Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Blå Danmark skal både være lokalt og globalt forankret, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen, efter at han har modtaget 52 anbefalinger fra det maritime vækstteam

DEBAT

Af Brian Mikkelsen, erhvervsminister, K

Som ’Danmarkshistorien’ på DR også har fortalt, har Danmark lige siden vikingetiden været en stor maritim nation. Det er vi også i dag. Og det skal vi også være fremadrettet.

Det Blå Danmark er med 25 pct. af eksporten vores største eksporterhverv, og de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Det Blå Danmark repræsenterer mange forskellige former for forretninger, mange forskellige sektorer og mange forskellige kompetencer, og det er kendetegnende for den danske maritime klynge, at man tænker i sammenhænge og synergier og udnytter hinandens kompetencer, viden og erfaring.

Dette skyldes blandt andet den lange og stolte maritime historie, som vi har med i lasten. Og det er medvirkende til, at Det Blå Danmarks opererede tonnage, på trods af vores beskedne størrelse, i dag står for hele fem pct. af værdien af den globale søtransport, og at Danmark er verdens sjette største eksportør af maritimt udstyr.

Fintune rammevilkår

Hvis vi skal fastholde vores maritime styrkeposition, er det nødvendigt løbende at fintune rammevilkårene, så erhvervet fortsat har de mest gunstige forudsætninger for at bidrage til dansk økonomi, samtidigt med, at vi ser fremad og tænker nyt.

For nyligt modtog jeg 52 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark. Anbefalinger som skal sikre, at Danmark fremadrettet skal være et globalt maritimt kraftcenter for førerløse skibe.

Det er et ambitiøst oplæg, som vækstteamet vil realisere ved både at adressere enkeltudfordringer og styrke de mere generelle rammevilkår.

Jeg vil gerne være med til at sikre stabile og konkurrencedygtige rammevilkår, så vi ikke kun bidrager til at sikre forretningen for de blå virksomheder, der allerede er i Danmark, men også er i stand til at tiltrække nye på baggrund af vores allerede anerkendte image som land, hvorfra der drives kvalitetsskibsfart.

Vækstteamet peger her på udvidelser af fx DIS-ordningen, men også på nabotjek af regelsæt og på smidig sagsbehandling ved at etablere én indgang for virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er gode forslag, og jeg vil nu se på mulighederne for at opfylde dem.

Optimale handelsbetingelser

Men Det Blå Danmarks vilkår er både lokalt og globalt forankrede. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer optimale handelsbetingelser på verdensmarkedet, så danske rederier og maritime virksomheder kan sælge deres services og produkter overalt på kloden. Og at vi arbejder internationalt for at sikre, at det internationale marked ikke underdrejes af konkurrenceforvridende statsstøtte og en stigende grad af protektionisme i en række lande.

Læs også: Ministre i samråd om skrottet Mærsk-skib

Jeg er også enig med vækstteamet i, at vi skal gøre en indsats for at markedsføre danske maritime virksomheder - de har virkelig noget at byde på i forhold til at levere transportservices samt højteknologisk og energieffektivt udstyr.

Af samme grund var jeg i sidste uge i Japan, som er et stort marked for Det Blå Danmark, netop for at bidrage til at åbne døre for særligt det maritime erhverv. Der er værdi for begge parter i øget samarbejde i mellem skibsfartsnationer - og danske virksomheder har en stor rolle at spille på det globale marked.

Det er vigtigt for Det Blå Danmark, at vi har fokus på, at danske virksomheder kan konkurrere på et "level playing field" internationalt.

Imødegå protektionisme

Vækstteamet har peget på vigtigheden af at imødegå protektionistiske tendenser, effektiv håndhævelse af internationale regler og standarder samt betydning af, at Danmarks stemme høres i international sammenhæng - i fx IMO og EU.

Læs også: Dramatisk start for Det Blå Danmark på folkemøde

Det kan jeg kun støtte op om - også fordi det giver Det Blå Danmark en konkurrencefordel, da vores virksomheder er foran fx hvad angår energieffektive teknologier og løsninger. Samtidig er det centralt i den fremtidige konkurrence, at nye muligheder gribes og nye forretningsområder udvikles.

Derfor glæder det mig, at vækstteamet også har fokuseret på, at vi skal udvikle fremtidsorienterede kompetencer, udnytte digitaliseringens muligheder på tværs af erhvervet og sikre Danmarks konkurrencedygtighed på nye områder, så som autonome skibe, energiproduktion og anden udnyttelse af havets ressourcer ved at sørge for, at ny teknologi og nye forretningsmuligheder kan testes og udvikles i Danmark.

’Fremtidstjek’ af uddannelser

Konkret peges der således også på et "fremtidstjek" af de maritime uddannelser og et partnerskab for digitalisering af erhvervet inkl. af den offentlige service på området.

Vækstteamet har haft en bred repræsentation fra mange dele af erhvervet, og anbefalingerne dækker bredt og italesætter både justering af de eksisterende rammer og behovet for et øget fokus på innovation. Kun ved at bygge ovenpå det vi har, men samtidig have modet til at tænke nyt, kan vi udløse det fulde vækstpotentiale for Det Blå Danmark.

Jeg ser nu frem til arbejdet med en vækstplan, der kan danne rammen for, at dette historiske erhverv løfter sig ind i fremtiden og fortsat kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.214