Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Blå Danmark skal både være lokalt og globalt forankret, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen, efter at han har modtaget 52 anbefalinger fra det maritime vækstteam

DEBAT

Af Brian Mikkelsen, erhvervsminister, K

Som ’Danmarkshistorien’ på DR også har fortalt, har Danmark lige siden vikingetiden været en stor maritim nation. Det er vi også i dag. Og det skal vi også være fremadrettet.

Det Blå Danmark er med 25 pct. af eksporten vores største eksporterhverv, og de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Det Blå Danmark repræsenterer mange forskellige former for forretninger, mange forskellige sektorer og mange forskellige kompetencer, og det er kendetegnende for den danske maritime klynge, at man tænker i sammenhænge og synergier og udnytter hinandens kompetencer, viden og erfaring.

Dette skyldes blandt andet den lange og stolte maritime historie, som vi har med i lasten. Og det er medvirkende til, at Det Blå Danmarks opererede tonnage, på trods af vores beskedne størrelse, i dag står for hele fem pct. af værdien af den globale søtransport, og at Danmark er verdens sjette største eksportør af maritimt udstyr.

Fintune rammevilkår

Hvis vi skal fastholde vores maritime styrkeposition, er det nødvendigt løbende at fintune rammevilkårene, så erhvervet fortsat har de mest gunstige forudsætninger for at bidrage til dansk økonomi, samtidigt med, at vi ser fremad og tænker nyt.

For nyligt modtog jeg 52 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark. Anbefalinger som skal sikre, at Danmark fremadrettet skal være et globalt maritimt kraftcenter for førerløse skibe.

Det er et ambitiøst oplæg, som vækstteamet vil realisere ved både at adressere enkeltudfordringer og styrke de mere generelle rammevilkår.

Jeg vil gerne være med til at sikre stabile og konkurrencedygtige rammevilkår, så vi ikke kun bidrager til at sikre forretningen for de blå virksomheder, der allerede er i Danmark, men også er i stand til at tiltrække nye på baggrund af vores allerede anerkendte image som land, hvorfra der drives kvalitetsskibsfart.

Vækstteamet peger her på udvidelser af fx DIS-ordningen, men også på nabotjek af regelsæt og på smidig sagsbehandling ved at etablere én indgang for virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er gode forslag, og jeg vil nu se på mulighederne for at opfylde dem.

Optimale handelsbetingelser

Men Det Blå Danmarks vilkår er både lokalt og globalt forankrede. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer optimale handelsbetingelser på verdensmarkedet, så danske rederier og maritime virksomheder kan sælge deres services og produkter overalt på kloden. Og at vi arbejder internationalt for at sikre, at det internationale marked ikke underdrejes af konkurrenceforvridende statsstøtte og en stigende grad af protektionisme i en række lande.

Læs også: Mange nye job i udsigt for offshore-rederier

Jeg er også enig med vækstteamet i, at vi skal gøre en indsats for at markedsføre danske maritime virksomheder - de har virkelig noget at byde på i forhold til at levere transportservices samt højteknologisk og energieffektivt udstyr.

Af samme grund var jeg i sidste uge i Japan, som er et stort marked for Det Blå Danmark, netop for at bidrage til at åbne døre for særligt det maritime erhverv. Der er værdi for begge parter i øget samarbejde i mellem skibsfartsnationer - og danske virksomheder har en stor rolle at spille på det globale marked.

Det er vigtigt for Det Blå Danmark, at vi har fokus på, at danske virksomheder kan konkurrere på et "level playing field" internationalt.

Imødegå protektionisme

Vækstteamet har peget på vigtigheden af at imødegå protektionistiske tendenser, effektiv håndhævelse af internationale regler og standarder samt betydning af, at Danmarks stemme høres i international sammenhæng - i fx IMO og EU.

Læs også: Minister i samråd om dødsulykker på skibe

Det kan jeg kun støtte op om - også fordi det giver Det Blå Danmark en konkurrencefordel, da vores virksomheder er foran fx hvad angår energieffektive teknologier og løsninger. Samtidig er det centralt i den fremtidige konkurrence, at nye muligheder gribes og nye forretningsområder udvikles.

Derfor glæder det mig, at vækstteamet også har fokuseret på, at vi skal udvikle fremtidsorienterede kompetencer, udnytte digitaliseringens muligheder på tværs af erhvervet og sikre Danmarks konkurrencedygtighed på nye områder, så som autonome skibe, energiproduktion og anden udnyttelse af havets ressourcer ved at sørge for, at ny teknologi og nye forretningsmuligheder kan testes og udvikles i Danmark.

’Fremtidstjek’ af uddannelser

Konkret peges der således også på et "fremtidstjek" af de maritime uddannelser og et partnerskab for digitalisering af erhvervet inkl. af den offentlige service på området.

