Bimco: Tørlastindustri på sporet mod profitable rater i 2019

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Tørlastmarkedet er i dag i bedre form end ventet, men rederierne skal fortsat udvise tilbageholdenhed på udbudssiden

Tørlastindustrien er fortsat godt på vej mod profitable fragtrater i 2019. Om det sker, afhænger dog af, at den globale tørlastflåde som ventet ikke vokser i 2017, skriver shippingorganisationen Bimco i en ny analyse.

Ifølge Bimco er der endda mulighed for, at handymax-segmentet bliver lønsom allerede i 2018, idet efterspørgslen muligvis overstiger 2 procent i 2017, før den falder igen til omkring 2 procent fra 2018 og fremover.

- I 2016 voksede udbudssiden med 3 procent, og efterspørgslen voksede med 2,4 procent. Dette resulterede i en forværring af den fundamentale markedsbalance. Men hvor den oprindelige 'Road to Recovery' (Bimco-analyse, red.) i maj 2016 forudså en endnu større forværring af de fundamentale markedsforhold er markedet i dag i en relativt bedre position end forudset for ni måneder siden, skriver Bimcos chefanalytiker Peter Sand.

Læs også: Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Han peger på, at første halvdel af februar var en vanskelig periode, hvilket dog ikke kom som en overraskelse, men at det derfor er så meget desto mere overraskende, at den følgende måned har budt på et stærkt comeback i markedet. I den periode steg Baltic Dry Indekset (BDI) således fra 688 til 1.147.

Læs også: Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

- Dette løft i fragtraterne er helt sikkert positivt, men der skal stadig gøres en indsats på udbudssiden. En markant ophugningsaktivitet skal opretholdes, og der skal også fortsat være øget fokus på slow steaming, siger Peter Sand.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Online Avis Arkiv

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

Kom til konference om Ren-Luft-vision

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

For at "udnytte selskabets fulde potentiale" vil Dong reducere antallet af ansatte med over 100 stillinge

50 år med Bøjden-Fynshav

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

Modsat Mærsk har Norden endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal scrubbere om bord på rederiets tørlast- og tankskibe. Der er stadig mange ubekendte, siger rederiets ekspert, Alex Hjortnæs.

Norden ryster tørlast-posen

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i stor marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Damco følger floden

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

CMA CGM sejler plus hjem

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.239