Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiforeningen hilser anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå Danmark velkommen og ser nu frem til, at politikerne trækker i arbejdstøjet, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

 

Efter knap et års arbejde er der en lang række konkrete forslag i vækstteamets udspil, som politisk er lige til at gå til. Jesper Lok har stået i spidsen for det maritime vækstteams arbejde og glæder sig over modtagelsen:

- Vækstteamets anbefalinger sigter på at gøre Danmark til en ledende global nation, ikke bare hvad angår at drive skibsfart men for den maritime industri bredt, herunder ikke mindst de digitale muligheder, der opstår de kommende år, siger Jesper Lok, som har en baggrund i shipping og aktuelt er bestyrelsesformand for rederierne J. Lauritzen og Esvagt .

Læs også: DEBAT: Danske Rederier har høje forventninger til 2018

- Vi har et godt afsæt, men verden står ikke stille, og vi skal hele tiden være på tåspidserne, når det gælder konkurrencedygtige rammevilkår. Endvidere skal vi have de rette kompetencer til både drift og iværksætteri i Det Blå Danmark, tilføjer han.

Ros til gennemførlige ambitioner
Fra Danmarks Rederiforenings side er der en klar kvittering for ambitioner og dybde i arbejdet. Det er tydeligt, at Det Blå Danmarks udfordringer har været under seriøs behandling, og at resultatet er præget af ønsket om både ambitiøse og gennemførlige forslag.

- Det her er en vigtig buket af anbefalinger med rigtig mange flotte blomster, som Brian Mikkelsen i dag får fra vækstteamet. Det er et bund solidt arbejde fra en gruppe meget kvalificerede praktikere fra det maritime felt, så der bør absolut lyttes til vækstteamet. Nu skal man politisk trække i arbejdstøjet og sætte politisk handling bag, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Fra Rederiforeningens side vil man arbejde for at få omsat de mange gode tanker i vækstteamets anbefalinger til handling. Både når det kommer til særregler, uddannelse og den høje registreringsafgift, er der brug for at sætte ind, hvilket også bliver tydeligt, når man læser vækstteamets rapport. Dertil kommer, at vækstteamet er krystalklar i sin anbefaling om at gennemføre en udvidelse af sømandsskatten til at dække hele den maritime offshore:

Læs også: Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

- Jeg hæfter mig særligt ved, at vækstteamet også finder det centralt at få lige skattevilkår for hele den maritime offshore. Her kæmper flere rederier med den ene hånd bundet på ryggen, og det nytter ikke, hvis vi i Danmark skal gribe væksten indenfor eksempelvis havvind. Det kalder ganske enkelt på hurtig handling, konstaterer Jakob Ullegård.

Vækstteamet har været i gang siden maj 2016 og rummer repræsentanter fra hele Det Blå Danmark.

Fra rederisiden har Mikael Skov, Hafnia Tankers, og Jens Frederik Hansen, A2SEA, været med i teamet.

Næste skridt bliver, at regeringen tager bestik af anbefalingerne og på den baggrund kommer med et bud på hvilke anbefalinger, som umiddelbart skal omsættes til handling.

Kilde: Danmarks Rederiforening



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Online Avis Arkiv
Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Kieler-sluse hårdt medtaget

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

8.000 Maersk-containere til Hamburg Süd

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.289