Scandlines trækker rent vand ud af renseanlæg

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Scandlines’ to nye færger på ruten Gedser-Rostock drives af Scandlines’ hybridsystem, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, og sammen med andre optimeringstiltag er færgens brændstofforbrug blevet reduceret til næsten en tredjedel per overfart per bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.

Læs også: Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

De to nye færger har også begge installeret et røgrensningsanlæg, en closed-loop-scrubber.

Scandlines' hybridfærger
Scandlines hybridfærger skubber ombygget fragtfærge til ny rute

Nyt anlæg til Scandlines hybridfærger

Scandlines’ nye hybridfærge i drift

Luxembourgsk anlæg
Kort fortalt vasker anlægget røgen af en blanding af vand og natriumkarbonat i pulverform, som pumpes over på færgerne. Spildevandet fra scrubberen ledes ned i en separator om bord, hvor slam ved rotation adskilles fra vand, der herefter kan genbruges. Når opløsningen ikke kan optage flere affaldsstoffer, pumpes vandet over i rensningsanlægget MarinePaq, der er produceret af det luxembourgske cleantech-firma Apateq. 

Anlægget er blevet installeret i to containere stablet oven på hinanden på havnen i Gedser. I en femtrins proces vasker rensningsanlægget restproduktet så effektivt, at man står tilbage med rent vand, der kan ledes ud i havnen i henhold til den strengeste miljølovgivning, hvilket absolut er en fordel for miljøet. 

Ved at bruge MarinePaq på land sparer Scandlines høje omkostninger til transport af spildevand til nærmeste industrielle spildevandsanlæg. Rederiet er heller ikke afhængig af, at eksterne parter skal afhente spildevand. I rensningsanlægget på land opnås desuden en langt højere kvalitet af rensningen. Tungmetaller, COD (kemisk iltforbrug), nitrit, sulfitter og nitrat reduceres til langt lavere niveauer end i andre eksisterende anlæg.

Mere om: Scandlines


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Millioner til ballastvand-analyse

Markedsmodningsfonden har udpeget 20 projekter til medfinansiering på over 46 millioner

Plus

Frederikshavn vil ophugge gigantisk Nordsø-felt

Amerikanere vil ophugge Tyra-feltets udtjente platforme i Frederikshavn. Skrotgiganten MARS afslører, at man har lagt billet ind på Tyra Future-dekommissioneringen - en af de største ophugningsopgaver i Nordsøen nogensinde

Ugens positionsbillede

Plus

Osmoseanlæg i vækst

Nyhedsbrev

Plus

Norsk protektionisme presser Orskov Yard

Omsætningen fortsætter med at falde i det familieejede Frederikshavn-værft, hvor direktøren i høj grad tilskriver udviklingen, at norske redere foretrækker norske værfter

Online Avis Arkiv

Saab køber stor lodsbådsproducent

Plus 1

Stadig tvivl om nye mega -ro/ro-skibes energieffektivitet

SKIBSDESIGN: Med den aktuelle ordre på verdens hidtil største ro/pax-skib peger dansk ekspert i skibsdesign på svagheder i IMOs indeks for energieffektivitet på netop denne type tonnage

Mærsk får norsk påbud efter dødsulykke på borerig

Maersk Drilling skal havet rettet op på sikkerheden senest 1. marts efter ulykke, hvor ansat mistede livet

Krydstogtskib skal bryde isen under polarture

Norske Vard skal designe milliarddyr hybrid isbryder- og krydstogtfartøj til ekstreme forhold

1

DFDS-chef efterlyser grønt lederskab

Plus

SØFART TEMA: Skibsreparationer
Hårdt arbejde at skaffe kunder til fire dokke

Reparationsværftet Fayard ved Odense har formået at holde udnyttelsesgraden af sine dokke på stabilt niveau omkring 80 pct. i de seneste fire år

Plus

SØFART TEMA: Skibsreparationer
Fayard installerer scrubber-anlæg på samlebånd

Alene i løbet af de kommende uger skal Fayard-værftet i Lindø installere scrubberanlæg på 4 ro/ro-færger og 1 ro/pax-færge - med værftets store portalkran kan en scrubber-installation være overstået på få timer

LNG i mere end hver tiende 2017-bestilling

Blue INNOship og MAN udvikler renere LNG-motor

Det innovative samarbejde under Blue INNOship har bidraget til en ny dual fuel-motor, der udleder mindre metan. Vi taler om en L23/30DF totaktsmotor, der allerede er solgt til et finsk rederi

Ny opfindelse slukker containerbrande

Plus

HØJDEPUNKTER FRA 2017: De autonome skibe kommer snart - men hvordan?

Aldrig har emnet ’førerløse skibe’ været debatteret så heftigt som i år. Angiveligt bliver handelsskibe på de store oceaner fortsat bemandede - blot i et et stadig mindre omfang

Vigtig typegodkendelse til LNG-retrofit på store containerskibe

DNV GL klar med digitaliseret håndtering af certifikater

Plus

SØFART TEMA: Skibsreparationer
Flydedok positionerede Thyborøn som værftsby ved Nordsøen

VÆRFTER: Danmarks tredjestørste flydedok gav adgang til nye markeder for to af Thyborøns aktører inden for skibsreparation

Plus

Mærsk udfordres af tragisk dødsulykke

Maersk Drillings ambition om at kunne operere helt uden arbejdsulykker senest i 2018 er slået tilbage til start efter den tragiske dødsulykke på ’Maersk Interceptor’

Plus

Køling med spildvarme testet på hybridfærge

ENERGIOPTIMERING: Succesfuld test af Cool4Seas anvendelse af spildvarme til køling af batterirum. Nu skal en færdigudviklet udgave af køleanlægget ud på verdenshavene, inden en forventet kommercialisering i 2020

Maersk Tankers og J. Lauritzen vil 3D-printe på skibene

Plus

Wärtsilä og Mitsubishi sammen om optimeringspakke

Seks danske havne tester nyt krisestyringssystem

Kinesere først med robothavn

Plus

Japanskudviklet totakter til ro/ro-skibe

Semco lander Ørsted-ordre

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Liftra vinder innovationspris

Mærsk foran digital oprustning

Esvagt holder fast i specialbåde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringskældre

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Formstøbte dele fra Willbrandt Gummiteknik

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Electro Care ApS - Afbalancering

Pressemeddelelse

Partnerskabsaftale mellem GTS-institutterne og KU

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Nyt plasmaskærpningssystem

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Send til en kollega

0.311