Erfarne shipping-folk rejser 2 mia. kr. til ny investeringsfond

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

To pensionskasser samt medlemmer af Mærsk-familien giver forhenværende Thorco-CEO Henrik Ramskov og tre partnere ca. 2 mia. kr. til maritime investeringer

Med etableringen af investeringsselskabet Navigare Capital Partners tager pensionskasserne Pension Danmark og Danica nu et stort skridt ind i shippingbranchen.

Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har de to pensionskasser indtil videre skudt 300 mio. dollars (ca. 2 mia. kr.) ind i fonden Maritime Investment Fund, der i det daglige skal administreres af Navigare Capital, som til gengæld lover sine investorer et ’attraktivt afkast’.

Fonden har en ti-årig tidshorisont og adskiller sig hermed tydeligt fra klassiske kapitalfonde, som i de seneste år er gået aggressivt ind i shipping med en langt kortere investeringshorisont.

Og ifølge managing partner, Henrik Ramskov, rummer investeringsfondens særlige set-up flere fordele:

- Den relativt lange tidshorisont kombineret med det faktum, at vi ikke er bundet til et specifikt segment betyder, at vi kan have en mere porteføljebaseret tilgang til shippinginvesteringer. Vi kan gå ind i flere segmenter på samme tid og har relativt god tid til at vente på det rigtige afkast. Vi baserer vores risikostyring på at fordele investeringerne på flere forskellige segmenter, samarbejdspartnere, kontraktlængder og finansieringsstrukturer, forklarer Henrik Ramskov.

Han påpeger, at fonden fortsat er på jagt efter investorer til sin første fond og at det langsigtede mål er at udnytte markedets muligheder så der på sigt vil være basis for at etablere flere fonde.

Erfaren i shipping
Henrik Ramskov besad senest en stilling som CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers. De øvrige partnere i Navigare Capital er Lars Bagge Christensen med en fortid som koncernchef i D/S Norden; John Boesen med en fortid i Nordea samt Stig Enslev med en fortid i Maersk Broker.
Ifølge Henrik Ramskov vil Navigare Capital inden længe lancere sine første investeringer.

- Vi vil holde et stramt fokus på selve aktivet, og overlade driften til andre. En oplagt model vil være at investere i specifikke skibe i attraktive segmenter og placere dem i forskellige former for beskæftigelse til f.eks. andre rederier. Kontrahering af nybygninger vil også være noget, som vi ville kunne gå ind i. Men vores vision er ikke at bedrive fuldtonet asset play – vi vil altid fokusere på mulighederne, hvor de end måtte opstå i international shipping, så vores investeringer vil helt naturligt blive placeret forskellige steder og med forskellige partnere, forklarer Henrik Ramskov.

Udviklingsprojekt
Den nye investeringsfond opstod som et udviklingsprojekt i skibsmæglervirksomheden Maersk Broker, som er ejet privat af efterkommerne efter Mærsk McKinney-Møller. Men ifølge Henrik Ramskov er Navigare Capital i dag helt uafhængig af Maerks Broker.

- Med denne fond vil vi skabe en investeringsmodel, der skal gøre det attraktivt for pensionskasserne at investere i shipping. Vi mener at have et attraktivt produkt med den lange tidshorisont og vores fokus på en portefølje af aktiver. Så vi er meget begejstrede for, at det er lykkes os at få to så velrenomerede pensionskasser med om bord, siger Henrik Ramskov.

Vil dette initaitiv få en positiv effekt for dansk shipping?
- Det håber vig da. Vi ser da vores fond som et nyt tilbud til Det Blå Danmark. Danske aktører, som f.eks. har spottet en god forretningsmodel og måske vil investere i nogle skibe – eller måske har nogle skibe, som de gerne vil sælge og tage tilbage på charter – ville da absolut være interessante emner for os.

Store forventninger
Hos PensionDanmark har adm. direktør Torben Möger Pedersen store forventninger til Maritime Investment Fund.

- Management-team’et består af en række erfarne shipping-personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk Brokers. Vi forventer, at den nye maritime fond vil være en god investeringsmulighed, som vil give vores medlemmer et attraktivt afkast set over den forholdsvis lange horisont, vi investerer i, siger Torben Möger Pedersen.

