Havarikommissionen klar med søulykkesrapport om overbordfald

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Den 29. september 2016 faldt en inspektør af en lodslejder og i vandet under overførsel fra forsyningsskibet 'Skawlink III' til tankskibet 'Nord Gardenia' på Skagens Red.

Det var en rutineopgave for de involverede parter: De havde alle overvejet og udarbejdet planer for sikker overførsel og nødberedskab i tilfælde af overbordfald; inspektøren havde erfaring med at borde skibe til søs, og han bar en oppustelig redningsvest; han forblev tæt på begge skibe; vejret var fint årstiden taget i betragtning; og han blev reddet i løbet af ca. tyve minutter.

Læs også: Søulykkesrapport om Sea Workers forlis

På trods af alle disse faktorer døde inspektøren som en følge af ulykken.

Hvad blev der gjort for at redde inspektøren?
Formålet med den Maritime Havarikommissions undersøgelse af ulykken var at fastlægge de omstændigheder, der førte til inspektørens fald fra lodslejderen og ydermere at klarlægge, hvorfor de involverede parters beredskabsplaner ikke var effektive til at redde inspektøren, før han druknede. Fokus for undersøgelsen var de involverede parters ('Nord Gardenia', 'Skawlink III' og MAN Diesel) praksis, nedskrevne procedurer og nødberedskab.

Analysen sigter specifikt mod at undersøge interaktionen mellem de forskellige initiativer, der blev taget for at redde inspektøren.

Læs også: Simpel slendrian førte til forlis i Diskobugten

Den Maritime Havarikommission har udarbejdet denne søulykkesrapport (på engelsk).



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv
Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Plus

Til søs: Danmark ventede 23 år på nye fregatter

Fra 1988 og 23 år frem havde søfartsnationen Danmark ingen fregatter - men i slutningen af 1990’erne erkendte politikerne, at korvetterne ikke var store nok og med fregatterne af Ivar Huitfeldt-klassen råder nationen over tre velbevæbnede krigsmaskiner

Jubel over montørordning

Skoleskib er ét stort puslespil

Plus

Profilen: "Coastershipping uddør med os"

I gamle dage var der et rederi i hver en dansk by, mens hundredvis af danske coastere lå i Østersøen. Og når de kom i havn, ville kaptajnen drikke snaps med mægleren. Det beretter Jens Elkjær, som gik på pension sidste uge efter 41 år hos H. Folmer og Co.

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Dronningen fejrede 150 år med danske sømandskirker

Plus

Debat: Tilbydes: Narrativer Ønskes: lærings- og forebyggelsespotentiale

Den Maritime Havarikommission bør have maritime kompetencer tilknyttet i stil med Sø- og Handelsretten

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Plus

Den danske flåde - fra Østersøen og til det åbne hav - og tilbage igen

I 1989 bestod den danske flåde af 50 orlogsfartøjer - sådan er det ikke længere! Søren Nørby fra Forsvarsakademiet gennemgår de gigantiske omvæltninger, som den danske flåde har gennemgået i de seneste årtier

Færgerederier slår på den grønne tromme

Dansk bidrag til antipirateri styrkes

Kaptajn på Norgesfærgen ’trak nødbremsen’

Plus

Den første tur med ’Selandia’

Den 12. februar 1912 afsejlede 'Selandia' fra København med kurs mod Bangkok på sin første tur. Det markerede en ny tid i den danske og internationale søfart. En tid hvor motorskibene kom til at dominere. En tid som vi i dag - mere end 100 år senere - fortsat lever i

Tørlastskib trukket fri i Nordsøen

Migranter på DFDS-skib sendt hjem med fly

Pirater kidnapper seks fra containerskib

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Det blev en dreng!

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Grundstødning udløser bøde

Færre piratangreb på verdenshavene

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.215