23948sdkhjf

Falklandskrigen spøger hos Mærsk

En argentinsk lov forbyder al samarbejde om olieudvinding ved Falklandsøerne, som Argentina stadig gør krav på. Men inden lovens vedtagelse i 2011 deltog Mærsk-fartøjer i udvindingen, og den danske gigant har sidste uge forsvaret sig mod nye anklager
Når man rejser i Argentina, er der en ting, man SKAL undgå: At vise forståelse for Storbritanniens ret til Falklandsøerne. Med mindre man vil gøre argentinerne rasende.

'Islas Malvinas' er en arv fra kolonitiden, siden øerne var en del af Argentina, indtil den engelske flåde besatte dem i 1833. Dét er argentinerne enige om.
Og europæernes reference til folkeretten - der bor 3.000 briter på øerne - preller af.

At Falklandskrigen blev tabt i 1982 efter en argentinsk invasion, flere brutale søslag og en britisk landgang, gør sagen endnu mere betændt.

Mærsk i orkanens øje

Det er dén strid, Mærsk-konglomeratet er havnet midt i. Sidste uge blev Mærsk, ifølge det anerkendte sydamerikanske medie Mercopress, anklaget af Argentinas nationale slæbebådsmyndighed for at have deltaget i nye operationer af lignende karakter, som man deltog i for seks år siden.

Baggrunden er, at Mærsks slæbefartøjer 'Maersk Traveler' og Maersk Pacer' i 2011 var med til at slæbe borerigge til området omkring Falklandsøerne, hvor man året forinden havde gjort store oliefund - en rød klud i hovedet på argentinerne.

Kort efter vedtog det argentinske parlament en lov, der forbød virksomheder, der arbejder med den argentinske stat, at deltage i operationerne omkring olieudvinding på Falklandsøerne. Og det har Mærsk da heller ikke gjort siden loven trådte i kraft, lyder det fra konglomeratet.

Mærsk afviser

I sidste uge måtte Mærsk forsvare sig mod anklagerne med henvisning til, at man altid overholder argentinsk lov.

"Siden 2011 har ingen af Mærsks selskaber deltaget i nogen form olieudvinding omkring Malvinerne," som Anders Würtzen, head of Public Affairs i Mærsk, udtalte ifølge Mercopress.

Søfart har været i kontakt med Mærsks pressetjeneste, som bekræfter oplysningerne fra Mercopress.

Ifølge flere argentinske medier har fartøjer fra Mærsk ellers været aktive i området omkring Falklandsøerne i 2015, men det afvises altså blankt, at fartøjerne overtræder argentinsk lov. Mærsk kommunikerer, at selskabet har delt alle relevante oplysninger med de argentinske myndigheder, og det understreges, at man altid overholder argentinsk lov.

Mærsk har store interesser i Argentina. Eksempelvis ejer APM Terminals Terminal 4 i Buenos Aires, og Maersk Line er en stor spiller, ikke mindst efter opkøbet af Hamburg Süd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141