Søfartsstyrelsen klar med testområder for autonome skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime teknologiudviklere bør hurtigst muligt etablere driftsforsøg med førerløse skibe, lyder det fra Søfartsstyrelsen, som er klar til at udpege en række kystnære testområder

Dansk søfart står midt i et teknologiskifte af så vidtrækkende omfang, at det kun har ganske få fortilfælde i søfartens historie.

Og de danske maritime udstyrsproducenter må handle resolut for at udvikle og identificere de bedste business cases og de bedste systemer, der kan gøre førerløse skibe til en indbringende forretning for det danske samfund.

Sådan lød budskabet fra Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth under Danske Maritimes årsmøde, som netop er blevet afholdt i København.

Hvis det står til Søfartsstyrelsen, skal der hurtigst muligt etableres specifikke zoner i Danmarks kystnære områder, hvor de autonome teknologier kan testes i praksis.

– Vi er klar med de relevante testområder, så hvis branchen kommer med en spændende teknologi, som skal testes til søs, så er vi klar til at træde ind som partner og finde de steder, hvor testen kan blive til virkelighed, siger Andreas Nordseth.

Elektronisk udkig
Ifølge direktøren bliver den største forhindring, der skal overvindes frem mod etableringen af førerløs drift, at udvikle teknologier til etablering af såkaldt elektronisk udkig.

– I øjeblikket er den sikre sejlads som bekendt helt bundet op på, at der står en officer på broen og kigger og lytter og dermed danner sig et overblik over omgivelserne. Hvis denne opgave skal kunne overtages af et elektronisk system, skal dette kunne bevise, at det fungerer lige så godt som et menneske på vagt. Her får teknologien en udfordring, da teknologien jo åbenlyst vil udfordre det nuværende regelsæt. Til gengæld er det kommercielle potentiale for danske virksomheder jo tilsvarende stort, forklarer Andreas Nordseth.

Historisk
Ifølge Andreas Nordseth er vi på vej til et teknologispring i den maritime verden, som kun har fundet sted ganske få gange i skibsfartens historie.

– Historisk har vi kun haft to lignende teknologispring i den maritime historie: Overgangen fra sejl til motor og senere standardiseringen da søfarten implementerede containere i sin driftsmodel. Nu står søfarten foran den industrielle revolution 4.0 med udviklingen af intelligente systemer, der på sigt vil gøre førerløse skibe mulige, siger Andreas Nordseth.

Sikkerhed
Det er Søfartsstyrelsen som er ansvarlig for at etablere de rammer, som de første spæde forsøg med autonom skibsfart skal eksistere indenfor.

Andreas Nordseth betegner sikkerhedsaspektet som det afgørende fikspunkt for styrelsen.

– Der er ikke noget til hinder for at etablere førerløs drift så hurtigt som muligt, så længe vi i Søfartsstyrelsen vurderer, at det er sikkert. Men der rejser sig nogle problemstillinger f.eks. omkring hændelser på skibet, forklarer Andreas Nordseth, og nævner herefter en række eksempler:

Hvem skal f.eks. identificere en brand og tage stilling til, hvordan den skal bekæmpes? Hvem bestemmer, om der skal lukkes for skibets vandtætte skotter? Hvem skal træffe beslutning om, at et skib er på vej til at forlise og hvem træffer beslutning om at evakuere eventuelle passagerer eller besætningsmedlemmer?

– De autonome systemer skal her bevise, at de kan håndtere disse situationer på en nøjagtig lige så effektiv måde, som hvis der var en traditionel besætning om bord, siger Andreas Nordseth.

Gevinst
Samlet set vurderer Andreas Nordseth, at udviklingen af autonome teknologier til skibsfarten udgør en gigantisk mulighed for dansk søfart.

– Skibsfarten har i de seneste år været præget af et globalt set-up, hvor aktører mere eller mindre gør tingene på den samme måde, og alle stort set kun konkurrerer på prisen. Nu giver digitaliseringen af skibsfarten mulighed for at skabe nogle helt anderledes og smartere måde at organisere søtransporten på. Her får de danske maritime aktører en helt ny bane at spille på, og nogle helt nye muligheder. Nu handler det om at gribe muligheden så tidligt som muligt.

