Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Danmark skal fastholde og udbygge sin position som en førende søfartsnation, og derfor går regeringen nu i gang med at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark.

Det var meldingen fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) på et pressemøde fredag, hvor Vækstteamet for Det Blå Danmark præsenterede sin længe ventede rapport.

- Jeg er glad for at konstatere, at Vækstteamet mener, der er et stort potentiale for at styrke og udvikle Det Blå Danmark, som leverer et stort bidrag til Danmarks samfundsøkonomi med mere end 100.000 arbejdspladser. Vi skal fastholde og udvikle Danmark som en førende maritim nation, men det vil kræve en benhård indsats, sagde ministeren på pressemødet, som foregik på DFDS’ ro-ro skib ’Ark Futura’, der lå ved kaj på rederiets terminal i København.

Fakta, anbefalinger og visioner
Fakta om Vækstteamet og deres anbefalinger

Anbefalingsrapport

Visionsark

Ministeren understregede, at der for tiden er udfordrende markedsforhold i branchen, og at den digitale omstilling også vil stille store krav til de maritime virksomheders evne til at vinde i konkurrencen.

- Førerløse skibe er et eksempel på nye teknologier, som har potentiale til at ændre spillereglerne i industrien. Derfor skal Danmark være i front, også på det digitale område, sagde Brian Mikkelsen.

Regeringen nedsatte for knap et år siden Vækstteamet for Det Blå Danmark, som nu har præsenteret sin rapport med 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger.

Anbefalingerne spænder fra digitalisering og ny teknologi til rammevilkår, internationalt samarbejde, uddannelse, forskning, iværksætteri og klyngesamarbejder.

Læs også: Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Brian Mikkelsen forventer, at regeringens opfølgning på anbefalingerne i form af et maritimt vækstudspil vil ligge klar til efteråret.

Formand for Vækstteamet, Jesper Lok, hæftede sig på pressemødet ved, at der er et stort vækstpotentiale i det maritime Danmark, men at konkurrencen også er skærpet.

Læs også: DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

- Vi ser nogle skyer på himlen i form af tiltagende protektionisme, og derfor skal vi sørge for, at det ikke hæmmer væksten i Det Blå Danmark, sagde han og pegede på, at Vækstteamet i sin rapport har formuleret en vision om, at Danmark skal være et globalt maritimt kraftcenter.

- Fokus bør være, hvordan vi sikrer vores position og giver rigtig gode vilkår for branchen. Derfor er rammevilkårene meget, meget vigtige. Og det er vigtigt at sørge for, at vi ikke står stille. Blandt andet inden for den maritime industri og offshore har Danmark et forspring, som vi ikke må sætte over styr, sagde Jesper Lok, som desuden er bestyrelsesformand i Esvagt, J. Lauritzen og næstformand for bestyrelsen i Danmarks Skibskredit.

Fra pressemødets vært, DFDS, blev der udtrykt tilfredshed med rapportens anbefalinger.

Se video: "Nu går vi i gang"

- Udfordringer er en naturlig del af vores hverdag, og hvis I hjælper med at skabe fair og lige vilkår, vil vi også gøre vores. Vores ønske og håb er derfor, at planerne omsættes til handling, sagde Peder Gellert Pedersen, executive vice president i DFDS, henvendt til erhvervsministeren.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Topchef forlader Swire Blue Ocean

Nyt om MSS’ dobbeltforlis inden jul

Plus

Kritik af lods-liberalisering

Lodsvæsenet i Danmark er på vej til at blive fuldt liberaliseret, men kritikerne advarer bl.a. mod udenlandske operatører. Regeringen afviser kritikken og forventer, at liberaliseringen er fuldt implementeret i 2020

Plus

Topchef: Maritime montører er livlinen til Asien

Skattefordele til de maritime montører skal sikre branchens vitale livline til de store værfter i Asien, lyder det fra CEO Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo

Nordic Shipholding i rødt

APM Terminals klipper snoren til 180 mio. dollars investering

Nyhedsbrev

Gammelkendt ansigt i A.P. Møller - Mærsks ledelse

Online Avis Arkiv

Folkeaktier skal hjælpe hybridfærge i havn

Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Dansk søfart skal være på digital forkant

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Maersk Line tager toget fra Kina

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Maersk Line har udpeget nyt topmand i Nordamerika

MCI sælger 3.700 containere til Hapag-Lloyd

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian krankabler med kort leveringstid fra Synflex A/S

Single-Use-membranventil med autoklaverbar, manuel aktuator

Vi er stolte over at have leveret denne 25 meter lange Erikkila monokranbane til Simatek Bulk System

TECHNOFLEX Flexibele koblinger type LF

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S København

Nyt website

Glæd jer til Black Friday hos Navteam

Undersøgelse af stålkvalitet i FritFlyvningsVolieren i Zoologisk Have København

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kund...

Nyansættelse

Send til en kollega

0.258