Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Det var et bevægende øjeblik for skipper Peer Bonnemann, da han sammen med sin to mand store besætning sejlede ud af Årøsund Skibsværft ved Haderslev i Sønderjylland.

- Jeg havde sommerfugle i maven her til morgen, siger Peer Bonnemann, der er skipper på det historiske træskib 'Skibet' og samtidig formand for Foreningen til bevarelse af 'Skibet' Anno 1880, som driver 'Skibet', og fortsætter:

- Det er mere end to og et halvt år siden, at 'Skibet' sank. Det har været en lang proces – alt for lang, og humøret har været meget op og ned. Men nu er vi afsted, 'Skibet' sejler rigtig godt, det er dejligt vejr, og det glider bare stille og roligt fremad, siger Peer Bonnemann.

Forliste i 2014
Tilbage i oktober 2014, forliste det næsten 150-årige historiske og bevaringsværdige skib, '”Skibet'. Det skete efter at have fået motorproblemer under en fragt af moselvin, som 'Skibet' samlede op i Kiel. Vinen skulle sejles til København, hvor det skulle ankomme på kulturnatten. Frem kom vinen, også i tide, men det var først efter at være blevet bjerget fra bunden af Spodsbjerg Havn. Men den skæbnesvangre aften, da 'Skibet' sank sidder stadig som et tungt minde hos skipperen og besætningen.

- Det kunne have kostet menneskeliv. Min kone gled, da vi blev reddet i land, og hvis ikke vores gast, Jacob havde været hurtig og greb hende, så var hun faldet lige ned i malstrømmen mellem kaj og skib og var blevet knust, da det øjeblikket efter blev slået ind mod kajkanten igen, siger Peer Bonnemann og fortsætter:

- Reaktionen på forliset kom først cirka tre måneder efter. Men da al arbejdet med bjærgningen stod på, var det vigtigt at fokusere på det. Det var vigtigt for mig, at alle om bord fik talt sammen om aftenen, inden vi gik i seng. Jeg er glad for, at jeg har sejlet så mange år og med så mange forskellige skibe. Bagefter er der selvfølgelig altid en masse overvejelser, om jeg kunne have gjort noget anderledes, men når jeg analyserer situationen, står det klart, at det var der ikke. Der er en chance, og det er den, du tager. Det har været vigtigt for mig at få anerkendelse for forløbet, og alt det der skete de timer, og det har jeg fået, især da vi fik aktindsigt i Søværnets rapport, der uddelte ros til skipper og mandskab for at bevare roen og gøre de rigtige ting, siger Peer Bonnemann.

Renoveret for 1,4 mio. kroner
I de to og et halvt år, der er gået siden forliset, har 'Skibet' ligget på Årøsund Skibsværft øst for Haderslev. Her er det blevet restaureret for knap, 1,4 mio. kroner og ført tilbage til, hvordan det så ud i 1910, som er det ældste, man konstruktionsmæssigt har kunnet finde dokumentation for i form af billeder og tegninger. Det er Skibsbevaringsfonden, der har været den store bidragsyder til genrejsningen af 'Skibet'.

- For at kunne kende sin nutid, så skal man kende sin fortid. Et træ kan ikke vokse uden rødder, og historien har heller ikke kunnet udvikle sig uden rødder. Det gør at man kan forstå udviklingen, og det gælder på søen såvel som på land. ”Skibet” er i vores øjne meget interessant, fordi det fortæller kystfragtens historie, og der er 'Skibet' en god repræsentant, fordi vi ikke har så mange klinkbyggede erhvervsfartøjer tilbage som har sejlet med gods, og 'Skibet' er på den måde enestående. Så det har vi gjort, at hvis ikke vi gik ind og støttede 'Skibet', så måtte vi se en del af vores kulturarv forsvinde, og det gør at vi spidser blyanten og ser på, hvad vi kan gøre, siger Tom Rasmussen, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Lille fond med stor opgave
I år har Skibsbevaringsfonden cirka 4 mio. kroner til fordeling blandt ansøgninger til restaureringer af bevaringsværdige skibe, mens fonden i år har vi fået ansøgninger for omkring 11 mio. kroner. Det er dermed kun cirka en tredjedel af ansøgerne, som Skibsbevaringsfonden kan hjælpe.

Blandt nogle af de ting, som er blevet lavet på 'Skibet' for at føre det tilbage til sit udseende i 1910, er at roret er blevet kortere, der er kommet kortere rorpind på, kølen er blevet gjort dybere og er blevet ændret. Derudover er der kommet ny motor, som er en trecylindret Buck fra 1964. Og endelig er masterne blevet flyttet, så 'Skibet' ligger mere stabilt i vandet.