Søfartsstyrelsen har indtil videre fået DTU til at udarbejde en foranalyse, der skal aftegne, hvordan man kan komme i gang med de første projekter med førerløse skibe. Samtidig diskuterer man med rederier og andre landes maritime myndigheder, hvilke barrierer, der hurtigst skal ryddes af vejen for at gøre autonom skibsfart til virkelighed. Sammen med bl.a. USA og Finland har Søfartsstyrelsen udarbejdet et forslag til IMO om at sætte autonome skibe på dagsordenen, så der kan blive set på de internationale regelsæt, for at gøre de mange teknologiske drømme til virkelighed.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Maersk Tankers solgt for 7 milliarder

A.P. Møller - Mærsk vil bruge penge fra salg af Maersk Tankers til at nedbringe gælden

Søfartens Ledere: Ens regler, tak!

Dansk nettoløn skal følge danske søfarende uanset skibet indflagning, lyder det i udspil fra Søfartens Ledere

Røde tal hos RAL

MSC bestiller 11 megaskib

Mærsk-boss forsvarer Tankers-pris

Smedegaard: Mærsk gør det helt rigtige

Mærsk-koncernens forhenværende topchef, Nils Smedegaard Andersen, udtaler i et interview med tv-stationen CNBC, at han mener Mærsks igangværende restruktureringsproces vil forøge selskabets værdi for aktionærerne

Grenaa Havn ramte over målet

Online Avis Arkiv

Stor flåde-kontrakt til Maersk Line

Uggla glæder sig over milliardkøb

Mulighederne er mange for både A.P. Møller - Mærsk og A.P. Møller Holding, når Maersk Tankers skifter ejer

Sammenstød med tørlastskib sender tanker på grund

Ombygning til ’Ellen’ bremser Ærø-overfart

Plus

Ny færgeuddannelse under opsejling

Færgesekretariatet arbejder på at udvikle en færgerettet navigatøruddannelse, som kan imødekomme behovet for dedikerede færgeførere, der også kan levere god kundeservice

Analytiker: Maersk Tankers-handel godt for gruppen

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Plus

Mærsk: LNG-drift fungerer ikke for os

Molslinjens nye ro/pax-færge tager form

Kombineret fragt- og passagerfærge vokser frem i hænderne på de finske skibsbyggere hos Rauma Marine Constructions

Plus

Skangas-CEO: LNG-netværket fungerer, men lav oliepris truer

Topchefen for førende nordisk LNG-leverandør lover at kunne levere gas til alle skibe i Norden, bl.a. via lastbiler, der kan dække store områder - Kimmo Rahkamo anerkender dog, at den lave olierpris udgør en udfordring

Plus

Fire store projekter parallelt i Søby

VÆRFTER: Søby Værft skal både håndtere Danmarks første nybyggede el-færge, Danmarks første nybyggede hybridfærge samt ombygningen af et inspektionsfartøj i de kommende måneder. Samtidigt har værftet netop sikret en ordre på tre trawlere til Norge

690 millioner til Alangs skrotvæfter

Færgen er ladet med el

1

Kontreadmiral: Investering i ubåde vil være eklatant fejl

Ambitiøst forskningsprojekt for det Blå Danmark

Nabotjek bekræfter forskelsbehandling af danske fartøjer

Plus

"Det er for svært at gå fra Søværnet til handelsflåden"

Søfolk fra Søværnet er populære hos skibsrederne - men kompliceret omskoling gør det alt for svært at gå fra militæret til handelsflåden, lyder kritikken. Fagforening efterlyser mere fokus på problemet fra både det militære og det civile system

800 nye krydstogtgæster til Sønderborg

Myndighederne afviser kritik efter tanker-forlis

Tanker-ophug mod nye højder

Ejer fastsatte selv værdien på dødsskib

Plus

Jedi-ridderen Janholt vender tilbage

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Rederierne: Svovlovervågning sikrer lige konkurrencen

IMO: Pas på aluminiummalm – det kan forårsage kæntringer

Hapag-Lloyd køber 7.700 kølecontainere

Containerraterne fortsat på lavt niveau

Fursund færgen bliver gratis

Kolding Havn understøtter tusindvis af job

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Har du styr på EMC i din tavle.

”Eye in the Sky” Elma holder øje med Nyt Hospital Herlev i ”Full HD”

CO2 neutralt website

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Koblinger med ATEX

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Frekvensomformer blev plug-and-play

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Spilder du, tørre DENSORB

HI 2017

Faaborg Nordic Trawler

Nyt og moderne luftpudesystem

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Spar på energien med AGA anlæg i parkeringskældre

Electro Care ApS - Besøg vores nye Webshop

Konfektionerede kabler fra Molex er i handelen hos RS Components

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Brug din virksomheds data bedre

Pavillonbyggeri klarer meget høje krav til arbejdspladser

Send til en kollega

0.244