Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Politi og anklagemyndighed over hele landet behandler 17 sager mod skibe om overtrædelse af svovlregler

Når skibe sejler rundt i Vesterhavet og Østersøen, så må indholdet af svovl i brændstoffet ikke være for højt. Men det er det indimellem alligevel.

Nu kræver anklagemyndigheden en bøde på 375.000 kroner fra et udenlandsk rederi for overtrædelse af reglerne. Det oplyser Miljøstyrelsen, som har anmeldt rederiet til Nordjyllands Politi for overtrædelse af svovlreglerne.

- Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sara Røpke.

- Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder, siger hun.

Også et andet rederi, som styrelsen har anmeldt, har modtaget et bødeforlæg. Det er dog noget mindre, nemlig på 30.000 kroner.

Ønsker højere bøder
Det er Miljøstyrelsen, som er kommet med en indstilling til, hvor store bøderne bør være.

Man har blandt andet lagt vægt på overtrædelsens karakter og på straffen af andre overtrædelser inden for miljøområdet.

- Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser, siger Sara Røpke.

Glæde hos Danske Rederier
Hos brancheorganisationen Danske Rederier ser man positivt på udviklingen. Foreningen går ind for en straf, der kan mærkes. Ikke alene skader det miljøet, det forvrider også konkurrencen.

- Fra Danske Rederiers side glæder vi os over, at der nu er blevet udstedt bøder. Det betyder, at bevisbyrden rent faktisk kan løftes, og at man dermed kan ramme svovlsynderne på pengepungen, siger underdirektør Maria Bruun Skipper i en mail til Ritzau.

Ifølge Sara Røpke håber man på, at alene det, at rederierne bliver straffet, har en effekt. Men Miljøstyrelsen vil også vurdere, om det kan være nødvendigt med højere bødekrav i fremtiden.

Og det kan være nødvendigt, lyder det fra Danske Rederier.

- Størrelsen af bøderne kan man så altid diskutere. Et mellemstort containerskib kan med dagens brændstofpriser spare godt 870.000 kroner på en tur fra den engelske kanal gennem Østersøen til Rusland og retur, siger Maria Bruun Skipper.

- Derfor ser vi gerne, at man nu tager fat på at indføre højere bødestraffe, da de kan virke afskrækkende, siger hun.

Miljøstyrelsen har anmeldt 17 sager om svovlindhold i skibsbrændstof til politiet, siden reglerne blev skærpet i januar 2015.

Sara Røpke oplyser, at sagerne bliver behandlet i syv af landets 12 politikredse.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Nyhedsbrev

Maersk Drilling indgår borealliance

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Medaljer til danske sømænd

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.313