Vækstteamet har haft en bred repræsentation fra mange dele af erhvervet, og anbefalingerne dækker bredt og italesætter både justering af de eksisterende rammer og behovet for et øget fokus på innovation. Kun ved at bygge ovenpå det vi har, men samtidig have modet til at tænke nyt, kan vi udløse det fulde vækstpotentiale for Det Blå Danmark.

Jeg ser nu frem til arbejdet med en vækstplan, der kan danne rammen for, at dette historiske erhverv løfter sig ind i fremtiden og fortsat kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Blandede reaktioner efter salg af Maersk Tankers

Salget af det gamle tankskibsrederi giver penge i kassen til Mærsk-koncernen, der stod foran en mulig nedgradering af kreditværdigheden, men mindretalsaktionærerne er sure

Maersk Tankers solgt for 7 milliarder

A.P. Møller - Mærsk vil bruge penge fra salg af Maersk Tankers til at nedbringe gælden

Robert Uggla annoncerer nye opkøb

A.P. Møller Holding vil fremover købe virksomheder af en art, der er lagt fra de nuværende aktiviteter

Kinesisk flåde på dansk visit

Smedegaard: Mærsk gør det helt rigtige

Mærsk-koncernens forhenværende topchef, Nils Smedegaard Andersen, udtaler i et interview med tv-stationen CNBC, at han mener Mærsks igangværende restruktureringsproces vil forøge selskabets værdi for aktionærerne

VIDEO: "Det kan være varmt, støjende og beskidt"

Asbjørn Carlsson er maskinchef på SOV'en 'Esvagt Faraday'. Her fortæller han om sin hverdag om bord på vindmølleskibet i Nordsøen

Søfartens Ledere: Ens regler, tak!

Dansk nettoløn skal følge danske søfarende uanset skibet indflagning, lyder det i udspil fra Søfartens Ledere

Online Avis Arkiv

Rederierne satser på maritim voldgift i Danmark

Wärtsilä tester trådløs elfærge-opladning

Uggla glæder sig over milliardkøb

Mulighederne er mange for både A.P. Møller - Mærsk og A.P. Møller Holding, når Maersk Tankers skifter ejer

Søfartsstyrelsen bruger to millioner på midlertidigt kontor

Røde tal hos RAL

Plus

Dansk minestryger snød tyskerne med en tønde tjære

Plus

Ny færgeuddannelse under opsejling

Færgesekretariatet arbejder på at udvikle en færgerettet navigatøruddannelse, som kan imødekomme behovet for dedikerede færgeførere, der også kan levere god kundeservice

Molslinjen: Lavere takster på Storebælt skævvrider landet

En regional skævvridning og et tilbageslag for sammenhængskraften i Danmark. Sådan lyder Molslinjens reaktion på vedtagelsen af lavere takster på Storebælt

Mærsk-boss forsvarer Tankers-pris

MSC bestiller 11 megaskibe

Plus

Stena vil samle erfaringer med el-drift på Danmarks-færge

EL-DRIFT: Ruten mellem Frederikshavn og Gøteborg bliver atter testplatform for Stena Lines forsøg med alternative energikilder

Grenaa Havn ramte over målet

Stor flåde-kontrakt til Maersk Line

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Stena Lines fremtidsvision om el-drift

EL-DRIFT: Det store svenske færgerederi vil bryde grænser med en 2030-vision om en 3.000 lanemeter el-drevet ro/pax-færge

Sammenstød med tørlastskib sender tanker på grund

Analytiker: Maersk Tankers-handel godt for gruppen

Nabotjek bekræfter forskelsbehandling af danske fartøjer

1

Kontreadmiral: Investering i ubåde vil være eklatant fejl

Ambitiøst forskningsprojekt for det Blå Danmark

Myndighederne afviser kritik efter tanker-forlis

Ejer fastsatte selv værdien på dødsskib

800 nye krydstogtgæster til Sønderborg

Tanker-ophug mod nye højder

Plus

Jedi-ridderen Janholt vender tilbage

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Rederierne: Svovlovervågning sikrer lige konkurrencen

IMO: Pas på aluminiummalm – det kan forårsage kæntringer

Hapag-Lloyd køber 7.700 kølecontainere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

GPS Tyverisikring og overvågning

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Har du styr på EMC i din tavle.

”Eye in the Sky” Elma holder øje med Nyt Hospital Herlev i ”Full HD”

CO2 neutralt website

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Koblinger med ATEX

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Frekvensomformer blev plug-and-play

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Spilder du, tørre DENSORB

HI 2017

Faaborg Nordic Trawler

Nyt og moderne luftpudesystem

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Spar på energien med AGA anlæg i parkeringskældre

Electro Care ApS - Besøg vores nye Webshop

Konfektionerede kabler fra Molex er i handelen hos RS Components

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Brug din virksomheds data bedre

Send til en kollega

0.385