Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Politi og anklagemyndighed over hele landet behandler 17 sager mod skibe om overtrædelse af svovlregler

Når skibe sejler rundt i Vesterhavet og Østersøen, så må indholdet af svovl i brændstoffet ikke være for højt. Men det er det indimellem alligevel.

Nu kræver anklagemyndigheden en bøde på 375.000 kroner fra et udenlandsk rederi for overtrædelse af reglerne. Det oplyser Miljøstyrelsen, som har anmeldt rederiet til Nordjyllands Politi for overtrædelse af svovlreglerne.

- Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sara Røpke.

- Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder, siger hun.

Også et andet rederi, som styrelsen har anmeldt, har modtaget et bødeforlæg. Det er dog noget mindre, nemlig på 30.000 kroner.

Ønsker højere bøder
Det er Miljøstyrelsen, som er kommet med en indstilling til, hvor store bøderne bør være.

Man har blandt andet lagt vægt på overtrædelsens karakter og på straffen af andre overtrædelser inden for miljøområdet.

- Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser, siger Sara Røpke.

Glæde hos Danske Rederier
Hos brancheorganisationen Danske Rederier ser man positivt på udviklingen. Foreningen går ind for en straf, der kan mærkes. Ikke alene skader det miljøet, det forvrider også konkurrencen.

- Fra Danske Rederiers side glæder vi os over, at der nu er blevet udstedt bøder. Det betyder, at bevisbyrden rent faktisk kan løftes, og at man dermed kan ramme svovlsynderne på pengepungen, siger underdirektør Maria Bruun Skipper i en mail til Ritzau.

Ifølge Sara Røpke håber man på, at alene det, at rederierne bliver straffet, har en effekt. Men Miljøstyrelsen vil også vurdere, om det kan være nødvendigt med højere bødekrav i fremtiden.

Og det kan være nødvendigt, lyder det fra Danske Rederier.

- Størrelsen af bøderne kan man så altid diskutere. Et mellemstort containerskib kan med dagens brændstofpriser spare godt 870.000 kroner på en tur fra den engelske kanal gennem Østersøen til Rusland og retur, siger Maria Bruun Skipper.

- Derfor ser vi gerne, at man nu tager fat på at indføre højere bødestraffe, da de kan virke afskrækkende, siger hun.

Miljøstyrelsen har anmeldt 17 sager om svovlindhold i skibsbrændstof til politiet, siden reglerne blev skærpet i januar 2015.

Sara Røpke oplyser, at sagerne bliver behandlet i syv af landets 12 politikredse.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Nye piratkapringer ved Somalia bekymrer Danske Rederier

Kæmpeskibe sikrer krydstogtrekord

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Online Avis Arkiv

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.191