23948sdkhjf

Tidligere DNV-boss taler om fremtidens grønne skibsfart

FOREDRAG

"Hvordan kan skibsfarten de-karboniseres i henhold til Paris-aftalen?"

Det er overskriften på et arrangement i Skibsteknisk Forening den 18. maj, hvor Henrik O. Madsen, tidligere CEO for DNV GL og deltager i FN’s Global Compact Initiative, giver sit bud på, hvordan fremtiden kan tegne sig, ikke mindst hvordan skibsfart, videnskab og lovgivere skal samarbejde, hvis dette skal lykkes.

I december 2015 blev der ved COP 21 i Paris vedtaget, at for at kloden kan holde sig under 2 graders temperaturstigning i år 2100, skal brugen af fossile brændstoffer reduceres hurtigst muligt og stoppe helt i 2050.

Mens landbaserede industrier vil have adgang til en række vedvarende energiformer, såsom sol, vind og vand, samt atomkraft, vil skibsfarten være afhængig af bio-fuels, brint og evt. nye ikke-fossile brændstoffer.

Spørgsmålene er blandt andet, om en forventet stigning i batteridrift af landtransport frigive nok bio-fuel til at dække skibsfartens behov? Og hvad med luftfarten, som også vil have en bid af den kage? Kan brint fremstilles CO2-neutralt? Vil atomkraft til kommercielle skibe få en renæssance? Eller skal vi tilbage til sejl?

Arrangørerne byder på en forfriskning efter foredraget, som finder sted hos DNV GL, Tuborg Parkvej 8, 2. sal, Hellerup, tirsdag den 18. maj 2017 kl. 18:30 - ca. 20:30.

Tilmelding til arrangementet hos Søfartsteknisk Forening: STF@dnvgl.com eller telefon 3945 4891, senest mandag den 15. maj.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078