Tidligere Norden-topchef vinder opkøbsstrid

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Den norske skibsreder John Fredriksen har lidt nederlag i sit forsøg på at forpurre handel mellem tankrederiet DHT og BW Group, som Carsten Mortensen er CEO for

Carsten Mortensen, tidligere topchef for det børsnoterede danske tørlastrederi Norden, er gået sejrrigt ud af et retligt slagsmål med den norske skibsreder og Norges rigeste mand, John Fredriksen.

Sidstnævnte har forsøgt at blokere det Oslo-drevne tankrederi DHT Holdings overtagelse af hele BW Groups flåde på 11 supertankere (VLCC’er).

Handlen til en værdi af 538 mio. dollars vil samtidig gøre BW Group, hvor Carsten Mortensen er topchef, til ny storaktionær i DHT med en ejerandel på 33,5 pct.

Men John Fredriksen har med alle midler forsøgt at spænde ben for handlen, da hans eget rederi Frontline selv forgæves har forsøgt at overtage konkurrenten.

Læs også: Norden sejler sorte tal hjem

Højesteret i New York, hvor DHT er noteret på fondsbørsen, har imidlertid afvist Frontlines forsøg på at blokere handlen. Det fortalte Carsten Mortensen torsdag ifølge flere medier.

– Vi foretrækker ikke at kommentere igangværende retssager, men jeg kan oplyse, at The Supreme Court of the State of New York i går afviste alle Frontlines forsøg på at blokere DHT/BW-transaktionen, udtaler Carsten Mortensen, der siden 2015 været topchef i det Singapore-baserede BW Group.

Transaktionen fortsætter

Carsten Mortensen, som tidligere også var formand for Danmarks Rederiforening, siger videre, at transaktionen vil fortsætte som planlagt, og at det første skib faktisk er leveret til DHT torsdag, og at de resterende vil følge hurtigt efter.

Læs også: 18 produkttankskibe mindre i Norient Product Pool

Kampen om at overtage BW Groups flåde af supertankere har stået på siden januar, hvor Frontline varslede planen om at købe DHT og dermed skabe verdens suverænt største tankrederi. Men købstilbuddet blev afvist af DHT’s bestyrelse, som også sagde nej til et forhøjet bud i februar.

Ifølge norske medier har DHT’s bestyrelse siden afvist et tredje købstilbud, som i sidste omgang blev løftet til en præmie på 16,7 pct. i forhold til markedsværdien. Frontlines advokater mener, at DHT-bestyrelsen dermed har forhindret tilbuddet i at nå aktionærerne, og Frontline har derfor forsøgt at bremse handlen for at tvinge parterne til forhandlingsbordet.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Nyhedsbrev

Medaljer til danske sømænd

Online Avis Arkiv
Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

Europaraterne igen tilbage

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

Brancheorganisationen vil samtidig fastholde antallet af danske jobs til søs, lyder det fra formand Claus V. Hemmingsen

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Mangeårig Nordsøopgave til Maersk Drilling

Flere års dialog udmønter sig nu i bore- og produktionsopgave til ’Mærsk Inspirer’ på op mod 10 år

Plus

Konkurs: Missede storordrer lukker offshorefirma

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Horsens aflyser færge-køb

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.325