Mærsk: Vi har gjort op med bestikkelse

Maersk Line siger nej til smøger og sodavand - og har nedbragt brugen af bestikkelse med 87 procent

Maersk Line meddeler, at man stort set har udryddet de såkaldte facilitation payments (defineret som bestikkelse med gaver eller mindre beløb, normalt nævnes op til 150 dollars), der i den maritime industri er udbredt som smørelse, når containerskibe skal have hjælp fra lodsen, tolderne eller havnemyndighederne.

- Vi har næsten udryddet facilitation payments i Maersk Line. Det kan være cigaretter, sodavand eller mad, siger Maersk Lines chef for anti-korruption, Kristin Berglund, til dr.dk.

LÆS SØFARTS UDDYBNING AF EMNET HER

Maersk Line har mere end 600 containerskibe, som hvert år laver ti-tusindvis af havneanløb. En forsinkelse på bare en dag kan koste Maersk Line mange penge. Brugen af facilitation payments er imidlertid faldet med 87 procent fra 2015 til 2016, og det skyldes blandt andet, at Maersk-kaptajnerne nu konsekvent siger nej til smørelse.

Det har skabt en del uro, siden Maersk meldte klart ud, siden der fortsat er et massivt pres for at betale bestikkelse. Det har mundet ud i skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet, ifølge Kristin Berglund.

Maersk Supply Services har også begrænset brugen af facilitation payments - med 82 procent, mens tallet hos Maersk Tankers er faldet med 43 procent.


FAKTA: Hvad er korruption i shipping?

I princippet kan det kaldes korruption, når man betaler en ekstraydelse for at opnå en fordel uden at få en regning. Imidlertid er der flere definitioner.

Den mest udbredte inden for shipping er følgende: Meget markante beløb - udbetalt for eksempel for at få store kontrakter – kaldes korruption. Mindre, men anseelige beløb, typisk udbetalt til embedsmænd på mellemniveau for at få en mindre fordel, kaldes bestikkelse.
Mens små beløb – grænsen angives fra flere sider til omkring 150 dollars - kaldes facilitation payments.

Sidstnævnte ligger i en juridisk gråzone og er ikke nødvendigvis ulovlige. I shippingverdenen er facilitation payments bredt accepteret, også fra foreninger og lovgiveres side, som et (indtil videre) nødvendigt onde for at undgå markante forsinkelser af store laster etc.
Kilde: dr.dk


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Nyhedsbrev

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Medaljer til danske sømænd

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.213