Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Politi og anklagemyndighed over hele landet behandler 17 sager mod skibe om overtrædelse af svovlregler

Når skibe sejler rundt i Vesterhavet og Østersøen, så må indholdet af svovl i brændstoffet ikke være for højt. Men det er det indimellem alligevel.

Nu kræver anklagemyndigheden en bøde på 375.000 kroner fra et udenlandsk rederi for overtrædelse af reglerne. Det oplyser Miljøstyrelsen, som har anmeldt rederiet til Nordjyllands Politi for overtrædelse af svovlreglerne.

- Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sara Røpke.

- Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder, siger hun.

Også et andet rederi, som styrelsen har anmeldt, har modtaget et bødeforlæg. Det er dog noget mindre, nemlig på 30.000 kroner.

Ønsker højere bøder
Det er Miljøstyrelsen, som er kommet med en indstilling til, hvor store bøderne bør være.

Man har blandt andet lagt vægt på overtrædelsens karakter og på straffen af andre overtrædelser inden for miljøområdet.

- Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser, siger Sara Røpke.

Glæde hos Danske Rederier
Hos brancheorganisationen Danske Rederier ser man positivt på udviklingen. Foreningen går ind for en straf, der kan mærkes. Ikke alene skader det miljøet, det forvrider også konkurrencen.

- Fra Danske Rederiers side glæder vi os over, at der nu er blevet udstedt bøder. Det betyder, at bevisbyrden rent faktisk kan løftes, og at man dermed kan ramme svovlsynderne på pengepungen, siger underdirektør Maria Bruun Skipper i en mail til Ritzau.

Ifølge Sara Røpke håber man på, at alene det, at rederierne bliver straffet, har en effekt. Men Miljøstyrelsen vil også vurdere, om det kan være nødvendigt med højere bødekrav i fremtiden.

Og det kan være nødvendigt, lyder det fra Danske Rederier.

- Størrelsen af bøderne kan man så altid diskutere. Et mellemstort containerskib kan med dagens brændstofpriser spare godt 870.000 kroner på en tur fra den engelske kanal gennem Østersøen til Rusland og retur, siger Maria Bruun Skipper.

- Derfor ser vi gerne, at man nu tager fat på at indføre højere bødestraffe, da de kan virke afskrækkende, siger hun.

Miljøstyrelsen har anmeldt 17 sager om svovlindhold i skibsbrændstof til politiet, siden reglerne blev skærpet i januar 2015.

Sara Røpke oplyser, at sagerne bliver behandlet i syv af landets 12 politikredse.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Online Avis Arkiv
Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Kieler-sluse hårdt medtaget

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

8.000 Maersk-containere til Hamburg Süd

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.419