Containeralliancerne under lup

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

EU Kommissionen tager nyt skridt for at sikre den frie konkurrence. Kommissionens konkurrencedirektorat kaster nu et nærmere blik på prisudviklingen for at få fragtet gods mellem Asien og Europa siden de store containeralliancer blev reduceret til tre. Det skriver ShippingWatch.

Mere om containeralliancerne
Alliancepartner tøver med at følge i Maersk Lines fodspor

Mærsk/Sydbank: Stillehavsønske opfyldt med Hyundai-aftale

"Containeralliancer er alt for ineffektive"

I udgangspunktet drejer det sig om møder og interviews, inden der potentielt bliver sat gang i en egentlig undersøgelse:

- Vi har ikke fået en officiel klage, så det er alene indledende undersøgelser, som kan resultere i, at der ikke er mere på sagen, eller at der er en god grund til, at priserne er gået op. Det kunne være, at der er stor efterspørgsel. Men det kan også føre til, at der bliver indledt en sag, vi går videre med, har seniorekspert i EU-Kommissionens konkurrencedirektorat, Stephan Simon, ifølge ShippingWatch fortalt om tiltaget ved Global Liner Shipping-konferencen i Hamborg.

Alliancer inden opbruddet i 2016:
2M - verdens største containeralliance består af Maersk Line samt italienske MSC - de to største individuelle spillere på markedet.

OCEAN 3 - franske CMA CGM, China Shipping Container Lines (CSCL) og United Arab Shipping Company (UASC).

CKYHE er baseret i Asien - Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen.

G6 - American President Lines, Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, Nippon og OOCL.

De nye containeralliancer:

2M (andel af verdensmarkedet- omkring 30 procent, inklusiv Hyundai) - verdens største containeralliance - består af Maersk Line samt italienske MSC, de to største individuelle spillere på markedet. Mens den langt mindre Hyundai Merchant Marine(sidstnævnte er med i et såkaldt strategisk samarbejde – og ikke fuldgyldigt medlem).

Ocean Alliance (andel af verdensmarkedet - omkring 25 procent): CMA CGM S.A. (CMA CGM), COSCO Container Lines (COSCO), Evergreen Line (Evergreen) and Orient Overseas Container Line (OOCL).

The Alliance – (andel verdensmarkedet – knap 20 procent, træder i kraft i 2017): Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line), Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd), and Yang Ming Marine Transport Corp. (Yang Ming) - og kollapsede Hanjin Shipping Co. (Hanjin).

Kilde: Alphaliner



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Helsingør satser på krydstogt og biomasse

De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot

Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Nyhedsbrev

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Online Avis Arkiv
Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus 1

RAL lander underskud i turbulent 2017

VIDEO
Brand rammer bilskib

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Fire danske tankgiganter afviser Iran

De fire danske produkttank-giganter afviser at indgå nye aftaler på den potentielt set lukrative trade til Iran. Det sker som konsekvens af, at USA genindfører sanktioner overfor Iran

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Send til en kollega

0.26