Containeralliancerne under lup

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

EU Kommissionen tager nyt skridt for at sikre den frie konkurrence. Kommissionens konkurrencedirektorat kaster nu et nærmere blik på prisudviklingen for at få fragtet gods mellem Asien og Europa siden de store containeralliancer blev reduceret til tre. Det skriver ShippingWatch.

Mere om containeralliancerne
Alliancepartner tøver med at følge i Maersk Lines fodspor

Mærsk/Sydbank: Stillehavsønske opfyldt med Hyundai-aftale

"Containeralliancer er alt for ineffektive"

I udgangspunktet drejer det sig om møder og interviews, inden der potentielt bliver sat gang i en egentlig undersøgelse:

- Vi har ikke fået en officiel klage, så det er alene indledende undersøgelser, som kan resultere i, at der ikke er mere på sagen, eller at der er en god grund til, at priserne er gået op. Det kunne være, at der er stor efterspørgsel. Men det kan også føre til, at der bliver indledt en sag, vi går videre med, har seniorekspert i EU-Kommissionens konkurrencedirektorat, Stephan Simon, ifølge ShippingWatch fortalt om tiltaget ved Global Liner Shipping-konferencen i Hamborg.

Alliancer inden opbruddet i 2016:
2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet.

OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC).

CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen.

G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL.

De nye containeralliancer:

2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine(sidstnævnte er med i et såkaldt strategisk samarbejde – og ikke fuldgyldigt medlem).

Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL).

The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin).

Kilde: Alphaliner



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Europaraterne igen tilbage

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Nyhedsbrev

Torm vil tilbage på børsen i USA

Online Avis Arkiv
Plus

Politisk forlig sikrer afgiftslettelser til rederier

Sømandsskatten udvides til offshore installationsskibe og registreringsafgiften på videresalg af skibe fjernes. Den maritime montørordning skal gennemføres, men kun hvis EU giver lov

Plus

DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

Efter endnu et rekordresultat i tredje kvartal og køb af et hollandsk logistikselskab, har DFDS sat jagten ind på flere opkøb – men høje priser er en udfordring, siger CEO Niels Smedegaard

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
"Søfolk skal ikke frygte de autonome skibe"

Direktør i fagforeningen Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, ser ikke nogen stor trussel i de førerløse skibe

Røde tal fra Torm

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Stena Bulk ryster posen og rykker til nyt dansk kontor

Plus

Cyberangreb fik Maersk Line-flåden til at vokse - nu skal den på slankekur

Konkurrenterne hapsede titusindevis af containere fra Maersk Line i tiden efter sommerens cyberangreb – alligevel måtte rederiet hente 22 nye containerskibe ind i flåden for af få titusindvis af ophobede containere ud af havnene. Nu skal flåden på slankekur

Tidligere Mærsk-topchef i spidsen for Unifeeder

Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk: Autonome skibe bliver bemandede

Svitzer-topchef Henriette Thygesen understreger på en konference om autonome skibe i København, at den danske gigant ser en fremtid med (mere) samarbejde mellem mand og maskine på de store oceaner. IMO efterlyser dialog

Plus

Nordsøen fastholder DFDS’ rekordkurs

SHORTSEA: Nordsøen er fortsat det sikre kort hos DFDS, mens Østersøen, Kanalen og den klassiske passagerforretning var mere på det jævne i tredje kvartal

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Topchef: Danske skibsofficerer er for dyre

Lønningerne for danske kaptajner og juniorofficerer er markant højere end deres udenlandske kollegers - dermed får de svært ved at klare sig i konkurrencen, mener adm. direktør Carsten Ostenfeldt fra Dania Ship Management

Direktør vil have Maersk Line på ret kurs igen

Næste kvartal skal det være slut med faldende markedsandele og kundeflugt

Kinesisk ja til Hamburg Süd-overtagelse

Nordmænd skal hjælpe Lauritzen Kosan med bemandingen

Plus

Analytikere: Maersk Line må ikke tabe flere markedsandele

Mens containershipping vokser 5 procent målt på volumen i tredje kvartal, taber Maersk Line 2,5 procent. Det tab af markedsandele kan blive alvorligt, mener analytikere

Plus

Norden-topchef: ”Vi har positioneret os til et bedre marked”

Tørlast- og tankrederiet har opjusteret forventningerne efter et godt tredje kvartal, og CEO Jan Rindbo er optimistisk, når det gælder 2018

Norden sejler sorte tal hjem

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

Maersk Line: Vi har skibe nok

Trump-minister tjener penge på at sejle for Putin-firma

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

RAL henter ny finansdirektør i Dubai

Thorco-fartøj til Congo

Plus

Magelige maritime leverandører

Damco udvider i Cambodia

Skibsredernes ECSA får ny frontmand

Plus

Danish Maritime Days fortsætter uden topmøde

3F: Danske søfolk dør – uden at ulykkerne efterforskes

Afvikler Indkøbsaftale

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.214