23948sdkhjf

Wedellsborg: Derfor skulle tankskibene sælges fra

Johan Wedell-Wedellsborg fandt sig aldrig helt til rette i rollen som delejer af StenaWeco, hvor alle beslutninger skulle træffes i fællesskab med svenskerne i Stena
Omfanget af investeringer i moderne tankskibe i StenaWeco havde til sidst nået et omfang, så det var begyndt at bekymre Johan Wedell-Wedellsborg.

Men Rungsted-skibsrederen lægger heller ikke skjul på, at han aldrig helt fandt sig til rette i rollen som del-ejer, hvor alle strategiske beslutninger skulle træffes i fællesskab med den svenske partner.

- Jeg har lært, at hvis jeg skal involvere mig i en driftsorganisation, så skal det være som hovedaktionær. Det passer bare bedst til mit temperament at træffe beslutningerne selv, snarere end at skulle tale sig frem til en konsensusbeslutning, siger Johan Wedell-Wedellsborg.

- Det passer mig bedst selv at have det sidste ord i forhold til strategien og i forhold til at afgøre, hvor hurtigt virksomheden skal vækste, forklarer Johan Wedell-Wedellsborg, og fortsætter.

- Når det er sagt, har jeg haft et fantastisk partnerskab med Stena i de sidste seks år. Og samarbejdet forsætter jo på en ny måde i mange år fremover.

Læs mere: Wedellsborg sætter ny kurs for shipping-imperium

Frygt for underskud
Tankskibsrederiet StenaWeco kunne notere et pænt overskud i seneste regnskab.

- StenaWeco var og er en finansiel succes. Men man må heller ikke lukke øjnene for, at rederiet befinder sig midt i et volatilt og usikkert marked, og at der måske venter et par svære år forude. Og med de seneste investeringer i ImoMAX-tankskibe var rederiet blevet meget stort og med meget store investeringer ude og svømme, forklarer Johan Wedell-Wedellsborg. Han fortsætter:

- Når du har en så stor flåde, kan du være heldig at hente nogle meget store overskud, men også nogle store underskud. Og jeg begyndte at frygte, at en pludselig forværring af markedet i værste fald ville kunne resultere i et så stort underskud, at jeg ville kunne få svært ved at dække det. At være så eksponeret harmonerer dårligt med min mere forsigtige forretningsfilosofi. Jeg er hverken Stena eller Mærsk, der er polstret til at kunne stå igennem i et par hårde år.

Siden frasalget har Johan Wedell-Wedellsborg efter eget udsagn sovet langt bedre om natten.

Fremtid i shipping
Skibsrederen understreger, at hans exit fra StenaWeco ikke er udtryk for, at han har mistet tilliden til shipping.

- Du kan fortsat tjene gode penge i både produkttank og andre segmenter. Men fremadrettet vil volatiliteten være langt større. De finansielle risici vil være store og du er som skibsreder langt mere afhængig af, at du har det rigtige team i ryggen. Det er derfor, at jeg fremadrettet vil satse på Weco Bulk, for her har jeg den rigtige direktør og et stærkt team, siger Johan Wedell-Wedellsborg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142