Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danmarks Rederiforening skifter i dag navn til Danske Rederier. Det oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

På engelsk bliver navnet Danish Shipping. Der kommer et fælles logo, som samtidig også vil omfatte de to andre rederiforeninger – Rederiforeningen af 2010 og Færgerederierne.

Læs også: Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

Det nye navn blev besluttet på dagens generalforsamling for Danske Rederier.

Læs også: Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

- Ændringen er et led i vores overordnede strategi om at videreudvikle en moderne interesse- og arbejdsgiverorganisation som en stærk stemme for Danmarks største eksporterhverv og samlingspunkt for de danske rederier. Det bliver også opgaven for Danske Rederier i mange år fremover, hvorfor vi har valgt at gøre vores navn mere klart og simpelt, siger Claus V. Hemmingsen, formand for Danske Rederier og Group Vice CEO, A.P. Møller - Mærsk A/S.

National forankring og internationalt udsyn
Bilfærgernes Rederiforening skifter ligeledes navn til Færgerederierne, mens Rederiforeningen af 2010 bevarer sit navn. De tre organisationer har sammen fået et visuelt løft med et opdateret logo, der er inspireret af det internationale morsealfabet. Det alfabet har historisk været kernen i den globale kommunikation inden for søfart. Sammenstillingen af de to morsebogstaver D og K peger samtidig på det danske flag.

- Det nye logo giver erhvervet et mere tidsvarende udtryk, men med respekt for søfartens lange tradition. Vi vil meget gerne sætte streg under, at vi er et dansk erhverv. Men det skal hele tiden ske med øje for det internationale udsyn, som er rederierhvervets kendetegn. Det gør vi med det nye logo, og jeg ser frem til at fortsætte vores fælles arbejde for at fortælle om Det Blå Danmarks værdiskabelse, siger Søren Nørgaard Thomsen, formand for Rederiforeningen af 2010 og adm. direktør i Esvagt.

Farverne er hentet på landkortet
Den nye visuelle identitet samler de tre organisationer, der i dag repræsenterer det samlede danske rederierhverv. Visuelt kendetegnes organisationerne ved hver deres farve, der tager udgangspunkt i landkortets farver for deres primære aktivitet. Det dybe havs mørkeblå er i Danske Rederiers logo, offshore og den mere kystnære farts lyseblå farve præger logoet for Rederiforeningen af 2010, mens det for Færgerederierne er den grønne farve fra de af færgerne forbundne landområder, som giver inspirationen.

- Vi har benyttet lejligheden til at vælge et navn, som klart og præcist fortæller, hvem vi er. Den nye identitet samler derudover rederierhvervet og giver os ét fælles udtryk i dialogen med det omkringliggende samfund. Det signal vil vi gerne sende med den her ændring, samtidig med at vi bevarer de tre organisationers individuelle særpræg, siger John Steen-Mikkelsen, formand for Færgerederierne og adm. direktør i Danske Færger.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

Online Avis Arkiv

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Ny maritim investeringsfond køber de første skibe

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

1

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Kom til konference om Ren-Luft-vision

50 år med Bøjden-Fynshav

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

For at "udnytte selskabets fulde potentiale" vil Dong reducere antallet af ansatte med over 100 stillinge

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

Modsat Mærsk har Norden endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal scrubbere om bord på rederiets tørlast- og tankskibe. Der er stadig mange ubekendte, siger rederiets ekspert, Alex Hjortnæs.

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Norden ryster tørlast-posen

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i stor marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Damco følger floden

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

CMA CGM sejler plus hjem

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.216