Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiforeningen hilser anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå Danmark velkommen og ser nu frem til, at politikerne trækker i arbejdstøjet, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

 

Efter knap et års arbejde er der en lang række konkrete forslag i vækstteamets udspil, som politisk er lige til at gå til. Jesper Lok har stået i spidsen for det maritime vækstteams arbejde og glæder sig over modtagelsen:

- Vækstteamets anbefalinger sigter på at gøre Danmark til en ledende global nation, ikke bare hvad angår at drive skibsfart men for den maritime industri bredt, herunder ikke mindst de digitale muligheder, der opstår de kommende år, siger Jesper Lok, som har en baggrund i shipping og aktuelt er bestyrelsesformand for rederierne J. Lauritzen og Esvagt .

Læs også: Billigere færgebilletter til debat på folkemøde

- Vi har et godt afsæt, men verden står ikke stille, og vi skal hele tiden være på tåspidserne, når det gælder konkurrencedygtige rammevilkår. Endvidere skal vi have de rette kompetencer til både drift og iværksætteri i Det Blå Danmark, tilføjer han.

Ros til gennemførlige ambitioner
Fra Danmarks Rederiforenings side er der en klar kvittering for ambitioner og dybde i arbejdet. Det er tydeligt, at Det Blå Danmarks udfordringer har været under seriøs behandling, og at resultatet er præget af ønsket om både ambitiøse og gennemførlige forslag.

- Det her er en vigtig buket af anbefalinger med rigtig mange flotte blomster, som Brian Mikkelsen i dag får fra vækstteamet. Det er et bund solidt arbejde fra en gruppe meget kvalificerede praktikere fra det maritime felt, så der bør absolut lyttes til vækstteamet. Nu skal man politisk trække i arbejdstøjet og sætte politisk handling bag, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Fra Rederiforeningens side vil man arbejde for at få omsat de mange gode tanker i vækstteamets anbefalinger til handling. Både når det kommer til særregler, uddannelse og den høje registreringsafgift, er der brug for at sætte ind, hvilket også bliver tydeligt, når man læser vækstteamets rapport. Dertil kommer, at vækstteamet er krystalklar i sin anbefaling om at gennemføre en udvidelse af sømandsskatten til at dække hele den maritime offshore:

Læs også: Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

- Jeg hæfter mig særligt ved, at vækstteamet også finder det centralt at få lige skattevilkår for hele den maritime offshore. Her kæmper flere rederier med den ene hånd bundet på ryggen, og det nytter ikke, hvis vi i Danmark skal gribe væksten indenfor eksempelvis havvind. Det kalder ganske enkelt på hurtig handling, konstaterer Jakob Ullegård.

Vækstteamet har været i gang siden maj 2016 og rummer repræsentanter fra hele Det Blå Danmark.

Fra rederisiden har Mikael Skov, Hafnia Tankers, og Jens Frederik Hansen, A2SEA, været med i teamet.

Næste skridt bliver, at regeringen tager bestik af anbefalingerne og på den baggrund kommer med et bud på hvilke anbefalinger, som umiddelbart skal omsættes til handling.

Kilde: Danmarks Rederiforening



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Nye piratkapringer ved Somalia bekymrer Danske Rederier

Kæmpeskibe sikrer krydstogtrekord

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Online Avis Arkiv

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.211