Erfarne shipping-folk rejser 2 mia. kr. til ny investeringsfond

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

To pensionskasser samt medlemmer af Mærsk-familien giver forhenværende Thorco-CEO Henrik Ramskov og tre partnere ca. 2 mia. kr. til maritime investeringer

Med etableringen af investeringsselskabet Navigare Capital Partners tager pensionskasserne Pension Danmark og Danica nu et stort skridt ind i shippingbranchen.

Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har de to pensionskasser indtil videre skudt 300 mio. dollars (ca. 2 mia. kr.) ind i fonden Maritime Investment Fund, der i det daglige skal administreres af Navigare Capital, som til gengæld lover sine investorer et ’attraktivt afkast’.

Fonden har en ti-årig tidshorisont og adskiller sig hermed tydeligt fra klassiske kapitalfonde, som i de seneste år er gået aggressivt ind i shipping med en langt kortere investeringshorisont.

Og ifølge managing partner, Henrik Ramskov, rummer investeringsfondens særlige set-up flere fordele:

- Den relativt lange tidshorisont kombineret med det faktum, at vi ikke er bundet til et specifikt segment betyder, at vi kan have en mere porteføljebaseret tilgang til shippinginvesteringer. Vi kan gå ind i flere segmenter på samme tid og har relativt god tid til at vente på det rigtige afkast. Vi baserer vores risikostyring på at fordele investeringerne på flere forskellige segmenter, samarbejdspartnere, kontraktlængder og finansieringsstrukturer, forklarer Henrik Ramskov.

Han påpeger, at fonden fortsat er på jagt efter investorer til sin første fond og at det langsigtede mål er at udnytte markedets muligheder så der på sigt vil være basis for at etablere flere fonde.

Erfaren i shipping
Henrik Ramskov besad senest en stilling som CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers. De øvrige partnere i Navigare Capital er Lars Bagge Christensen med en fortid som koncernchef i D/S Norden; John Boesen med en fortid i Nordea samt Stig Enslev med en fortid i Maersk Broker.
Ifølge Henrik Ramskov vil Navigare Capital inden længe lancere sine første investeringer.

- Vi vil holde et stramt fokus på selve aktivet, og overlade driften til andre. En oplagt model vil være at investere i specifikke skibe i attraktive segmenter og placere dem i forskellige former for beskæftigelse til f.eks. andre rederier. Kontrahering af nybygninger vil også være noget, som vi ville kunne gå ind i. Men vores vision er ikke at bedrive fuldtonet asset play – vi vil altid fokusere på mulighederne, hvor de end måtte opstå i international shipping, så vores investeringer vil helt naturligt blive placeret forskellige steder og med forskellige partnere, forklarer Henrik Ramskov.

Udviklingsprojekt
Den nye investeringsfond opstod som et udviklingsprojekt i skibsmæglervirksomheden Maersk Broker, som er ejet privat af efterkommerne efter Mærsk McKinney-Møller. Men ifølge Henrik Ramskov er Navigare Capital i dag helt uafhængig af Maerks Broker.

- Med denne fond vil vi skabe en investeringsmodel, der skal gøre det attraktivt for pensionskasserne at investere i shipping. Vi mener at have et attraktivt produkt med den lange tidshorisont og vores fokus på en portefølje af aktiver. Så vi er meget begejstrede for, at det er lykkes os at få to så velrenomerede pensionskasser med om bord, siger Henrik Ramskov.

Vil dette initaitiv få en positiv effekt for dansk shipping?
- Det håber vig da. Vi ser da vores fond som et nyt tilbud til Det Blå Danmark. Danske aktører, som f.eks. har spottet en god forretningsmodel og måske vil investere i nogle skibe – eller måske har nogle skibe, som de gerne vil sælge og tage tilbage på charter – ville da absolut være interessante emner for os.

Store forventninger
Hos PensionDanmark har adm. direktør Torben Möger Pedersen store forventninger til Maritime Investment Fund.

- Management-team’et består af en række erfarne shipping-personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk Brokers. Vi forventer, at den nye maritime fond vil være en god investeringsmulighed, som vil give vores medlemmer et attraktivt afkast set over den forholdsvis lange horisont, vi investerer i, siger Torben Möger Pedersen.

Investeringsdirektør i Danica Pension, Jesper Langmack, siger:
- Vi forventer, at investeringen i fonden vil give vores kunder et godt afkast. Det er et stærkt og erfarent team med brede kompetencer, vi investerer i, og det er sammen med de aktuelt attraktive priser på både nye og brugte skibe blandt hoved-årsagerne til, at vi ser det her som en god investering.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Online Avis Arkiv

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

Modsat Mærsk har Norden endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal scrubbere om bord på rederiets tørlast- og tankskibe. Der er stadig mange ubekendte, siger rederiets ekspert, Alex Hjortnæs.

Norden ryster tørlast-posen

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Efter den lange rejse over Stillehavet og Atlanten var der tirsdag morgen flot morgenbesøg i Aarhus Havn

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

CMA CGM sejler plus hjem

Plus

Zacho: - Der er ikke noget, der har udviklet sig skævt

Efter et kvartal med store udsving i tørlastraterne og røde tal på bundlinjen, er J. Lauritzens topchef Mads P. Zacho forsigtig optimist og fastholder forventningerne til resten af året

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Plus

Globale megatrends presser rederier

Den økonomiske verdensorden, som har gjort danske rederier mægtige, er i færd med at blive afviklet - så hvad gør man i en tidsalder, hvor global frihandel er på tilbagetog, blev der spurgt under Danske Rederiers årsdag

Halvering hos Hafnia Tankers - CEO ikke overrasket

Containeralliancerne under lup

Maersk Supply Service vil af med 21 skibe

A.P. Møller - Mærsk vender års nedgang i første kvartal

Kurven er ved at knække for A.P. Møller - Mærsk, der i første kvartal noterer sig fremgang i forretningen.

Torm sejler færre penge hjem

Plus

"Vi forventer os meget af ethan-markedet"

J. Lauritzen stadig udfordret trods bedring

Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Danmark velrepræsenteret blandt nominerede

Historisk RAL-resultat

RAL mister Thule-kontrakt

Plus

Hamburg Süd skrumper

Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

Plus

DFDS-boss: "Der er gode makroøkonomiske vibrationer"

Monjasa opruster med ny tanker i Danmark

Dansker skal styre V.Group for en stund

Fremgangen fortsætter for de danske erhvervshavne

Plus

Ugens profil: Mød Stena Lines nye fragtchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.306