Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Blå Danmark skal både være lokalt og globalt forankret, skriver erhvervsminister Brian Mikkelsen, efter at han har modtaget 52 anbefalinger fra det maritime vækstteam

DEBAT

Af Brian Mikkelsen, erhvervsminister, K

Som ’Danmarkshistorien’ på DR også har fortalt, har Danmark lige siden vikingetiden været en stor maritim nation. Det er vi også i dag. Og det skal vi også være fremadrettet.

Det Blå Danmark er med 25 pct. af eksporten vores største eksporterhverv, og de maritime erhverv spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse. Det Blå Danmark repræsenterer mange forskellige former for forretninger, mange forskellige sektorer og mange forskellige kompetencer, og det er kendetegnende for den danske maritime klynge, at man tænker i sammenhænge og synergier og udnytter hinandens kompetencer, viden og erfaring.

Dette skyldes blandt andet den lange og stolte maritime historie, som vi har med i lasten. Og det er medvirkende til, at Det Blå Danmarks opererede tonnage, på trods af vores beskedne størrelse, i dag står for hele fem pct. af værdien af den globale søtransport, og at Danmark er verdens sjette største eksportør af maritimt udstyr.

Fintune rammevilkår

Hvis vi skal fastholde vores maritime styrkeposition, er det nødvendigt løbende at fintune rammevilkårene, så erhvervet fortsat har de mest gunstige forudsætninger for at bidrage til dansk økonomi, samtidigt med, at vi ser fremad og tænker nyt.

For nyligt modtog jeg 52 anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark. Anbefalinger som skal sikre, at Danmark fremadrettet skal være et globalt maritimt kraftcenter for førerløse skibe.

Det er et ambitiøst oplæg, som vækstteamet vil realisere ved både at adressere enkeltudfordringer og styrke de mere generelle rammevilkår.

Jeg vil gerne være med til at sikre stabile og konkurrencedygtige rammevilkår, så vi ikke kun bidrager til at sikre forretningen for de blå virksomheder, der allerede er i Danmark, men også er i stand til at tiltrække nye på baggrund af vores allerede anerkendte image som land, hvorfra der drives kvalitetsskibsfart.

Vækstteamet peger her på udvidelser af fx DIS-ordningen, men også på nabotjek af regelsæt og på smidig sagsbehandling ved at etablere én indgang for virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er gode forslag, og jeg vil nu se på mulighederne for at opfylde dem.

Optimale handelsbetingelser

Men Det Blå Danmarks vilkår er både lokalt og globalt forankrede. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer optimale handelsbetingelser på verdensmarkedet, så danske rederier og maritime virksomheder kan sælge deres services og produkter overalt på kloden. Og at vi arbejder internationalt for at sikre, at det internationale marked ikke underdrejes af konkurrenceforvridende statsstøtte og en stigende grad af protektionisme i en række lande.

Læs også: EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre

Jeg er også enig med vækstteamet i, at vi skal gøre en indsats for at markedsføre danske maritime virksomheder - de har virkelig noget at byde på i forhold til at levere transportservices samt højteknologisk og energieffektivt udstyr.

Af samme grund var jeg i sidste uge i Japan, som er et stort marked for Det Blå Danmark, netop for at bidrage til at åbne døre for særligt det maritime erhverv. Der er værdi for begge parter i øget samarbejde i mellem skibsfartsnationer - og danske virksomheder har en stor rolle at spille på det globale marked.

Det er vigtigt for Det Blå Danmark, at vi har fokus på, at danske virksomheder kan konkurrere på et "level playing field" internationalt.

Imødegå protektionisme

Vækstteamet har peget på vigtigheden af at imødegå protektionistiske tendenser, effektiv håndhævelse af internationale regler og standarder samt betydning af, at Danmarks stemme høres i international sammenhæng - i fx IMO og EU.

Læs også: Brian Mikkelsen: Ændring af norsk skibsregister kan koste job

Det kan jeg kun støtte op om - også fordi det giver Det Blå Danmark en konkurrencefordel, da vores virksomheder er foran fx hvad angår energieffektive teknologier og løsninger. Samtidig er det centralt i den fremtidige konkurrence, at nye muligheder gribes og nye forretningsområder udvikles.

Derfor glæder det mig, at vækstteamet også har fokuseret på, at vi skal udvikle fremtidsorienterede kompetencer, udnytte digitaliseringens muligheder på tværs af erhvervet og sikre Danmarks konkurrencedygtighed på nye områder, så som autonome skibe, energiproduktion og anden udnyttelse af havets ressourcer ved at sørge for, at ny teknologi og nye forretningsmuligheder kan testes og udvikles i Danmark.

’Fremtidstjek’ af uddannelser

Konkret peges der således også på et "fremtidstjek" af de maritime uddannelser og et partnerskab for digitalisering af erhvervet inkl. af den offentlige service på området.

Vækstteamet har haft en bred repræsentation fra mange dele af erhvervet, og anbefalingerne dækker bredt og italesætter både justering af de eksisterende rammer og behovet for et øget fokus på innovation. Kun ved at bygge ovenpå det vi har, men samtidig have modet til at tænke nyt, kan vi udløse det fulde vækstpotentiale for Det Blå Danmark.

Jeg ser nu frem til arbejdet med en vækstplan, der kan danne rammen for, at dette historiske erhverv løfter sig ind i fremtiden og fortsat kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
IMO: Autonome skibe kan være bemandede

Semco vinder stor rig-ordre i Norge

Semco Maritime skal gøre beboelsesriggen 'Floatel Victory' klar til ny opgave for Maersk Oil i den britiske sektor.

Plus

Positionsbillede

Rater stiger frem mod generel forhøjelse

Nyhedsbrev

Plus

Færgernes godstransport i stærk vækst

Det økonomiske opsving sætter gang i færgernes transport af lastbiler og gods. HH Ferries venter endnu større godsmængder i år

Online Avis Arkiv

VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Plus

Søfarten er blevet mere usynlig

Det er søfarten, der fragter 80-90 pct. af mine ting og råstofferne, de består af. Så hvorfor er søfarten så usynlig?

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Helsingør satser på krydstogt og biomasse

De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot

Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Ajos opstiller over 100 meter høj hejs i Sverige

Sidste chance!

Technoflex virksomhed præsentation

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & ...

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Send til en kollega

0.357