Erfarne shipping-folk rejser 2 mia. kr. til ny investeringsfond

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

To pensionskasser samt medlemmer af Mærsk-familien giver forhenværende Thorco-CEO Henrik Ramskov og tre partnere ca. 2 mia. kr. til maritime investeringer

Med etableringen af investeringsselskabet Navigare Capital Partners tager pensionskasserne Pension Danmark og Danica nu et stort skridt ind i shippingbranchen.

Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har de to pensionskasser indtil videre skudt 300 mio. dollars (ca. 2 mia. kr.) ind i fonden Maritime Investment Fund, der i det daglige skal administreres af Navigare Capital, som til gengæld lover sine investorer et ’attraktivt afkast’.

Fonden har en ti-årig tidshorisont og adskiller sig hermed tydeligt fra klassiske kapitalfonde, som i de seneste år er gået aggressivt ind i shipping med en langt kortere investeringshorisont.

Og ifølge managing partner, Henrik Ramskov, rummer investeringsfondens særlige set-up flere fordele:

- Den relativt lange tidshorisont kombineret med det faktum, at vi ikke er bundet til et specifikt segment betyder, at vi kan have en mere porteføljebaseret tilgang til shippinginvesteringer. Vi kan gå ind i flere segmenter på samme tid og har relativt god tid til at vente på det rigtige afkast. Vi baserer vores risikostyring på at fordele investeringerne på flere forskellige segmenter, samarbejdspartnere, kontraktlængder og finansieringsstrukturer, forklarer Henrik Ramskov.

Han påpeger, at fonden fortsat er på jagt efter investorer til sin første fond og at det langsigtede mål er at udnytte markedets muligheder så der på sigt vil være basis for at etablere flere fonde.

Erfaren i shipping
Henrik Ramskov besad senest en stilling som CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers. De øvrige partnere i Navigare Capital er Lars Bagge Christensen med en fortid som koncernchef i D/S Norden; John Boesen med en fortid i Nordea samt Stig Enslev med en fortid i Maersk Broker.
Ifølge Henrik Ramskov vil Navigare Capital inden længe lancere sine første investeringer.

- Vi vil holde et stramt fokus på selve aktivet, og overlade driften til andre. En oplagt model vil være at investere i specifikke skibe i attraktive segmenter og placere dem i forskellige former for beskæftigelse til f.eks. andre rederier. Kontrahering af nybygninger vil også være noget, som vi ville kunne gå ind i. Men vores vision er ikke at bedrive fuldtonet asset play – vi vil altid fokusere på mulighederne, hvor de end måtte opstå i international shipping, så vores investeringer vil helt naturligt blive placeret forskellige steder og med forskellige partnere, forklarer Henrik Ramskov.

Udviklingsprojekt
Den nye investeringsfond opstod som et udviklingsprojekt i skibsmæglervirksomheden Maersk Broker, som er ejet privat af efterkommerne efter Mærsk McKinney-Møller. Men ifølge Henrik Ramskov er Navigare Capital i dag helt uafhængig af Maerks Broker.

- Med denne fond vil vi skabe en investeringsmodel, der skal gøre det attraktivt for pensionskasserne at investere i shipping. Vi mener at have et attraktivt produkt med den lange tidshorisont og vores fokus på en portefølje af aktiver. Så vi er meget begejstrede for, at det er lykkes os at få to så velrenomerede pensionskasser med om bord, siger Henrik Ramskov.

Vil dette initaitiv få en positiv effekt for dansk shipping?
- Det håber vig da. Vi ser da vores fond som et nyt tilbud til Det Blå Danmark. Danske aktører, som f.eks. har spottet en god forretningsmodel og måske vil investere i nogle skibe – eller måske har nogle skibe, som de gerne vil sælge og tage tilbage på charter – ville da absolut være interessante emner for os.

Store forventninger
Hos PensionDanmark har adm. direktør Torben Möger Pedersen store forventninger til Maritime Investment Fund.

- Management-team’et består af en række erfarne shipping-personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk Brokers. Vi forventer, at den nye maritime fond vil være en god investeringsmulighed, som vil give vores medlemmer et attraktivt afkast set over den forholdsvis lange horisont, vi investerer i, siger Torben Möger Pedersen.

Investeringsdirektør i Danica Pension, Jesper Langmack, siger:
- Vi forventer, at investeringen i fonden vil give vores kunder et godt afkast. Det er et stærkt og erfarent team med brede kompetencer, vi investerer i, og det er sammen med de aktuelt attraktive priser på både nye og brugte skibe blandt hoved-årsagerne til, at vi ser det her som en god investering.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Mærsk ved at være i omdrejninger igen

Mærsk lider stadig under hackerangreb efter ti dage

Belgiere køber A2Sea

Dong Energy og Siemens sælger A2Sea til det belgiske selskab GeoSea

Mærsk vil ikke sætte pris på cyberangreb

Online Avis Arkiv

Alphaliner: Mærsk mister 50 mio. dollars på cyberangreb

Piratangreb er det laveste niveau i fem år

Stor kontrakt bliver MSS’ adgang til Mexico

Erhvervsliv raser over aflyste Ebeltoft-afgange

Det vil gå hårdt ud over turismen, at Molslinjen har aflyst en række afgange til Ebeltoft midt i højsæsonen, mener Business Djursland, som efterlyser konkurrence på Kattegat-ruterne

Plus

Mærsk-chef: Det er jo lige pludselig et sort hul

Chefen for APM Terminals i Aarhus, Steen Davidsen, fik sig et ordentligt chok, da hans computer i sidste uge pludselig gik i sort. Her fortæller den erfarne havnechef om forløbet.

Danske Maritime: Sørgeligt ballastvandregler udskydes

Danskledet rederi køber sig ind på markedet for produkttankskibe

Maersk Line sælger rederi til CMA CGM

IMO udskyder ballastvandskrav – medie

Amerikanerne dropper RAL

Royal Arctic Line var klar til at sejle materiel til byggeprojekt på Thule-basen, da det amerikanske forsvarsministerium pludselig skiftede rederi. Det koster et års forsinkelse

Konference sætter fokus på maritim sikkerhed

Fremskridt for Mærsk

Motorhavari indstiller foreløbigt Molslinjens Ebeltoft-rute

FÆRGEFART: Ebeltoft-færge må være stand-in på Aarhus-ruten efter plejstang-havari i går

Monjasa-direktør: Mulig fordobling via Panamakanalen

Ny topchef i A2Sea - med øjeblikkelig virkning

Jens Frederik Hansen stopper som CEO

Hafnia Tankers kan være på vej mod fusion – medie

Tankergigants flåde vil tælle 70 fartøjer

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Danske Rederier vil have afklaring om ballastvandsreglerne

Containerraterne tager et hop

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Maersk Line lader kunderne komme med helt ind i containerne

Plus

Monjasa forventer stigende krav til bunkerselskaber

DFDS skifter direktør for britisk havneterminal

Verdenshandlen til søs stiger

European Maritime Day kommer til Danmark

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

KRONIK: Kommunerne skal turde investere i en miljøvenlig færgefart

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.217