Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Danmark skal fastholde og udbygge sin position som en førende søfartsnation, og derfor går regeringen nu i gang med at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark.

Det var meldingen fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) på et pressemøde fredag, hvor Vækstteamet for Det Blå Danmark præsenterede sin længe ventede rapport.

- Jeg er glad for at konstatere, at Vækstteamet mener, der er et stort potentiale for at styrke og udvikle Det Blå Danmark, som leverer et stort bidrag til Danmarks samfundsøkonomi med mere end 100.000 arbejdspladser. Vi skal fastholde og udvikle Danmark som en førende maritim nation, men det vil kræve en benhård indsats, sagde ministeren på pressemødet, som foregik på DFDS’ ro-ro skib ’Ark Futura’, der lå ved kaj på rederiets terminal i København.

Fakta, anbefalinger og visioner
Fakta om Vækstteamet og deres anbefalinger

Anbefalingsrapport

Visionsark

Ministeren understregede, at der for tiden er udfordrende markedsforhold i branchen, og at den digitale omstilling også vil stille store krav til de maritime virksomheders evne til at vinde i konkurrencen.

- Førerløse skibe er et eksempel på nye teknologier, som har potentiale til at ændre spillereglerne i industrien. Derfor skal Danmark være i front, også på det digitale område, sagde Brian Mikkelsen.

Regeringen nedsatte for knap et år siden Vækstteamet for Det Blå Danmark, som nu har præsenteret sin rapport med 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger.

Anbefalingerne spænder fra digitalisering og ny teknologi til rammevilkår, internationalt samarbejde, uddannelse, forskning, iværksætteri og klyngesamarbejder.

Læs også: Tonnagekapacitet øges i nordeuropæisk shortsea

Brian Mikkelsen forventer, at regeringens opfølgning på anbefalingerne i form af et maritimt vækstudspil vil ligge klar til efteråret.

Formand for Vækstteamet, Jesper Lok, hæftede sig på pressemødet ved, at der er et stort vækstpotentiale i det maritime Danmark, men at konkurrencen også er skærpet.

Læs også: Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

- Vi ser nogle skyer på himlen i form af tiltagende protektionisme, og derfor skal vi sørge for, at det ikke hæmmer væksten i Det Blå Danmark, sagde han og pegede på, at Vækstteamet i sin rapport har formuleret en vision om, at Danmark skal være et globalt maritimt kraftcenter.

- Fokus bør være, hvordan vi sikrer vores position og giver rigtig gode vilkår for branchen. Derfor er rammevilkårene meget, meget vigtige. Og det er vigtigt at sørge for, at vi ikke står stille. Blandt andet inden for den maritime industri og offshore har Danmark et forspring, som vi ikke må sætte over styr, sagde Jesper Lok, som desuden er bestyrelsesformand i Esvagt, J. Lauritzen og næstformand for bestyrelsen i Danmarks Skibskredit.

Fra pressemødets vært, DFDS, blev der udtrykt tilfredshed med rapportens anbefalinger.

Se video: "Nu går vi i gang"

- Udfordringer er en naturlig del af vores hverdag, og hvis I hjælper med at skabe fair og lige vilkår, vil vi også gøre vores. Vores ønske og håb er derfor, at planerne omsættes til handling, sagde Peder Gellert Pedersen, executive vice president i DFDS, henvendt til erhvervsministeren.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kaptajn på grundstødt skib mistænkes for spiritussejlads

Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Havnedirektør: Loven bremser samarbejde i Trekantsområdet

Han har kun ét år bag sig som direktør for Kolding Havn, men i den periode har han fremvist vækst ved at tilføre godset værdi. Og Anders Vangsbjerg Sørensen ser gerne havnene komme på selskabshænder, som i Finland, for at skabe mere værdi

Esvagt vinder på vind men taber på olie og gas

Armlægning: Danmark kræver halvering af skibes CO2-udslip

Færgetrafikken vokser - undtagen i Øresund

Online Avis Arkiv

Molslinjen forbedrer vilkårene for vognmænd

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Optur for Europa-raterne

Plus

Tonnagekapacitet øges i nordeuropæisk shortsea

SHORTSEA: DFDS kan i den kommende måned fejre både søsætning og levering af tonnage til et marked i vækst

Plus

Cyklende økonom med smag for livet

Johan Röstin blev årets økonom i Skåne, men foretrækker at fokusere på mennesker frem for tal. Efter otte år i spidsen for Copenhagen Malmö Port skal Röstin nu være øverste kaptajn for rederiet HH Ferries

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

1

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Ny maritim investeringsfond køber de første skibe

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

Kom til konference om Ren-Luft-vision

Norden ryster tørlast-posen

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

50 år med Bøjden-Fynshav

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: 9 vigtige regler ved brug af sjækel

To-cifret millioninvestering i Dansk Energirådgivning skal sikre nye markedsandele og vækst

Filterelementer i rustfri stål - høj kvalitet og lang levetid

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Send til en kollega

0.177