Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Danmark skal fastholde og udbygge sin position som en førende søfartsnation, og derfor går regeringen nu i gang med at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark.

Det var meldingen fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) på et pressemøde fredag, hvor Vækstteamet for Det Blå Danmark præsenterede sin længe ventede rapport.

- Jeg er glad for at konstatere, at Vækstteamet mener, der er et stort potentiale for at styrke og udvikle Det Blå Danmark, som leverer et stort bidrag til Danmarks samfundsøkonomi med mere end 100.000 arbejdspladser. Vi skal fastholde og udvikle Danmark som en førende maritim nation, men det vil kræve en benhård indsats, sagde ministeren på pressemødet, som foregik på DFDS’ ro-ro skib ’Ark Futura’, der lå ved kaj på rederiets terminal i København.

Fakta, anbefalinger og visioner
Fakta om Vækstteamet og deres anbefalinger

Anbefalingsrapport

Visionsark

Ministeren understregede, at der for tiden er udfordrende markedsforhold i branchen, og at den digitale omstilling også vil stille store krav til de maritime virksomheders evne til at vinde i konkurrencen.

- Førerløse skibe er et eksempel på nye teknologier, som har potentiale til at ændre spillereglerne i industrien. Derfor skal Danmark være i front, også på det digitale område, sagde Brian Mikkelsen.

Regeringen nedsatte for knap et år siden Vækstteamet for Det Blå Danmark, som nu har præsenteret sin rapport med 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger.

Anbefalingerne spænder fra digitalisering og ny teknologi til rammevilkår, internationalt samarbejde, uddannelse, forskning, iværksætteri og klyngesamarbejder.

Læs også: Green Ship of the Future får ny styregruppe

Brian Mikkelsen forventer, at regeringens opfølgning på anbefalingerne i form af et maritimt vækstudspil vil ligge klar til efteråret.

Formand for Vækstteamet, Jesper Lok, hæftede sig på pressemødet ved, at der er et stort vækstpotentiale i det maritime Danmark, men at konkurrencen også er skærpet.

Læs også: DFDS skifter direktør for britisk havneterminal

- Vi ser nogle skyer på himlen i form af tiltagende protektionisme, og derfor skal vi sørge for, at det ikke hæmmer væksten i Det Blå Danmark, sagde han og pegede på, at Vækstteamet i sin rapport har formuleret en vision om, at Danmark skal være et globalt maritimt kraftcenter.

- Fokus bør være, hvordan vi sikrer vores position og giver rigtig gode vilkår for branchen. Derfor er rammevilkårene meget, meget vigtige. Og det er vigtigt at sørge for, at vi ikke står stille. Blandt andet inden for den maritime industri og offshore har Danmark et forspring, som vi ikke må sætte over styr, sagde Jesper Lok, som desuden er bestyrelsesformand i Esvagt, J. Lauritzen og næstformand for bestyrelsen i Danmarks Skibskredit.

Fra pressemødets vært, DFDS, blev der udtrykt tilfredshed med rapportens anbefalinger.

Se video: "Nu går vi i gang"

- Udfordringer er en naturlig del af vores hverdag, og hvis I hjælper med at skabe fair og lige vilkår, vil vi også gøre vores. Vores ønske og håb er derfor, at planerne omsættes til handling, sagde Peder Gellert Pedersen, executive vice president i DFDS, henvendt til erhvervsministeren.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.188