23948sdkhjf

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Svanen’ og ’Thyras’ færd til Caribien
Rapport fra ’Svanen’

VIDEO: Søværnet på togt mod Caribien

Skoleskibe på march mod Caribien

På vej over Atlanten skete det næsten værst tænkelige for Søværnets sejlkutter ’Svanen’: Mand over bord – midt om natten til d. 12. maj.

’Svanen’ tager sammen med sejlkutteren ’Thyra’ turen til Caribien og tilbage igen for at markere 100-året for salget af De Dansk Vestindiske Øer. 

Her følger beretningen, som besætningen på ’Svanen’ oplevede det, gengivet på de to sejlkutteres facebook-side ”Søværnet for sejl”:

Vi oplevede den værst tænkelige situation, da en af vores gaster faldt over bord - midt om natten - midt i Atlanterhavet. Det er en situation, vi har øvet utallige gange, og da det skete reagerede alle om bord, som vi har trænet det, og vi fik den overbordfaldne om bord igen på under 6 minutter.

Det er enhver skippers skræk, at miste en mand over bord. Havet er en farlig arbejdsplads, så som sømand tager man naturligvis alle de forholdsregler man kan for at forhindre og begrænse ulykker.

Når vi sejler om natten, har vi altid redningsvest på, holder øje med hinanden og anvender sikkerhedsliner når praktisk muligt. Derudover er vi altid tre mand på vagt, så vi kan manøvrere sejl, skifte på posterne og altid holde øje med hinanden.

Men på trods af alle sikkerhedsforanstaltninger kan der alligevel ske uheld. Natten til den 12. maj faldt en af vores gaster over bord fra SVANEN. Heldigvis blev det set med det samme, hvorefter SVANEN iværksatte proceduren for mand over bord.

Alle ombordværende alarmeredes og kom på dæk - Motoren blev startet, sejlene blev taget ned, og skibet blev sejlet tilbage til den overbordfaldne, der blev taget ombord fra sidedækket. Gasten kom om bord igen på under 6 minutter. Det lyder simpelt, men alle om bord skal vide præcis, hvad de skal gøre og hvordan, for at sådan en procedure kan gennemføres i mørke, vind og bølger.

Efter at være bjærget blev den overbordfaldne tilset for skader. Selvom vi ombord har mange med sygehjælperuddannelse, er vi ikke læger. Vi havde vanskeligt ved at afgøre, om vores gast havde fået skader på ryggen, som følge af faldet eller bjærgningen ombord igen. Efter at have rådført os med en læge og forsvarets operationscenter i Danmark, besluttede vi at få vores gast evakueret, således at der kunne skabes klarhed om hendes skader.

Alternativt skulle vi have haft en skadet gast om bord i mere end en uge i alt slags vejr, med de risici det kunne medføre for at forværre vedkommendes tilstand. Vi fik kontakt til et Norsk tankskib, der var så hjælpsomme, at tage vores gast om bord, og sejle hende til Bermuda, hvor læger kunne tilse hende.

Ved ankomsten til Bermuda blev hun undersøgt på hospital, og der var heldigvis ikke nogen alvorlige skader. Hendes kæreste var sendt til øen for at modtage hende da skibet kom ind, og hun er efterfølgende kommet godt hjem til Danmark.

Vi er netop ankommet til Azorerne, og vi har haft lejlighed til at evaluere situationen med hele besætningen. Vi ombord er alle ved godt mod, og alle har haft mulighed for at vende oplevelsen med familie og pårørende derhjemme.

Det, vi har lært af denne ubehagelige episode, er at det er vigtigt at have procedurer for at håndtere sådanne situationer, og frem for alt at vi fortsætter med at træne og øve disse procedurer ofte, så de sidder på rygraden, og vi kan reagere hurtigt når uheldet er ude.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187