Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Blå Danmark skal både være lokalt og globalt forankret, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen, efter at han har modtaget 52 anbefalinger fra det maritime vækstteam

DEBAT

Af Brian Mikkelsen, erhvervsminister, K

Som ’Danmarkshistorien’ på DR også har fortalt, har Danmark lige siden vikingetiden været en stor maritim nation. Det er vi også i dag. Og det skal vi også være fremadrettet.

Det Blå Danmark er med 25 pct. af eksporten vores største eksporterhverv, og de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Det Blå Danmark repræsenterer mange forskellige former for forretninger, mange forskellige sektorer og mange forskellige kompetencer, og det er kendetegnende for den danske maritime klynge, at man tænker i sammenhænge og synergier og udnytter hinandens kompetencer, viden og erfaring.

Dette skyldes blandt andet den lange og stolte maritime historie, som vi har med i lasten. Og det er medvirkende til, at Det Blå Danmarks opererede tonnage, på trods af vores beskedne størrelse, i dag står for hele fem pct. af værdien af den globale søtransport, og at Danmark er verdens sjette største eksportør af maritimt udstyr.

Fintune rammevilkår

Hvis vi skal fastholde vores maritime styrkeposition, er det nødvendigt løbende at fintune rammevilkårene, så erhvervet fortsat har de mest gunstige forudsætninger for at bidrage til dansk økonomi, samtidigt med, at vi ser fremad og tænker nyt.

For nyligt modtog jeg 52 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark. Anbefalinger som skal sikre, at Danmark fremadrettet skal være et globalt maritimt kraftcenter for førerløse skibe.

Det er et ambitiøst oplæg, som vækstteamet vil realisere ved både at adressere enkeltudfordringer og styrke de mere generelle rammevilkår.

Jeg vil gerne være med til at sikre stabile og konkurrencedygtige rammevilkår, så vi ikke kun bidrager til at sikre forretningen for de blå virksomheder, der allerede er i Danmark, men også er i stand til at tiltrække nye på baggrund af vores allerede anerkendte image som land, hvorfra der drives kvalitetsskibsfart.

Vækstteamet peger her på udvidelser af fx DIS-ordningen, men også på nabotjek af regelsæt og på smidig sagsbehandling ved at etablere én indgang for virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er gode forslag, og jeg vil nu se på mulighederne for at opfylde dem.

Optimale handelsbetingelser

Men Det Blå Danmarks vilkår er både lokalt og globalt forankrede. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer optimale handelsbetingelser på verdensmarkedet, så danske rederier og maritime virksomheder kan sælge deres services og produkter overalt på kloden. Og at vi arbejder internationalt for at sikre, at det internationale marked ikke underdrejes af konkurrenceforvridende statsstøtte og en stigende grad af protektionisme i en række lande.

Læs også: DEBAT: Danske Rederier har høje forventninger til 2018

Jeg er også enig med vækstteamet i, at vi skal gøre en indsats for at markedsføre danske maritime virksomheder - de har virkelig noget at byde på i forhold til at levere transportservices samt højteknologisk og energieffektivt udstyr.

Af samme grund var jeg i sidste uge i Japan, som er et stort marked for Det Blå Danmark, netop for at bidrage til at åbne døre for særligt det maritime erhverv. Der er værdi for begge parter i øget samarbejde i mellem skibsfartsnationer - og danske virksomheder har en stor rolle at spille på det globale marked.

Det er vigtigt for Det Blå Danmark, at vi har fokus på, at danske virksomheder kan konkurrere på et "level playing field" internationalt.

Imødegå protektionisme

Vækstteamet har peget på vigtigheden af at imødegå protektionistiske tendenser, effektiv håndhævelse af internationale regler og standarder samt betydning af, at Danmarks stemme høres i international sammenhæng - i fx IMO og EU.

