North Sea Producer’ og skiftede funktion til en såkaldt FPSO (Floating Production, Storage and Offloading), som er en flydende olieplatform.
- Det operative ansvar overgik i den forbindelse til et joint-venture kaldet North Sea Production Company Limited, som var ejet 50 procent af Mærsk og 50 procent af selskabet Odebrecht.
- Skibets længde er 233 meter med en kapacitet på 52.434 BT.
- I sin tid som flydende olieplatform kunne fartøjet producere op til 76.000 tønder olie hver dag og havde plads til samlet 560.000 tønder olie om bord.
- Skibet opererede på havet i en dybde på 147 meter. Ud over en helikopterlandingsplads, havde skibet plads til en besætning på 73 personer, en kantine og en biograf.
- North Sea Production Company Limited solgte ’North Sea Producer’ i april 2016. I august 2016 blev skibet solgt til skrot til Janata Steel-værftet i Bangladesh for næsten 45 millioner kroner via GMS, som er verdens største mellemhandler af skibe til skrot. I forbindelse med salget skiftede skibet navn til ’Producer’.
- Skibet blev solgt som et ‘dødt fartøj’ og trukket af en bugserbåd fra England til Bangladesh, hvor det nu ophugges.
Kilde: Danwatch m.fl.
.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Nyhedsbrev

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Online Avis Arkiv

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Fire danske tankgiganter afviser Iran

De fire danske produkttank-giganter afviser at indgå nye aftaler på den potentielt set lukrative trade til Iran. Det sker som konsekvens af, at USA genindfører sanktioner overfor Iran

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud.

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.291