Mærsk: Vi har gjort op med bestikkelse

Maersk Line siger nej til smøger og sodavand - og har nedbragt brugen af bestikkelse med 87 procent

Maersk Line meddeler, at man stort set har udryddet de såkaldte facilitation payments (defineret som bestikkelse med gaver eller mindre beløb, normalt nævnes op til 150 dollars), der i den maritime industri er udbredt som smørelse, når containerskibe skal have hjælp fra lodsen, tolderne eller havnemyndighederne.

- Vi har næsten udryddet facilitation payments i Maersk Line. Det kan være cigaretter, sodavand eller mad, siger Maersk Lines chef for anti-korruption, Kristin Berglund, til dr.dk.

LÆS SØFARTS UDDYBNING AF EMNET HER

Maersk Line har mere end 600 containerskibe, som hvert år laver ti-tusindvis af havneanløb. En forsinkelse på bare en dag kan koste Maersk Line mange penge. Brugen af facilitation payments er imidlertid faldet med 87 procent fra 2015 til 2016, og det skyldes blandt andet, at Maersk-kaptajnerne nu konsekvent siger nej til smørelse.

Det har skabt en del uro, siden Maersk meldte klart ud, siden der fortsat er et massivt pres for at betale bestikkelse. Det har mundet ud i skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet, ifølge Kristin Berglund.

Maersk Supply Services har også begrænset brugen af facilitation payments - med 82 procent, mens tallet hos Maersk Tankers er faldet med 43 procent.


FAKTA: Hvad er korruption i shipping?

I princippet kan det kaldes korruption, når man betaler en ekstraydelse for at opnå en fordel uden at få en regning. Imidlertid er der flere definitioner.

Den mest udbredte inden for shipping er følgende: Meget markante beløb - udbetalt for eksempel for at få store kontrakter – kaldes korruption. Mindre, men anseelige beløb, typisk udbetalt til embedsmænd på mellemniveau for at få en mindre fordel, kaldes bestikkelse.
Mens små beløb – grænsen angives fra flere sider til omkring 150 dollars - kaldes facilitation payments.

Sidstnævnte ligger i en juridisk gråzone og er ikke nødvendigvis ulovlige. I shippingverdenen er facilitation payments bredt accepteret, også fra foreninger og lovgiveres side, som et (indtil videre) nødvendigt onde for at undgå markante forsinkelser af store laster etc.
Kilde: dr.dk


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.191