23948sdkhjf

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

LNG: Crowleys nye LNG-drevne con/ro-shortsea-skib til den amerikanske ECA-zone skal leveres til efteråret. Se video fra søsætningen

Flere og flere skibstyper bliver repræsenteret i LNG-feltet. Sidste uge tog amerikanske Crowley Maritime Corp. et vigtigt skridt med introduktionen af det, som bliver det første LNG-drevne con/ro-skib, altså et kombineret cellulært container- og ro/ro-skib, i verden.

Dette skete med søsætningen i sidste uge af nybygningen ’El Coqui’, som ventes sat i drift i den amerikanske ECA-omfattede kysttrafik i andet halvår i år. Den 2.400 TEU og 560 lanemeter store nybygning følges af et søsterskib i første kvartal næste år.

De to skibe betegnes af det amerikanske rederi som Commitment-klassen med reference til deres miljømæssige frontløber status.

Bygget til Jones Act
Nybygningsprojektet er da også rent amerikansk med Pascagoula-baserede VT Halter Marine som byggeværft. Dermed kan skibene opfylde kravene i den såkaldte Jones Act, der kræver, at et skib er bygget i USA, hvis det skal sejle indenrigsfart.

Samtidigt er skibene designede af det rådgivende skibsingeniørfirma Jensen Maritime, som er en del af Crowley-gruppen. Hovedmaskineriet er dog europæisk-udviklet, bestående af tre MAN Diesel & Turbo 8S70ME-C8-GI dualfuel-motorer.

De to Crowley-skibe følges i 2019 og 2020 af to lidt større LNG-drevne con/ro-skibe fra ligeledes amerikanske Matson Inc. Også disse skibe bygges til at kunne sejle under Jones Act, dog af et andet USA-baseret værft, General Dynamics NASSCO. Disse skibe bygges til Matsons shortsea-netværk mellem det amerikanske fastland og Hawaii.

Artiklen er en del af temaet VIDEO.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093