Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Blå Danmark skal både være lokalt og globalt forankret, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen, efter at han har modtaget 52 anbefalinger fra det maritime vækstteam

DEBAT

Af Brian Mikkelsen, erhvervsminister, K

Som ’Danmarkshistorien’ på DR også har fortalt, har Danmark lige siden vikingetiden været en stor maritim nation. Det er vi også i dag. Og det skal vi også være fremadrettet.

Det Blå Danmark er med 25 pct. af eksporten vores største eksporterhverv, og de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Det Blå Danmark repræsenterer mange forskellige former for forretninger, mange forskellige sektorer og mange forskellige kompetencer, og det er kendetegnende for den danske maritime klynge, at man tænker i sammenhænge og synergier og udnytter hinandens kompetencer, viden og erfaring.

Dette skyldes blandt andet den lange og stolte maritime historie, som vi har med i lasten. Og det er medvirkende til, at Det Blå Danmarks opererede tonnage, på trods af vores beskedne størrelse, i dag står for hele fem pct. af værdien af den globale søtransport, og at Danmark er verdens sjette største eksportør af maritimt udstyr.

Fintune rammevilkår

Hvis vi skal fastholde vores maritime styrkeposition, er det nødvendigt løbende at fintune rammevilkårene, så erhvervet fortsat har de mest gunstige forudsætninger for at bidrage til dansk økonomi, samtidigt med, at vi ser fremad og tænker nyt.

For nyligt modtog jeg 52 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark. Anbefalinger som skal sikre, at Danmark fremadrettet skal være et globalt maritimt kraftcenter for førerløse skibe.

Det er et ambitiøst oplæg, som vækstteamet vil realisere ved både at adressere enkeltudfordringer og styrke de mere generelle rammevilkår.

Jeg vil gerne være med til at sikre stabile og konkurrencedygtige rammevilkår, så vi ikke kun bidrager til at sikre forretningen for de blå virksomheder, der allerede er i Danmark, men også er i stand til at tiltrække nye på baggrund af vores allerede anerkendte image som land, hvorfra der drives kvalitetsskibsfart.

Vækstteamet peger her på udvidelser af fx DIS-ordningen, men også på nabotjek af regelsæt og på smidig sagsbehandling ved at etablere én indgang for virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er gode forslag, og jeg vil nu se på mulighederne for at opfylde dem.

Optimale handelsbetingelser

Men Det Blå Danmarks vilkår er både lokalt og globalt forankrede. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer optimale handelsbetingelser på verdensmarkedet, så danske rederier og maritime virksomheder kan sælge deres services og produkter overalt på kloden. Og at vi arbejder internationalt for at sikre, at det internationale marked ikke underdrejes af konkurrenceforvridende statsstøtte og en stigende grad af protektionisme i en række lande.

Læs også: Politisk forlig sikrer afgiftslettelser til rederier

Jeg er også enig med vækstteamet i, at vi skal gøre en indsats for at markedsføre danske maritime virksomheder - de har virkelig noget at byde på i forhold til at levere transportservices samt højteknologisk og energieffektivt udstyr.

Af samme grund var jeg i sidste uge i Japan, som er et stort marked for Det Blå Danmark, netop for at bidrage til at åbne døre for særligt det maritime erhverv. Der er værdi for begge parter i øget samarbejde i mellem skibsfartsnationer - og danske virksomheder har en stor rolle at spille på det globale marked.

Det er vigtigt for Det Blå Danmark, at vi har fokus på, at danske virksomheder kan konkurrere på et "level playing field" internationalt.

Imødegå protektionisme

Vækstteamet har peget på vigtigheden af at imødegå protektionistiske tendenser, effektiv håndhævelse af internationale regler og standarder samt betydning af, at Danmarks stemme høres i international sammenhæng - i fx IMO og EU.

Læs også: Bred enighed om at styrke de maritime uddannelser

Det kan jeg kun støtte op om - også fordi det giver Det Blå Danmark en konkurrencefordel, da vores virksomheder er foran fx hvad angår energieffektive teknologier og løsninger. Samtidig er det centralt i den fremtidige konkurrence, at nye muligheder gribes og nye forretningsområder udvikles.

Derfor glæder det mig, at vækstteamet også har fokuseret på, at vi skal udvikle fremtidsorienterede kompetencer, udnytte digitaliseringens muligheder på tværs af erhvervet og sikre Danmarks konkurrencedygtighed på nye områder, så som autonome skibe, energiproduktion og anden udnyttelse af havets ressourcer ved at sørge for, at ny teknologi og nye forretningsmuligheder kan testes og udvikles i Danmark.

’Fremtidstjek’ af uddannelser

Konkret peges der således også på et "fremtidstjek" af de maritime uddannelser og et partnerskab for digitalisering af erhvervet inkl. af den offentlige service på området.

Vækstteamet har haft en bred repræsentation fra mange dele af erhvervet, og anbefalingerne dækker bredt og italesætter både justering af de eksisterende rammer og behovet for et øget fokus på innovation. Kun ved at bygge ovenpå det vi har, men samtidig have modet til at tænke nyt, kan vi udløse det fulde vækstpotentiale for Det Blå Danmark.

Jeg ser nu frem til arbejdet med en vækstplan, der kan danne rammen for, at dette historiske erhverv løfter sig ind i fremtiden og fortsat kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Plus

Hafnia Tankers: 3. kvartal var ekstremt svagt

At 3. kvartal lå så skidt for produkttank, overraskede CEO i Hafnia Tankers - Mikael Skov. Men raterne vil bedre sig i 2018 i takt med, at olielagrene bliver nedbragt

Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

Brancheorganisationen vil samtidig fastholde antallet af danske jobs til søs, lyder det fra formand Claus V. Hemmingsen

Mangeårig Nordsøopgave til Maersk Drilling

Flere års dialog udmønter sig nu i bore- og produktionsopgave til ’Mærsk Inspirer’ på op mod 10 år

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Læsøfærgens kapacitet er presset

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk får kritik for opbevaring af 450 ton radioaktivt affald

Plus

Konkurs: Missede storordrer lukker offshorefirma

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Plus

Hvem køber Danske Færger?

FÆRGER: Staten er angiveligt ved at sælge sin halvpart af Danske Færger. Men til hvem? Og vil rederiet Clipper Group følge efter med sin halvdel

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Torm vil tilbage på børsen i USA

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Plus

DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

Efter endnu et rekordresultat i tredje kvartal og køb af et hollandsk logistikselskab, har DFDS sat jagten ind på flere opkøb – men høje priser er en udfordring, siger CEO Niels Smedegaard

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Jubel over montørordning

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Container-kurven knækker

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Søfartsstyrelsen slår nu dørene op i Korsør

Den nye spiller på Bornholmslinjen skærer i billetterne

Gang i søfartens eksport til Iran

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.238