Investeringsdirektør i Danica Pension, Jesper Langmack, siger:
- Vi forventer, at investeringen i fonden vil give vores kunder et godt afkast. Det er et stærkt og erfarent team med brede kompetencer, vi investerer i, og det er sammen med de aktuelt attraktive priser på både nye og brugte skibe blandt hoved-årsagerne til, at vi ser det her som en god investering.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

Nyhedsbrev

Plus

Maersk Supply Service anerkendt for nybygninger

Prisen for årets nybygning til olie offshoreindustrien gik for anden gang til Danmark

Online Avis Arkiv
Plus

Zacho: Børsnotering er et tveægget sværd

J. Lauritzens topchef ser et potentiale for 10-15 flere danske shippingselskaber på fondsbørsen

Plus

Københavns fondsbørs øjner bedre klima for shipping

I forhold til Norge er kun få shippingselskaber noteret på den danske fondsbørs. Her mærker man dog stigende interesse fra branchen

Plus

Nordea: Godt tidspunkt for børsnotering af shippingselskaber

Trods den aktuelle korrektion i aktiemarkedet er der positive udsigter for shippingbranchen - dermed er nu et godt tidspunkt at overveje eksempelvis en børsnotering, vurderer den nordiske storbank

Plus

DFDS tæt på beslutning om nye ro/pax-skibe

A.P. Møller står til bøde for ulovlig arbejdskraft

DFDS bestiller nye færger

SHORTSEA: To store ro/pax-færger til Østersøen er bestilt til levering i 2021

Søren Skou: Trumps indvandringspolitik er skadelig

Plus

Brexit halverer væksten hos DFDS

Efter endnu et rekordresultat i 2017 skruer DFDS-boss Niels Smedegaard ned for vækstforventningerne som følge af usikkerhed om det engelske marked

Plus

Instagram-kaptajn til tops i Mærsk

Triple E kaptajn, Thomas Lindegaard Madsen, har brugt sociale medier effektivt til at udbrede kendskabet til det moderne sømandsliv - Nu har Mærsk-medarbejderne valgt ham ind i bestyrelsen for Rederiet A.P. Møller

Syv mistede livet hos Mærsk i 2017

Flere omkom, mens de var på arbejde hos A.P. Møller-Mærsk sidste år. Topchef Søren Skov kalder udviklingen 'dybt utilfredsstillende'

Plus

Mærsk Drilling tabte 9 mia. kr. i 2017

Mærsks boreselskab, som er sat til salg, tynges af store nedskrivninger, men der er tegn på bedring i markedet

Plus

Vækstplan introducerer nyt koncept for ø-færger

36 konkrete initiativer fra regeringen skal styrke den maritime sektor - de maritime organisationer er begejstrede, men påpeger, at mange af hensigtserklæringerne er løst formulerede

Plus

Maersk Oil tjente mere i 2017

Plus

Norsk shippingmagnat vil sætte dansk rederi på skrump

Axel C. Eitzen gør comeback i Danmark med købet af Herning Shipping. Han satser på, at færre omkostninger og øget effektivitet kan sikre sorte tal på bundlinjen i det underskudsplagede rederi allerede i år

Plus

Offshore vind har rødder i fiskeriet

OFFSHORE VIND: Historien bag KEM-Offshore er helt klassisk og har ligheder med de tidlige år for olie-offshorerederierne

Plus

Pioner vil tilbage som frontløber

OFFSHORE VIND: KEM-Offshore skal bruge 2018 til at stabilisere sig efter flere svære år. Dernæst indledes jagten på risikovillig kapital, som skal bringe rederiet tilbage i pionerrollen. Denne gang med el-drevne CTV’ere

Plus

Oslo Børs på charmeoffensiv i dansk shipping

Den norske fondsbørs satser på at tiltrække små og mellemstore danske rederier, transport- og offshorevirksomheder ved at tilbyde hurtig og billig notering

Plus

Odfjell fik styr på rapporteringen

Det norske tankrederi har haft gavn af at være børsnoteret - men shippingaktier står ikke øverst på ønskelisten hos investorerne lige nu, erkender rederiets finansdirektør

Plus

Fortsat usikkerhed om montørordning

Plus

"Nu skal vi ud og gøre en forskel"

Næste generation træder ind i Bunker Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.352