- Oprindeligt havde 'Skibet' et lille halvdæk agter. Det er blevet genskabt, og dem, der har forstand på både vil kunne se, at det har fået sine klinkenagler tilbage i klædningen. Det fremstår derfor nu med en meget højere grad af autenticitet end før forliset, og det er vi rigtig glade for. Der er kommet rigtig meget ud af restaureringen. Det har kostet mange penge, men jeg mener at vi alle bør være tilfredse med resultatet. Vi har gjort os rigtig meget umage for at gøre det så korrekt som muligt, og vi har fulgt det tæt, så jeg synes, at vi i den sidste ende har fået det bedst tænkelige resultat ud fra forudsætningerne og de tilgængelige midler, siger Tom Rasmussen og fortsætter:

- Vi er en lille fond med en stor opgave. 1,4 mio. kroner er et pænt beløb. Vi giver støtte i form af lån, og når vi låner penge ud, så er det som rente- og afdragsfrie lån. Vi operer med meget beskedne budgetter og forsøger at bruge pengene der hvor de kan gøre nytte på bedst mulige måde, og det er netop ved at bidrage til foryngelse og fornyelse af de her skibe, og det er vores opgave at bruge de få midler vi har til at bevare de gode eksempler på dansk maritim kulturarv, som vi har, siger Tom Rasmussen.

Kilde: Mediamolevitten / 'Skibet' Aarhus



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Teknikken driller - indvielse af HH Ferries' batterifærge aflyst

Plus

På containercruise med Den Gamle Skibsliste (del 4)

Plus

DFDS-veteran i kamp for at gøre britisk havnegigant mere kundevenlig

Jens Skibsted Nielsen tog springet fra DFDS Seaways til en lederstilling i Associated British Ports, der opererer et netværk af 21 engelske havne. Den britiske havnegigant skal nu være mere kundevenlig og finde nye forretningsområder som erstatning for de faldende kulmængder

Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny privat SAR-båd afløser Marinehjemmeværnet efter "svigt"

En privat søredningstjeneste har set dagens lys på Ærø, efter et SAR-fartøj blev trukket fra øen i 2014. De lokale føler sig svigtet, men Marinehjemmeværnet afviser kritikken

Sømænd fundet døde på amerikansk flådefartøj efter kollision

Online Avis Arkiv

Ingen ende på jagten efter Stellar Daisy

2

Dramatisk start for Det Blå Danmark på folkemøde

En sejltur omkring Allinge udviklede sig dramatisk, da Søværnet ville afskære Det Blå Danmarks flydende Folkemøde-stand, Postbåden ’Peter’, fra at returnere til havnen. Du gætter aldrig, hvad der så skete…

Niels Juel som skurk i stor international flådeøvelse

Plus

På containercruise med Den Gamle Skibsliste (del 3)

Efter bombetrussel: Politiet giver grønt lys til Scandlines

Ny digital guide over Østersøen søsat

NAVIGERING: Geodatastyrelsen klar med nyt navigationsværkstøj for skibe i Østersøfart

Katamaran klarer øhop i Det Sydfynske Øhav

VIDEO: Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Færgen fik 550 flere med i april

RAL-skib ramte isbjerg

Plus

På containercruise med Den Gamle Skibsliste (del 2)

Scandinavian Star-kommission finder ikke bevis for sabotage

Ny færge mellem Dragør og Sverige i rutefart

Scandinavian Star-kommission fremlægger sine opdagelser

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Tørlastforlis sætter spørgsmål ved en mindre flåde

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

På containercruise med Den Gamle Skibsliste (del 1)

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Højesteret: Concordia-kaptajn skal 16 år i fængsel

Skibe må finde rundt om Grønland med gamle søkort

Kompensation til 'Stellar Daisy'-efterladte

Russiske skibe på oprydningstogt i Arktis

Danmark opruster imod pirater ved Afrikas Horn

Pris for afrikansk pirateri: 16,5 milliarder

Øer slås om tilskud til lavere færgebilletter

Vandscootere generer hurtigfærger ved Aarhus

Syv skibe, to helikoptere og et fly i stor eftersøgning ved Bornholm

Polsk militær søger stadig efter nødstedte i Østersøen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

GPS sporing af alle dine værdier

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Filterposer (Filterbags)

Send til en kollega

0.235