ADP: Fint resultat i lyset af udfordringer og forandringer

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Et godt 2016-resultat, som blev fremlagt på ADP-generalforsamlingen d. 19. april, danner basis for en videreudvikling af ADP-havnenes kerneforretning. Sådan skriver Associated Danish Ports (ADP) i en pressemeddelelse.

Resultat for 2016 på 21,8 mio. kr. er meget tilfredsstillende for et år præget af udfordringer og forandringer, lyder det.

- Vi fokuserede i løbet af 2016 i høj grad på den fremadrettede udvikling af vores virksomhed og på den innovationsproces, vi nu står midt i, udtaler administrerende direktør Nils Skeby.

Læs også: Hapag Lloyd med ny feederrute til Danmark

 - Vores kunder ser på hele godstransportens værdikæde for at optimere deres forretning. Vi kobler alle modaliteter, når vi optimerer logistikløsninger. Vores multimodale transport- og logistikcenter i Taulov, hvor vores kommende investeringer på et trecifret millionbeløb kobles sammen med den eksisterende infrastruktur i Taulov-området, vil blive en klar fordel for kunderne, fortsætter han.

Et ton gods mindre
Den samlede godsomsætning blev 8,5 mio. tons, et fald på cirna 1 mio. tons i forhold til 2015.

Nedgangen skyldes for Fredericia Havn hovedsageligt et hurtigere fald i udskibningen af råolie end forventet. Derudover blev udskibning af korn udskudt fra efterår 2016 til forventet forår 2017, og containeromsætningen faldt med cirka 4 procent.

Læs også: Milliardinvestering i ’tørhavn’ ved Fredericia

Nyborg Havn havde en øget godsomsætning på cirka 6 procent, der hovedsageligt knytter sig til flydende bulk. 

Stor arealudviklingsplan på Fredericia Havn
2016 var et anderledes år for ADP A/S på grund af branden i februar på Fredericia Havn. Genopretningen af fuld operationel drift på havneafsnittet, der blev beskadiget, har fyldt meget ikke kun umiddelbart efter branden men hen over hele året, og skaderne har naturligvis påvirket vores samlede flydende bulk aktiviteter.

ADP har igangsat en større arealudviklingsplan for Fredericia Havn, som i første omgang betyder, at ikke-kajnære aktiviteter flyttes længere ind i baglandet samtidig med, at vi investerer i nye faciliteter. Disse forandringer vil sammen med vores investering i Taulov være det, der skal skabe vækst og udvikling på Fredericia Havn over de næste mange år.

Kilde: ADP



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Nyhedsbrev

Maersk Drilling indgår borealliance

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Europaraterne igen tilbage

Medaljer til danske sømænd

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.394