Containeralliancerne under lup

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

EU Kommissionen tager nyt skridt for at sikre den frie konkurrence. Kommissionens konkurrencedirektorat kaster nu et nærmere blik på prisudviklingen for at få fragtet gods mellem Asien og Europa siden de store containeralliancer blev reduceret til tre. Det skriver ShippingWatch.

Mere om containeralliancerne
Alliancepartner tøver med at følge i Maersk Lines fodspor

Mærsk/Sydbank: Stillehavsønske opfyldt med Hyundai-aftale

"Containeralliancer er alt for ineffektive"

I udgangspunktet drejer det sig om møder og interviews, inden der potentielt bliver sat gang i en egentlig undersøgelse:

- Vi har ikke fået en officiel klage, så det er alene indledende undersøgelser, som kan resultere i, at der ikke er mere på sagen, eller at der er en god grund til, at priserne er gået op. Det kunne være, at der er stor efterspørgsel. Men det kan også føre til, at der bliver indledt en sag, vi går videre med, har seniorekspert i EU-Kommissionens konkurrencedirektorat, Stephan Simon, ifølge ShippingWatch fortalt om tiltaget ved Global Liner Shipping-konferencen i Hamborg.

Alliancer inden opbruddet i 2016:
2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet.

OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC).

CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen.

G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL.

De nye containeralliancer:

2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine(sidstnævnte er med i et såkaldt strategisk samarbejde – og ikke fuldgyldigt medlem).

Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL).

The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin).

Kilde: Alphaliner



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Mærsk ved at være i omdrejninger igen

Mærsk lider stadig under hackerangreb efter ti dage

Belgiere køber A2Sea

Dong Energy og Siemens sælger A2Sea til det belgiske selskab GeoSea

Mærsk vil ikke sætte pris på cyberangreb

Online Avis Arkiv

Alphaliner: Mærsk mister 50 mio. dollars på cyberangreb

Piratangreb er det laveste niveau i fem år

Stor kontrakt bliver MSS’ adgang til Mexico

Erhvervsliv raser over aflyste Ebeltoft-afgange

Det vil gå hårdt ud over turismen, at Molslinjen har aflyst en række afgange til Ebeltoft midt i højsæsonen, mener Business Djursland, som efterlyser konkurrence på Kattegat-ruterne

Plus

Mærsk-chef: Det er jo lige pludselig et sort hul

Chefen for APM Terminals i Aarhus, Steen Davidsen, fik sig et ordentligt chok, da hans computer i sidste uge pludselig gik i sort. Her fortæller den erfarne havnechef om forløbet.

Danske Maritime: Sørgeligt ballastvandregler udskydes

Danskledet rederi køber sig ind på markedet for produkttankskibe

Maersk Line sælger rederi til CMA CGM

IMO udskyder ballastvandskrav – medie

Amerikanerne dropper RAL

Royal Arctic Line var klar til at sejle materiel til byggeprojekt på Thule-basen, da det amerikanske forsvarsministerium pludselig skiftede rederi. Det koster et års forsinkelse

Konference sætter fokus på maritim sikkerhed

Fremskridt for Mærsk

Motorhavari indstiller foreløbigt Molslinjens Ebeltoft-rute

FÆRGEFART: Ebeltoft-færge må være stand-in på Aarhus-ruten efter plejstang-havari i går

Monjasa-direktør: Mulig fordobling via Panamakanalen

Ny topchef i A2Sea - med øjeblikkelig virkning

Jens Frederik Hansen stopper som CEO

Hafnia Tankers kan være på vej mod fusion – medie

Tankergigants flåde vil tælle 70 fartøjer

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Danske Rederier vil have afklaring om ballastvandsreglerne

Containerraterne tager et hop

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Maersk Line lader kunderne komme med helt ind i containerne

Plus

Monjasa forventer stigende krav til bunkerselskaber

DFDS skifter direktør for britisk havneterminal

Verdenshandlen til søs stiger

European Maritime Day kommer til Danmark

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

KRONIK: Kommunerne skal turde investere i en miljøvenlig færgefart

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.188