Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiforeningen hilser anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå Danmark velkommen og ser nu frem til, at politikerne trækker i arbejdstøjet, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

 

Efter knap et års arbejde er der en lang række konkrete forslag i vækstteamets udspil, som politisk er lige til at gå til. Jesper Lok har stået i spidsen for det maritime vækstteams arbejde og glæder sig over modtagelsen:

- Vækstteamets anbefalinger sigter på at gøre Danmark til en ledende global nation, ikke bare hvad angår at drive skibsfart men for den maritime industri bredt, herunder ikke mindst de digitale muligheder, der opstår de kommende år, siger Jesper Lok, som har en baggrund i shipping og aktuelt er bestyrelsesformand for rederierne J. Lauritzen og Esvagt .

Læs også: Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

- Vi har et godt afsæt, men verden står ikke stille, og vi skal hele tiden være på tåspidserne, når det gælder konkurrencedygtige rammevilkår. Endvidere skal vi have de rette kompetencer til både drift og iværksætteri i Det Blå Danmark, tilføjer han.

Ros til gennemførlige ambitioner
Fra Danmarks Rederiforenings side er der en klar kvittering for ambitioner og dybde i arbejdet. Det er tydeligt, at Det Blå Danmarks udfordringer har været under seriøs behandling, og at resultatet er præget af ønsket om både ambitiøse og gennemførlige forslag.

- Det her er en vigtig buket af anbefalinger med rigtig mange flotte blomster, som Brian Mikkelsen i dag får fra vækstteamet. Det er et bund solidt arbejde fra en gruppe meget kvalificerede praktikere fra det maritime felt, så der bør absolut lyttes til vækstteamet. Nu skal man politisk trække i arbejdstøjet og sætte politisk handling bag, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Fra Rederiforeningens side vil man arbejde for at få omsat de mange gode tanker i vækstteamets anbefalinger til handling. Både når det kommer til særregler, uddannelse og den høje registreringsafgift, er der brug for at sætte ind, hvilket også bliver tydeligt, når man læser vækstteamets rapport. Dertil kommer, at vækstteamet er krystalklar i sin anbefaling om at gennemføre en udvidelse af sømandsskatten til at dække hele den maritime offshore:

Læs også: Digitalisering centralt i regeringens kommende blå vækstudspil

- Jeg hæfter mig særligt ved, at vækstteamet også finder det centralt at få lige skattevilkår for hele den maritime offshore. Her kæmper flere rederier med den ene hånd bundet på ryggen, og det nytter ikke, hvis vi i Danmark skal gribe væksten indenfor eksempelvis havvind. Det kalder ganske enkelt på hurtig handling, konstaterer Jakob Ullegård.

Vækstteamet har været i gang siden maj 2016 og rummer repræsentanter fra hele Det Blå Danmark.

Fra rederisiden har Mikael Skov, Hafnia Tankers, og Jens Frederik Hansen, A2SEA, været med i teamet.

Næste skridt bliver, at regeringen tager bestik af anbefalingerne og på den baggrund kommer med et bud på hvilke anbefalinger, som umiddelbart skal omsættes til handling.

Kilde: Danmarks Rederiforening



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Nyhedsbrev

Maersk Drilling indgår borealliance

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Medaljer til danske sømænd

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.237