Læs også: Fagforbund: Ny lov giver ikke job til danske søfolk

Det kan jeg kun støtte op om - også fordi det giver Det Blå Danmark en konkurrencefordel, da vores virksomheder er foran fx hvad angår energieffektive teknologier og løsninger. Samtidig er det centralt i den fremtidige konkurrence, at nye muligheder gribes og nye forretningsområder udvikles.

Derfor glæder det mig, at vækstteamet også har fokuseret på, at vi skal udvikle fremtidsorienterede kompetencer, udnytte digitaliseringens muligheder på tværs af erhvervet og sikre Danmarks konkurrencedygtighed på nye områder, så som autonome skibe, energiproduktion og anden udnyttelse af havets ressourcer ved at sørge for, at ny teknologi og nye forretningsmuligheder kan testes og udvikles i Danmark.

’Fremtidstjek’ af uddannelser

Konkret peges der således også på et "fremtidstjek" af de maritime uddannelser og et partnerskab for digitalisering af erhvervet inkl. af den offentlige service på området.

Vækstteamet har haft en bred repræsentation fra mange dele af erhvervet, og anbefalingerne dækker bredt og italesætter både justering af de eksisterende rammer og behovet for et øget fokus på innovation. Kun ved at bygge ovenpå det vi har, men samtidig have modet til at tænke nyt, kan vi udløse det fulde vækstpotentiale for Det Blå Danmark.

Jeg ser nu frem til arbejdet med en vækstplan, der kan danne rammen for, at dette historiske erhverv løfter sig ind i fremtiden og fortsat kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk styrmand om near miss: "Tæt på den helt store katastrofe"

"Der blev helt stille på broen og alle holdt vejret i nogle lange sekunder" - tidligere styrmand på dansks containerskib beretter om, hvordan han var tæt på at havarere med en færge i Messinastrædet

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på omkring 300 ansatte. De fordeler sig med 250 til søs og 50 på land

Maersk Supply Service sender ny Starfish til Australien

Plus

Ekspert: Udpinte rederier gøder jorden for havarier

Manglende træning, mindre vedligehold og slækkede krav fra flagstaterne skaber en giftig sikkerhedscocktail i skibsfarten netop nu, vurderer ekspert

Norge smækker kassen i for beaching-rederier

Nyhedsbrev

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Online Avis Arkiv

Lauritzen Bulkers nummer to siger op

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer et fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Det Blå Danmark hitter i folkeskolen

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Kaptajner på flådeskibe bliver stillet for krigsret i USA

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Femern tygger stadig på Scandlines' spil-klage

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Den 1. juli bliver Søfartens Ledere en del af Lederne

Lauritzen indflager to skibe til Dannebrog

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Nu føler Norden sig sikker på plus

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

Plus

Salg af endnu en Herning-tanker til Sydkorea

TANK: Herning Shippings skibe forsvinder drypvist ud af Nordic Tankers flåde. Senest med endnu et frasalg til sydkoreanske interesser

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

FSG-værftet fortsætter succeskurs

VÆRFTER: Australsk færgerederi vil også have ro/pax-tonnage fra det succesfulde Flensborg-værft

Søværnet overtager NATO-kommando

Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

Ubådssagen: Peter Madsen kræves idømt fængsel på livstid

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Plus

Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier

Turismeboom skaber vækst hos Bornholmerfærgen

Redningstjenesten til undsætning 261 gange

Endofa-ansatte hentet til nyt bunkerselskab

Færgerederierne fejrer 50 år

Raterne kravler en anelse op

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Det koster penge at spare penge i Thorsminde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Til dem der har brug for et ekstra øje på frakken og ikke i nakken - Elma WCCTV overvågningskamera

Mangler dine tanke / beholdere skueglas? Så kontakt Mirit Glas

Rustfri Kompakt kugleventil

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Løfteopgave på mere end 250 ton udført ved Esbjerg Havn

VPD ønsker alle et rigtig godt nytår!

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse livi...

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringsk...

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Send til en kollega

0.712