Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danmarks Rederiforening skifter i dag navn til Danske Rederier. Det oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

På engelsk bliver navnet Danish Shipping. Der kommer et fælles logo, som samtidig også vil omfatte de to andre rederiforeninger – Rederiforeningen af 2010 og Færgerederierne.

Læs også: Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Det nye navn blev besluttet på dagens generalforsamling for Danske Rederier.

Læs også: Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

- Ændringen er et led i vores overordnede strategi om at videreudvikle en moderne interesse- og arbejdsgiverorganisation som en stærk stemme for Danmarks største eksporterhverv og samlingspunkt for de danske rederier. Det bliver også opgaven for Danske Rederier i mange år fremover, hvorfor vi har valgt at gøre vores navn mere klart og simpelt, siger Claus V. Hemmingsen, formand for Danske Rederier og Group Vice CEO, A.P. Møller - Mærsk A/S.

National forankring og internationalt udsyn
Bilfærgernes Rederiforening skifter ligeledes navn til Færgerederierne, mens Rederiforeningen af 2010 bevarer sit navn. De tre organisationer har sammen fået et visuelt løft med et opdateret logo, der er inspireret af det internationale morsealfabet. Det alfabet har historisk været kernen i den globale kommunikation inden for søfart. Sammenstillingen af de to morsebogstaver D og K peger samtidig på det danske flag.

- Det nye logo giver erhvervet et mere tidsvarende udtryk, men med respekt for søfartens lange tradition. Vi vil meget gerne sætte streg under, at vi er et dansk erhverv. Men det skal hele tiden ske med øje for det internationale udsyn, som er rederierhvervets kendetegn. Det gør vi med det nye logo, og jeg ser frem til at fortsætte vores fælles arbejde for at fortælle om Det Blå Danmarks værdiskabelse, siger Søren Nørgaard Thomsen, formand for Rederiforeningen af 2010 og adm. direktør i Esvagt.

Farverne er hentet på landkortet
Den nye visuelle identitet samler de tre organisationer, der i dag repræsenterer det samlede danske rederierhverv. Visuelt kendetegnes organisationerne ved hver deres farve, der tager udgangspunkt i landkortets farver for deres primære aktivitet. Det dybe havs mørkeblå er i Danske Rederiers logo, offshore og den mere kystnære farts lyseblå farve præger logoet for Rederiforeningen af 2010, mens det for Færgerederierne er den grønne farve fra de af færgerne forbundne landområder, som giver inspirationen.

- Vi har benyttet lejligheden til at vælge et navn, som klart og præcist fortæller, hvem vi er. Den nye identitet samler derudover rederierhvervet og giver os ét fælles udtryk i dialogen med det omkringliggende samfund. Det signal vil vi gerne sende med den her ændring, samtidig med at vi bevarer de tre organisationers individuelle særpræg, siger John Steen-Mikkelsen, formand for Færgerederierne og adm. direktør i Danske Færger.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Plus

Hafnia Tankers: 3. kvartal var ekstremt svagt

At 3. kvartal lå så skidt for produkttank, overraskede CEO i Hafnia Tankers - Mikael Skov. Men raterne vil bedre sig i 2018 i takt med, at olielagrene bliver nedbragt

Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

Brancheorganisationen vil samtidig fastholde antallet af danske jobs til søs, lyder det fra formand Claus V. Hemmingsen

Mangeårig Nordsøopgave til Maersk Drilling

Flere års dialog udmønter sig nu i bore- og produktionsopgave til ’Mærsk Inspirer’ på op mod 10 år

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Læsøfærgens kapacitet er presset

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk får kritik for opbevaring af 450 ton radioaktivt affald

Plus

Konkurs: Missede storordrer lukker offshorefirma

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Plus

Hvem køber Danske Færger?

FÆRGER: Staten er angiveligt ved at sælge sin halvpart af Danske Færger. Men til hvem? Og vil rederiet Clipper Group følge efter med sin halvdel

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Torm vil tilbage på børsen i USA

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Plus

DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

Efter endnu et rekordresultat i tredje kvartal og køb af et hollandsk logistikselskab, har DFDS sat jagten ind på flere opkøb – men høje priser er en udfordring, siger CEO Niels Smedegaard

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Jubel over montørordning

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Container-kurven knækker

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Søfartsstyrelsen slår nu dørene op i Korsør

Den nye spiller på Bornholmslinjen skærer i billetterne

Gang i søfartens eksport til Iran

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.184