Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk styrmand om near miss: "Tæt på den helt store katastrofe"

"Der blev helt stille på broen og alle holdt vejret i nogle lange sekunder" - tidligere styrmand på dansks containerskib beretter om, hvordan han var tæt på at havarere med en færge i Messinastrædet

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på omkring 300 ansatte. De fordeler sig med 250 til søs og 50 på land

Maersk Supply Service sender ny Starfish til Australien

Plus

Ekspert: Udpinte rederier gøder jorden for havarier

Manglende træning, mindre vedligehold og slækkede krav fra flagstaterne skaber en giftig sikkerhedscocktail i skibsfarten netop nu, vurderer ekspert

Norge smækker kassen i for beaching-rederier

Nyhedsbrev

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Online Avis Arkiv

Lauritzen Bulkers nummer to siger op

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer et fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Det Blå Danmark hitter i folkeskolen

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Kaptajner på flådeskibe bliver stillet for krigsret i USA

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Femern tygger stadig på Scandlines' spil-klage

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Den 1. juli bliver Søfartens Ledere en del af Lederne

Lauritzen indflager to skibe til Dannebrog

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Nu føler Norden sig sikker på plus

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

Plus

Salg af endnu en Herning-tanker til Sydkorea

TANK: Herning Shippings skibe forsvinder drypvist ud af Nordic Tankers flåde. Senest med endnu et frasalg til sydkoreanske interesser

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

FSG-værftet fortsætter succeskurs

VÆRFTER: Australsk færgerederi vil også have ro/pax-tonnage fra det succesfulde Flensborg-værft

Søværnet overtager NATO-kommando

Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

Ubådssagen: Peter Madsen kræves idømt fængsel på livstid

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Plus

Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier

Turismeboom skaber vækst hos Bornholmerfærgen

Redningstjenesten til undsætning 261 gange

Endofa-ansatte hentet til nyt bunkerselskab

Færgerederierne fejrer 50 år

Raterne kravler en anelse op

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Det koster penge at spare penge i Thorsminde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Til dem der har brug for et ekstra øje på frakken og ikke i nakken - Elma WCCTV overvågningskamera

Mangler dine tanke / beholdere skueglas? Så kontakt Mirit Glas

Rustfri Kompakt kugleventil

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Løfteopgave på mere end 250 ton udført ved Esbjerg Havn

VPD ønsker alle et rigtig godt nytår!

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse livi...

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringsk...

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Send til en kollega

0.287